78 982 läst ·
576 svar
79k läst
576 svar
"Nya Blocket åsikter"
Nä det där blir bara "torget"C cpalm skrev:
Inga bilar , mc osv är med då 🙄
Har inte lyckats med det jag vill varken i appen eller på hemsidan. Appen är numera avinstallerad också då jag inte såg någon mening med den längre.
Aha bil och MC, nu förstår jag vad du menar.dof skrev:
Nä du har rätt - bil, husvagn, MC, båt osv. är uppenbarligen sina helt fristående kategorier som ligger utanför "Torget" och "Alla kategorier".
Lite absurt, men har det inte alltid varit så? (Min egen intressesfär ligger rätt långt ifrån dessa kategorier)
Redigerat:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Då har man i alla fall en nöjd användare (resten har/kommer att fly), men det behövs 2st för att man ska kunna sälja/köpa 🤔 😉K Kalbygge skrev:
Jag tror bara att man halverat kostnaden för att utveckla blocket genom att det är samma som kod som finn.no nu. Jag brukade använda finn.no innan så för mig var detta varken av eller till för upplevelsen. Är man inte van vid finns.no fattar jag att man är lite frustrerad (samt att man inte verkat portera historik)
Jag har mest kollat på båtar och där är finn.no överlägset bättre jämfört med blocket så vad man tycker skulle jag tror också kan bero på kategori. Tex lite kul att kunna se 50 bilder istället för 7, ha specifika fält som faktiskt är relevanta att söka på inte bara längd och säkert lite till
Jag har mest kollat på båtar och där är finn.no överlägset bättre jämfört med blocket så vad man tycker skulle jag tror också kan bero på kategori. Tex lite kul att kunna se 50 bilder istället för 7, ha specifika fält som faktiskt är relevanta att söka på inte bara längd och säkert lite till
När du klickar på Mitt Blocket > Bevakningar, så får du upp en lista med Notisinställningar.J JFrisk skrev:
Där finns en rad för varje bevakning och rutor förbockade.
För att titta på en bevakning, klicka på namnet på bevakningen längst till vänster på raden. Det är en länk till annonserna i bevakningen.
Sökandet blir i många steg men det kan nog funka med lite övning. Eftersom alla småorter (som faktiskt står invid annonsen) kan vara okända är ju just länsvis avgränsning en bra sak. "Närmaste" fungerar ej vid prov.
Saken är den att man söker lite brett till att börja med, för att sedan smalna av efter plats och pris osv. Det är detta man har lyckats slå sönder. Eller?
Folk stavar illa, särskriver, missar allt kategoriserande vid inläggning av annons m m därför vill man söka "brett och fritt". Jag är aldrig på Blocket för att se vad som finns eller "populärast" eller "senast inkomna", utan jag är där för att jag letar mycket specifikt - t ex slipmaskin för eggverktyg mellan Skövde och Örebro.
Erkänner dock att på Tradera kan det bli ett och annat mer kul än nödvändigt köp.
Saken är den att man söker lite brett till att börja med, för att sedan smalna av efter plats och pris osv. Det är detta man har lyckats slå sönder. Eller?
Folk stavar illa, särskriver, missar allt kategoriserande vid inläggning av annons m m därför vill man söka "brett och fritt". Jag är aldrig på Blocket för att se vad som finns eller "populärast" eller "senast inkomna", utan jag är där för att jag letar mycket specifikt - t ex slipmaskin för eggverktyg mellan Skövde och Örebro.
Erkänner dock att på Tradera kan det bli ett och annat mer kul än nödvändigt köp.
Det var ju mycket bättre förut (PC).H Hans_ skrev:
1. Man såg hur många nya annonser det var per bevakning.
2. Man behövde inte stega bakåt när man tittat på en bevakning för listan var kvar till vänster.
Problemet med länsvis avgränsning är om man bor nära länets gräns. Då är träffar i grannlänet ofta mer relevanta än träffar i andra änden av det egna länet.H hovapettson skrev:
Avstånd är mer relevant. Under förutsättning att det funkar som det skall så klart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 649 inlägg
Jag gillar kartfunktionen, resten av det jag sett... Njä...
Missnöjet har till och med nått SVT nu.
https://www.svt.se/kultur/kritikstorm-mot-nya-blocket-fullstandig-katastrof
https://www.svt.se/kultur/kritikstorm-mot-nya-blocket-fullstandig-katastrof
motsvarande app/sida i Norge heter finn.no det är samma ägare som Blocket. Testa den sidan i två minuter, jämför hur enkelt det är att filtrera objekt ex i båtar. Blocket är ett skämt i jämförelse.S sweden skrev:
Är det inte möjligtvis så att mycket av missnöjet ligger i att förändringen är så stor att det tar lite tid att lista ut vart man nu hittar allt? Själv var jag frustrerad över att man inte längre verkade kunna visa alla nya annonser utifrån sina sparade bevakningar. Trodde inte det gick längre men hittade till sist att man numera lagt det som notiser. Ologiskt och lite smått idiotiskt absolut men nu när jag vet om det så är det inget man tänker på längre, utan klickar runt utan att fundera för mycket.
När man väl vant sig vid vart allt ligger så tror jag snarare det blir ett lyft med mer funktionalitet.
Det går sällan att helt byta plattform och migrera över så allt gammalt funkar. Exempelvis att några gamla meddelanden kanske inte syns längre. Det får man kanske acceptera ändå. Den gamla plattformen med utseende som ett spiralblock hör hemma i dåtiden ihop med text-tv.
Många av protesterna tror jag kommer från folk som inte är så förändringsbenägna och tycker nu det är jobbigt att de inte hittar runt längre.
Med det sagt så tycker jag inte nya plattformen är i topp jämfört med några andra men jämfört med exempelvis Facebook Marketplace, som är fullkomligt usel på de flesta sätt, så funkar den fortfarande. Med en ”ny” plattform kanske vi får massa ny funktionalitet som vi aldrig hade kunnat få annars.
Synd bara att de skjuter sig i foten med prissättningen på en del kategorier dock.
När man väl vant sig vid vart allt ligger så tror jag snarare det blir ett lyft med mer funktionalitet.
Det går sällan att helt byta plattform och migrera över så allt gammalt funkar. Exempelvis att några gamla meddelanden kanske inte syns längre. Det får man kanske acceptera ändå. Den gamla plattformen med utseende som ett spiralblock hör hemma i dåtiden ihop med text-tv.
Många av protesterna tror jag kommer från folk som inte är så förändringsbenägna och tycker nu det är jobbigt att de inte hittar runt längre.
Med det sagt så tycker jag inte nya plattformen är i topp jämfört med några andra men jämfört med exempelvis Facebook Marketplace, som är fullkomligt usel på de flesta sätt, så funkar den fortfarande. Med en ”ny” plattform kanske vi får massa ny funktionalitet som vi aldrig hade kunnat få annars.
Synd bara att de skjuter sig i foten med prissättningen på en del kategorier dock.