78 842 läst ·
576 svar
79k läst
576 svar
"Nya Blocket åsikter"
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Problemet är väl bristen på alternativ. Exv facebook Marketplace har ju som en bekant en sökalgoritm som är helt fantastisk usel, och kräver inlogg för att man ska kunna se..Mikael_L skrev:
Det är väldigt märkligt att ett företag med gediget lägsta-betyg, kanske det sämsta i Sverige
[länk]
fortsätter att finnas kvar, dessa skitbetyg har de nu haft stadigt i över 5 års tid.
Själv slutade jag att sälja på blocket ungefär 2015-16, och slutade att kolla och köpa för ungefär 6 år sedan.
Runt 1999-2010, var blocket en perfekt partner för mig i livet.
Varje "uppdatering" Blocket gjort någonsin har varit ett fullständigt blodbad som enbart gjort tjänsten mer o mer frustrerande att använda.
Det positiva är att jag använder den mindre o mindre ju tiden går o ju fler ändringar de gör...... Så jag finner mig helt enkelt inte i situationer där ett "villhöver" behov uppstår över en pryl jag inte ens visste fanns sekunden innan.
Nu mättas det behovet istället av Marketplace, men den tjänsten är ju så pass fullständigt ofungerande i grund att man bara står ut korta stunder då o då, så man hinner inte se mycket innan telefon åker ner i fickan igen.
Det positiva är att jag använder den mindre o mindre ju tiden går o ju fler ändringar de gör...... Så jag finner mig helt enkelt inte i situationer där ett "villhöver" behov uppstår över en pryl jag inte ens visste fanns sekunden innan.
Nu mättas det behovet istället av Marketplace, men den tjänsten är ju så pass fullständigt ofungerande i grund att man bara står ut korta stunder då o då, så man hinner inte se mycket innan telefon åker ner i fickan igen.
Kan lägga till en åsikt som annonsör.
Använd INTE deras AI-genererade förslag till annonstext.
För mig så ljög den ihop en hittepåtext om en IKEA-fåtölj, trots att det inte nämndes i min egen text om fåtöljen
Uselt!
Använd INTE deras AI-genererade förslag till annonstext.
För mig så ljög den ihop en hittepåtext om en IKEA-fåtölj, trots att det inte nämndes i min egen text om fåtöljen
Uselt!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Jag gillar den geografiska avgränsningen som dom snott från facebook? Men faktiskt fungerar.
I övrigt drar jag mig nu gör att kolla, sjukt frustrerande att få en överblick.
UX designers/PO jobb att krångla till allt som vanligt
I övrigt drar jag mig nu gör att kolla, sjukt frustrerande att få en överblick.
UX designers/PO jobb att krångla till allt som vanligt
Blocket kan ju omöjligen ha använt sig av några betatestare för den här förändringen. Den här uppdateringen stinker av ett gäng höga beslutsfattare, som befinner sig ljusår ifrån användarna, som har suttit i möten och spånat fram "coola funktioner och ny ballare UI".
De har sedan anlitat ett gäng hippa webbutvecklare (antagligen sådana som aldrig själva använt Blocket) som fått fria händer, troligen för en ansenlig summa pengar. Blocket har sedan svalt allt med hull och hår, helt utan att kritiskt titta på slutresultatet, och lanserat röran.
Svaret från Blocket är väntat: "Vi valde att lansera nya Blocket som helhet just för att vi tror på helheten, men vi har full förståelse för att det är mycket nytt”.
Har man investerat X antal miljoner i något man verkligen tror på är det svårt att pudla, även om kundgruppens reaktion på förändringen är diametralt motsatt det man förväntat sig.
De säger också: "Vi läser, lyssnar och tar till oss av exakt vartenda ord som skrivs och vi är så tacksamma för all feedback som vi får." Förhoppningsvis har den här nya plattformen inbyggt i sig att det är enkelt att göra förändringar. Problemet, som jag ser det, är bara att användargränssnittet är så rörigt och ologiskt att det är svårt att veta var man ska börja när det gäller konstruktiv kritik...man ser inte skogen för alla träd så att säga. Jag kommer nog lägga Blocket på is ett tag nu, och invänta att de får lite bättre styr på grejerna. Först då kan man som användare identifiera delar som går att förbättra.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/missnoje-efter-blockets-nya-andring/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkbEzw/kritik-mot-nya-blocket-katastrof
(Tror inte någon av länkarna ovan ligger bakom betalvägg.)
