30 387 läst ·
321 svar
30k läst
321 svar
Nya byggregler skrämmer handläggare
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Eller så kommer det här sluta i ett gäng rättsprocesser som kommer ta fram siffror... Det är inte hållbart annars.
Det kommer förvisso ta tid, lång tid för att få ett bygglov.
Jag tror dock inte att bygglovshandläggare kommer leva farligare för att man ändrar lagen.
Det kommer förvisso ta tid, lång tid för att få ett bygglov.
Jag tror dock inte att bygglovshandläggare kommer leva farligare för att man ändrar lagen.
Lägg av.O oliven1 skrev:fast dom klarar det idag det idag med funktionskrav men kommer alltså inte klara det framöver, det är det jag inte får ihop.
Byggherren gör ju utredningar idag för att uppfylla funktionskraven hela tiden. ibland, prover, beräkningar, tester borrningar, lab etcetera.
Men även lutar sig mot tidigare lösningar.
och detta accepterar handläggaren.
Kommer fungera på precis samma sätt bara att man slipper bör kraven vilket uppmuntrar till större kreativitet och bättre lösningar.
Nu gör många det enkelt för sig och går på beprövade lösningar för att skynda på processen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Medlem
· Gävleborgs Län
· 93 inlägg
Vad hände med "Land ska med lag byggas" och "Den offentliga makten utövas under lagarna"?Claes Sörmland skrev:
Rent förvaltningsjuridiskt förstår jag reformen. Bygglagstiftningen är åldrad och den är inte strukturerad på ett tydligt sätt. Försöket att följa PBLs struktur låter vettigt så att det går att begripa lagstödet för olika byggregler. Och som medborgare blir man ju lite smått tokig när BBR innehåller referenser till privata standarder som inte finns tillgängliga på Boverkets hemsida. Inte lämpligt att man har infört privata dokument som myndigheten inte har upprättat i föreskrift. Och nu blir det tydligen rättning.
"Land ska med godtycke byggas" och "Den offentliga makten är förhandlingsbar"?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det finns precis lika mycket lag som innan och den måste alltjämt följas vid myndighetstillämpningen.
Så ingenting har hänt med de sakerna.
Så ingenting har hänt med de sakerna.
Det första fallet är inget som ska omfattas av byggregler i privata småhus.O oliven1 skrev:
Rensa bland reglerna!
Hur det skulle gynna kriminella förstår jag inte riktigt, men jag har inte funderar så mycket på det. Om det skulle vara så behövs väl en lämplig lag för att stoppa det, antar jag.O oliven1 skrev:
Det övriga du skrev ovan är ett utslag av att staten måste vara förmyndare för medborgarna. En åsikt som jag inte prenumererar på. Den som ska bygga något får faktiskt ta itu med att lära sig hur man gör.