Gillar tråden, instämmer! Mer frustrerande klick. Innan uppdatering var det lite småklurigt att få till sökningarna men nu behöver man en doktorsavhandling i sök för att hitta något.
Gör om gör rätt.

• Gilla
MelkerK och 1 till
  • Laddar…
det som jag tycker är konstigt med blocket är att det starta i sverige och växte till sveriges största hemsida och sen såldes det till norge inga problem så länge norska fick det att bli poppis i andra länder med men svenska blocket tappade av i service och kund kontakt är idag fullt av fake annonsörer och ingen dom har ingen kontrol alls

men så är det inte på deras syster sidor i europa där är det riktigt strikta regler man kan förlora kontot direkt för det minsta fast det är samma ägare som svenska blocket

PLUS sök filterna är så otroligt mycket större på dom utlänska blocket sidorna det har jag alddrig förståt varför svenska blocket alldrig har förbättras

https://www.leboncoin.fr/ är franska blocket och är frankrikes mest besökta hemsida per dag

• Gilla
Kuslake och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Tacksamma för feedbacken"
"Vi lyssnar"
"Full förståelse för mycket nytt"
"Förstår folks oro"

Nån har gått kommunikationskursen. Tycker det är så otroligt tröttsamt att lyssna på sånt där och man reagerar verkligen nu mer när någon pratar som en normal människa när de blir intervjuade.... Jag tycker det är jättebra när det händer, jag lyssnar direkt..
Sådant har trovärdighet 0 hos mig.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Ett stort lyft, tycker jag, men verkar som att jag är ganska ensam om den åsikten
Ganska ensam...? Du är ensammare än Tom Hanks på ön kan jag meddela, han hade iaf en volleyboll som sällskap.😁

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 21 till
  • Laddar…
Det är inget unikt med försämringar, blocket är långt i från ensamma på nätet med den bedriften, men de lyckas extremt bra med att vara bland de sämsta.
Titta på alla tidningar som har gått från en pappersliknande digitaltidning som faktiskt gick bra att läsa och orientera sig i, till en röra bestående av horder av reklam och klickbeten som är auto genererade.

Många forum går också från klara och tydliga layouter och funktioner till klart sämre varianter.

Känslan är att de unika och kreativa hemsidorna som tidigare var standard och ofta enkla och tydliga ersätts med standardiserade koncept som är kokta i samma AI gryta

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Förändring är farligt , ge er. Det kommer bli lika naturligt som allt annat.

Jag har då inga problem , trots allt en av de mest använda apparna i min telefon.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Förändring är farligt , ge er. Det kommer bli lika naturligt som allt annat.

Jag har då inga problem , trots allt en av de mest använda apparna i min telefon.
Jag skannar blocket ett par ggr per dag. Klart det går, men det är definitivt sämre jmf med för några år sen..

• Gilla
MelkerK och 4 till
  • Laddar…
Ja, det nya Blocket är ju totalt obrukbar… nästan i alla fall. Varför har dom krånglat till det så förbannat?

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Dom har varit oerhört djärva, eller dumma, att ändra på ett djupt inarbetat användargränssnitt till något som liknar facebook.

Att flytta på bevakningarna till notiser är för mig ett helt obegripligt hjärnsläpp.
K Kasken skrev:
Varje "uppdatering" Blocket gjort någonsin har varit ett fullständigt blodbad som enbart gjort tjänsten mer o mer frustrerande att använda.
De kan möjligen trösta sig med att Spotify är värre :)
P Paxman skrev:
" Vi hör vad ni säger, och respekterar att ni känner som ni gör....men vi sk*ter fullständigt i det, för vi vet att det här är bäst för er och vi har dumpat en massa pengar i projektet, så nu blir det som vi bestämt." 😂
Det låter precis som Spotify när de tog bort hjärtat - universalknappen för att markera en låt.

Ursäkta OT-utvikningen, men blocket är inte ensamma.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Försöker sälja en vara men får felmeddelande när jag ska godkänna prisförslaget.. 🫣😟😐

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att flytta på bevakningarna till notiser är för mig ett helt obegripligt hjärnsläpp.
Tror inte Blocket gjort en grundlig analys för hur folk använder bevakningarna. Man har utgått från något antaget beteende som sedan inte helt stämmer på alla besökare.

Detta antagande tror jag är att besökarna gör så exakta sökningar att varje träff på en bevakning är relevant. Därför vill man inte uppmuntra till att bläddra i bevakningsresultat, utan när man får en träff ska man bli notifierad istället.

Problemet är att det går aldrig att göra så exakta sökningar på väldigt många sorters objekt, av den enkla anledningen att folk är som folk är så de stavar/skriver fel och utelämnar information. Men också för att man kanske inte är intresserad av en exakt produkt utan även närliggande som kan fylla samma behov. Det gör att man ofta tvingas arbeta med ganska generella sökningar som ger många resultat, som man sedan behöver manuellt vada igenom.

Och detta vadande i oprecisa sökresultat har blivit mycket svårare och sämre med nya designen.