De har sedan anlitat ett gäng hippa webbutvecklare (antagligen sådana som aldrig själva använt Blocket) som fått fria händer, troligen för en ansenlig summa pengar. Blocket har sedan svalt allt med hull och hår, helt utan att kritiskt titta på slutresultatet, och lanserat röran.
Svaret från Blocket är väntat: "Vi valde att lansera nya Blocket som helhet just för att vi tror på helheten, men vi har full förståelse för att det är mycket nytt”.
Har man investerat X antal miljoner i något man verkligen tror på är det svårt att pudla, även om kundgruppens reaktion på förändringen är diametralt motsatt det man förväntat sig.
De säger också: "Vi läser, lyssnar och tar till oss av exakt vartenda ord som skrivs och vi är så tacksamma för all feedback som vi får." Förhoppningsvis har den här nya plattformen inbyggt i sig att det är enkelt att göra förändringar. Problemet, som jag ser det, är bara att användargränssnittet är så rörigt och ologiskt att det är svårt att veta var man ska börja när det gäller konstruktiv kritik...man ser inte skogen för alla träd så att säga. Jag kommer nog lägga Blocket på is ett tag nu, och invänta att de får lite bättre styr på grejerna. Först då kan man som användare identifiera delar som går att förbättra.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/missnoje-efter-blockets-nya-andring/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkbEzw/kritik-mot-nya-blocket-katastrof
(Tror inte någon av länkarna ovan ligger bakom betalvägg.)
"Tacksamma för feedbacken"
"Vi lyssnar"
"Full förståelse för mycket nytt"
"Förstår folks oro"
Nån har gått kommunikationskursen. Tycker det är så otroligt tröttsamt att lyssna på sånt där och man reagerar verkligen nu mer när någon pratar som en normal människa när de blir intervjuade.... Jag tycker det är jättebra när det händer, jag lyssnar direkt..
"Vi lyssnar"
"Full förståelse för mycket nytt"
"Förstår folks oro"
Nån har gått kommunikationskursen. Tycker det är så otroligt tröttsamt att lyssna på sånt där och man reagerar verkligen nu mer när någon pratar som en normal människa när de blir intervjuade.... Jag tycker det är jättebra när det händer, jag lyssnar direkt..
Om det inte kommit upp tidigare i tråden så kan jag upplysa om att Blocket.se numera är i stort sett identisk med norska Finn.no. De är ju inom samma koncern. Har hoppats på att detta skulle ske. Ett stort lyft, tycker jag, men verkar som att jag är ganska ensam om den åsikten. 😛
Alltså, Finn.no har sett ut så här sedan länge, så det som hänt är att Blocket tagit hela konceptet och satt sin logga på.
Alltså, Finn.no har sett ut så här sedan länge, så det som hänt är att Blocket tagit hela konceptet och satt sin logga på.
" Vi hör vad ni säger, och respekterar att ni känner som ni gör....men vi sk*ter fullständigt i det, för vi vet att det här är bäst för er och vi har dumpat en massa pengar i projektet, så nu blir det som vi bestämt." 😂
Är det någon som begriper vad det är för skillnad på de svar som ligger under "torget" och de som ligger under "blocket" när man söker?
Som väl är så brukar Google indexera blocket rätt fort så i fortsättningen får man väl söka via Google. Synd bara att Google är långsamma med att avindexera gamla sidor som inte längre finns. I blockets fall gamla annonser. Så man hittar ju tyvärr mycket inaktivt den vägen.
Det verkar rätt allmänt gå utför med annonssidorna.
Blocket - obegripligt användargränssnitt.
Tradera - pungslår både köpare och säljare på avgifter.
Marketplace - sälj ditt liv till Meta först för att använda.
Som väl är så brukar Google indexera blocket rätt fort så i fortsättningen får man väl söka via Google. Synd bara att Google är långsamma med att avindexera gamla sidor som inte längre finns. I blockets fall gamla annonser. Så man hittar ju tyvärr mycket inaktivt den vägen.
Det verkar rätt allmänt gå utför med annonssidorna.
Blocket - obegripligt användargränssnitt.
Tradera - pungslår både köpare och säljare på avgifter.
Marketplace - sälj ditt liv till Meta först för att använda.