I
C cpalm skrev:
Är inte Blockets "köpskydd" något liknande?
Det är det säkert men det åker du bara på om du ska använda alternativet med blocketpaketet som vad jag har hört är ett dåligt frakalternativ, köper du direkt och betalar när du hämtar så slipper du deras avgift.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
I Incinerator skrev:
det åker du bara på om du ska använda alternativet med blocketpaketet
OK, låter ju bra om det är valfritt. Har inte sett det förut så har ingen aning om hur det funkar.
Blev inte riktigt klok på om "köpskydd" är samma sak som "frakt med köpskydd"?

Robert63 Robert63 skrev:
Nä, jag gillar också uppdateringen.
Wilson.

• Haha
  • Gilla
MelkerK och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, låter ju bra om det är valfritt. Har inte sett det förut så har ingen aning om hur det funkar.
Blev inte riktigt klok på om "köpskydd" är samma sak som "frakt med köpskydd"?
Det är obligatoriskt vid köp med Blocketpaket.

R
Jag kollade på den här (metallsvarv): https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18938889?

Och blocket föreslog under "mer som den här" följande mycket relevanta saker (de första fyra så jag har inte cherrypickat):

Sparkcykel: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18049041
Längdskidor junior: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18798264
Klädbetjänt: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18902474
Torfast förvaring: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/18592814

Det går bra nu blocket :)

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 10 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Per kanske kan bygga ihop en plattform, som på sikt konkurrerar ut skiten som kallas blocket.
Problemet är att "alla" säljare väljer den marknadsplats där köparna finns, och "alla" köpare väljer den marknadsplats där säljarna finns.
Det är därmed nästan omöjligt att ta marknadsandelar från en dominerande aktör. Det blir ett självspelande piano så länge man inte gör bort sig alltför mycket.

• Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
C
R RoAd skrev:
Och blocket föreslog under "mer som den här"
Noterade också de synnerligen usla tipsen på liknande prylar. Nej, den "AI" urvalsalgoritmen kommer inte vinna några priser. 😆

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet är att "alla" säljare väljer den marknadsplats där köparna finns, och "alla" köpare väljer den marknadsplats där säljarna finns.
Det är därmed nästan omöjligt att ta marknadsandelar från en dominerande aktör. Det blir ett självspelande piano så länge man inte gör bort sig alltför mycket.
Blocket lyckades ju mot Gulatidningen ;)

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
Blocket lyckades ju mot Gulatidningen ;)
Jag vet inte... Gula tidningens affärsmodell att sälja lösnummer till köparna fallerade ju i och med Internet. I synnerhet på den tiden var det ingen som var intresserad att betala för att gå in och titta på en sajt. Det fanns därmed ett unikt tillfälle att utmana deras dominans. Vilket Blocket (m.fl.) säkert hade identifierat.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag vet inte... Gula tidningens affärsmodell att sälja lösnummer till köparna fallerade ju i och med Internet. I synnerhet på den tiden var det ingen som var intresserad att betala för att gå in och titta på en sajt. Det fanns därmed ett unikt tillfälle att utmana deras dominans. Vilket Blocket (m.fl.) säkert hade identifierat.
Ja säger inte att Gulatidnigen gjorde allt rätt, men minns de fanns på internet iaf. 😅

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
Ja säger inte att Gulatidnigen gjorde allt rätt, men minns de fanns på internet iaf. 😅
Jorå, det gjorde de, men deras dilemma var ju samtidigt att den kanalen slog direkt mot deras intäktskälla, i och med deras upplägg att säljaren annonserade gratis och köparen köpte deras papperstidning. Ju fler som kollade "gulan" på Internet istället för att köpa deras tidning, desto mindre pengar in.

Så det blev ett "uthållighetskrig" där ingen kunde ta betalt av varken köpare eller säljare. Men det var nog flera som förstod att om man väl lyckas bygga upp en ny dominerande position på Internet-kanalen skulle man så småningom kunna ta betalt av säljarsidan. Och gula tidningen gick inte vinnande ur den striden. Troligen var de som etablerad stor aktör om inte annat väldigt "dyra i drift" och lyckades inte uppbörda den uthållighet som behövdes.

• Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
I
I Incinerator skrev:
Jag kunde inte låta bli så jag mailade experterna på blocket:

"Hej,

Ett stort grattis till er som har lyckats med konststycket att förstöra Sveriges absolut största och populäraste annonssajt!!

Lite feedback till de otroliga experterna:

[länk]

[länk]

[länk]

Mvh
JT"
Jag fick faktiskt ett svar:

Ditt ärende med ärendenummer 927922 har uppdaterats. Nedan hittar du en sammanfattning.
Du kan svara direkt på detta e-postmeddelande om du har uppföljningsfrågor.

Agata (Blocket)
24 nov. 2025 07:41 CET
Hej JT,

Tack för att du tog dig tid att dela med dig av din upplevelse. Jag förstår att du, som många andra trogna användare, känner frustration över förändringarna som gjorts på Blocket. Det är alltid tufft när något man är van vid förändras snabbt, särskilt en tjänst som man använt i många år och som haft stor betydelse i vardagen.

Vi har dock tagit ett genomgripande strategiskt beslut att modernisera plattformen, både vad gäller teknik, design och funktionalitet. Det handlar inte bara om att följa med i den digitala utvecklingen, utan också om att säkerställa att Blocket fortsatt är en trygg och relevant plats för att köpa och sälja begagnat - nu och framåt.

Vi har full respekt för att alla förändringar inte faller alla i smaken direkt. Därför arbetar vi löpande med förbättringar utifrån den feedback vi får in, både via våra egna kanaler och externa forum. Men i sak kommer vi inte att gå tillbaka till den tidigare versionen av sajten.

Vi hoppas att du med tiden kan hitta fördelar även i det nya, och att du i framtiden kanske väljer att återvända till Blocket. Du är alltid välkommen tillbaka.
Med vänliga hälsningar,
Agata
Team Manager Blockets Kundservice

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det är alltid tufft när något man är van vid förändras snabbt
Vad skönt att Agata på Blocket kan dela med sig av sin visdom till oss. Och vilken insikt hon visar om Blocketanvändares känslor, att det "alltid är tufft" för oss vid snabba förändringar. 😂

Blockets diverse officiella svar missar målet helt. De flesta reaktioner jag har läst om, som också innefattar min egen, är inte att vi inte vill att Blocket förnyar sig...det är att de gjort det så uselt!

Jag har tyckt att Blocket varit OK, men att väldigt mycket kunde varit mycket bättre. Så jag har ingenting emot att de gör om (det är inte alls "tufft" för mig) men när man gör om så ska det ju bli bättre än tidigare...inte sämre. 🤣

• Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller de fattat hur folk använder bevakningarna. Det finns en inställning så man kan få alla "notiser" kronologiskt, som verkar sparas. Då hittar man lättare de senaste träffarna, tyvärr osorterat bland alla bevakningar.
Finns ändå en del att ha synpunkter på, stora blaffor i listan är en. Att det är oklart när något är "läst" är en annan.

En bra grej är annars kartan! För mig som ibland åker över halva landet och kan tänka mig att stanna till lite var som för rätt pryl blir det avsevärt enklare än att söka län för län i utvalda kommuner runt resrutten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.