Ett exempel från mitt sökande.
Jag letar efter en fyrhjulsdriven lantbrukstraktor med frontlastare i spannet 150-250 tkr. Sådana är troligen från modellåren 1980-1995. Eftersom de flesta traktorannonser är vidarelänkar till auktionssiter så står aldrig priset med, så jag kan inte filtrera på priset. Jag kan inte heller filtrera på modellåret eftersom det fattas för ofta. Det går inte heller söka på "frontlastare" eftersom det kan vara skrivet på så många olika sätt ("lastartraktor", "frontlastare", "lastare", "trima-lastare", "ålö-lastare" m.fl.). Man kan inte ens söka på specifika modeller för att få precisa svar eftersom de ofta kommer i både 2WD och 4WD-utföranden.
Återstår i princip att jag kan använda sökordet "4WD" och sedan vada igenom mestadels irrelevanta sökresultat. Och det är helt okej, jag ser snabbt på bilderna om objekten är något att intressera sig för eller inte. Men Blocket har med sin uppdatering gjort det svårare att växla mellan olika bevakningar och att gå igenom resultaten. Så svårt att det närmar sig oanvändbart för mig.

Jag kommer till att tänka på följande bild.
Utvecklarna tror sig ha gjort det perfekta gränssnittet men användarens behov var något helt annat.

Utvecklare skapar enkel gränssnitt; användare har svårt att använda det, tecknad bild av användare som dricker direkt från tekanna istället för kopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
civilingenjören och 15 till
  • Laddar…
I
Frustrator Frustrator skrev:
Problemet är väl bristen på alternativ. Exv facebook Marketplace har ju som en bekant en sökalgoritm som är helt fantastisk usel, och kräver inlogg för att man ska kunna se..
Och blocket kräver inlogg med bankid för att kunna kontakta en säljare eller köpare trots att kontot man har är verifierat med just bankid...

Jag hoppas att torget får ett uppsving och tar över en stor del av baggarnas paradis nu.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
I
P Paxman skrev:
Blocket kan ju omöjligen ha använt sig av några betatestare för den här förändringen. Den här uppdateringen stinker av ett gäng höga beslutsfattare, som befinner sig ljusår ifrån användarna, som har suttit i möten och spånat fram "coola funktioner och ny ballare UI".

De har sedan anlitat ett gäng hippa webbutvecklare (antagligen sådana som aldrig själva använt Blocket) som fått fria händer, troligen för en ansenlig summa pengar. Blocket har sedan svalt allt med hull och hår, helt utan att kritiskt titta på slutresultatet, och lanserat röran.

Svaret från Blocket är väntat: "Vi valde att lansera nya Blocket som helhet just för att vi tror på helheten, men vi har full förståelse för att det är mycket nytt”.

Har man investerat X antal miljoner i något man verkligen tror på är det svårt att pudla, även om kundgruppens reaktion på förändringen är diametralt motsatt det man förväntat sig.

De säger också: "Vi läser, lyssnar och tar till oss av exakt vartenda ord som skrivs och vi är så tacksamma för all feedback som vi får." Förhoppningsvis har den här nya plattformen inbyggt i sig att det är enkelt att göra förändringar. Problemet, som jag ser det, är bara att användargränssnittet är så rörigt och ologiskt att det är svårt att veta var man ska börja när det gäller konstruktiv kritik...man ser inte skogen för alla träd så att säga. Jag kommer nog lägga Blocket på is ett tag nu, och invänta att de får lite bättre styr på grejerna. Först då kan man som användare identifiera delar som går att förbättra.

[länk]
[länk]

(Tror inte någon av länkarna ovan ligger bakom betalvägg.)
Jag har en tid blivit erbjuden att testa "nya" blocket men jag har inte nappat pga alla förnyelser som jag har sett de senaste 20 åren har varit negativa, det är så att man längtar tillbaka till TV4:as annonser som fanns på text-TV...
Dessa hoppas jag vinner marknad nu på blockets bekostnad. två exempel:

https://ystadtorget.se/

https://malmotorget.se/

• Gilla
närsom
  • Laddar…
I
M maria01 skrev:
det som jag tycker är konstigt med blocket är att det starta i sverige och växte till sveriges största hemsida och sen såldes det till norge inga problem så länge norska fick det att bli poppis i andra länder med men svenska blocket tappade av i service och kund kontakt är idag fullt av fake annonsörer och ingen dom har ingen kontrol alls

men så är det inte på deras syster sidor i europa där är det riktigt strikta regler man kan förlora kontot direkt för det minsta fast det är samma ägare som svenska blocket

PLUS sök filterna är så otroligt mycket större på dom utlänska blocket sidorna det har jag alddrig förståt varför svenska blocket alldrig har förbättras

[länk] är franska blocket och är frankrikes mest besökta hemsida per dag
Det säljs massor av stöldgods på blocket men deras personal gör inte ett piss när man anmäler.

• Gilla
pauls
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det säljs massor av stöldgods på blocket men deras personal gör inte ett piss när man anmäler.
var ju det jag skrev men tror inte dom har så många personal en då tror det sköts med AI

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.