78 954 läst ·
576 svar
79k läst
576 svar
"Nya Blocket åsikter"
Och jag tycker precis tvärtom. Ofta tycker jag att det som kan lösas via ett kort telefonsamtal där båda parter kan komma med "motfrågor" och samförstånd nås, kan dra ut tidsmässigt till dagar om man går via mail/sms med en massa missförstånd och motfrågor.P Paxman skrev:
Jag blir inte ett dugg störd av att någon ringer (passar det inte, svarar jag inte) men rejält störd om någon försöker tvinga in mig i en SMS-konversation. Ska jag skriva text ska jag ha ett riktigt tangentbord, inte en d-a telefon.
Det tror jag inte. Det är betydligt lättare att "aktivt" ignorera ett textmeddelande än ett inkommande telefonsamtal. När telefonen ringer vet man ju inte vem som ringer och i vilket ärende.P Paxman skrev:
Tyvärr tror jag problemet är just att det är lättare att ignorera inkommande meddelanden än att logga in på blocket och ta ner annonsen när prylen är såld.
Jag skriver övervägande mina sms på tangentbord.Alfredo skrev:
Lite märkligt att du är så arg. Du har din uppfattning om hur du vill att kommunikation ska ske, ingenting säger att du har rätt. Vi andra som har avvikande uppfattning har ju lika rätt att tycka som vi vill. Jag skulle, i motsats till dig, bli galen om folk ringde mig så fort de ville något: "Har du en hammare jag kan låna i helgen?"
Sms och andra typer av textkommunikation har ju uppkommit för att det finns ett uppenbart behov av det hos många människor. Hade det behovet inte funnits så hade dessa kommunikationssätt försvunnit. Ett bra exempel på det är ju bild-TV som lanserades för ett antal årtionden sedan. Det blev inte mycket av det, eftersom folk inte hade behovet och inte tyckte om det. Nu har det dock fått ett uppsving igen med FaceTime och alla andra typer av videochattsystem, så tiderna förändras.
Det känns som att du är mer "grumpy" än jag...
Har man lagt in en annons på Blocket så kan man vara ganska säker på vad inkommande samtal gäller, åtminstone om det är något med stor efterfrågan.C cpalm skrev:
Så det handlar i första hand om att folk inte tar ned annonser när prylen är såld? Det kan jag hålla med om till 100%! Det måste vara bland det mest frustrerande man kan vara med om på Blocket. Man hittar just det där man letat efter och hör av sig direkt när man sett annonsen. Så får man inget svar, och man skriver/ringer igen och igen och igen. Sen får man antingen svar flera dagar senare att grejen såldes på fem minuter eller så försvinner bara annonsen.C cpalm skrev:
Det handlar dock mer om bristen på allmän hyfs som sprider ut sig som en cancer bland befolkningen.
Menar du den typ av tangentbord som vanliga telefoner erbjuder kvalar de inte in som "riktiga" i min värld.P Paxman skrev:
Så arg är jag nog inte men jag fullkomligt hatar att försöka mata in text på en telefon eller platta. Tar minst tio gånger så lång tid som på ett fysiskt tangentbord.P Paxman skrev:
Ja naturligtvis. Jag har aldrig påstått något annat utan bara beskrivit hur jag ser på frågan.P Paxman skrev:
Ja att försöka kommunicera med värdelösa virtuella tangentbord tar nog fram min allra grumpyaste sida...P Paxman skrev:
Men nu börjar det bli väldigt OT...
intressanta är det bara svenska blocket som tar betalt fortfarandeM Modig skrev:
blocket har ju vuxigt sig riktigt stora utomlands sen norrmänen tog över
mest besökta sidan dagligen här är just blocket https://www.leboncoin.fr/
I allt detta är jag exakt lika dig. Även när jag vill snacka med vänner och bekanta så är det inte så ovanligt att jag börjar med ett sms för att kolla att det passar.P Paxman skrev:Även "grumpy old man" här (50+), men jag undviker att ringa så långt det är möjligt. Folk har annat för sig än att svara i telefon när någon annan tycker att det är lämpligt att ringa. Jag skickar ofta sms och frågar om det är OK att jag ringer upp om det är något tidskritiskt. I första hand försöker jag dock avhandla det jag har på hjärtat via text. Då kan den andre parten svara när h*n har tid och lust.
Att jag inte svarar på okända nummer är för att de i nio fall av tio är någon telemarketingrobot eller någon gång en riktig säljperson, och det är bland det värsta jag vet...på riktigt. I det tionde fallet går det bra att lämna meddelande på voicemail eller skicka ett sms: "Jag ringde med det blev inget svar. Har du lust att ringa upp?"
Sen har jag ju även en hel del kundkontakter, och då tycker jag det är att visa smidighet och hänsyn med att först kolla ifall ett samtal passar. Folk har alla möjliga arbetstider, allt möjligt de gör på dagarna osv, så jag kan ju störa närhelst jag väljer att ringa.
Visst kan ju folk även strunta i att svara eller direkt samtalet kopplas upp meddela att det inte passar, men det tycker ju rätt många är otrevligt beteende och drar sig för, så genom ett sms innan så erbjuder man ju en trevlig exit.
Men det jag menar, troligen även paxman, är att med sms bara först kolla om det passar, sen tar man det där snabba telefonsamtalet helt utan missförstånd direkt efter att man har koll på att det passar, dvs inte mitt i middagen, mitt i barnens nattning, mitt i teams-mötet etc.Alfredo skrev:
Och, ärligt talat, ibland sms'ar jag till folk för att jag vet att ifall jag ringer så kommer det blir minst 30 minuters samtal om allt möjligt, förutom den där hammaren.P Paxman skrev:Jag skulle, i motsats till dig, bli galen om folk ringde mig så fort de ville något: "Har du en hammare jag kan låna i helgen?"
Sms och andra typer av textkommunikation har ju uppkommit för att det finns ett uppenbart behov av det hos många människor. Hade det behovet inte funnits så hade dessa kommunikationssätt försvunnit.
Men i övrigt har jag även en del alfredo i mig, dvs jag gillar att avhandla en del saker i voice-call eller t.o.m även face-to-face. Ogillar också att hålla på och plottra med det lilla telefon-tangentbordet.95% av det jag skriver på detta forum skrivs på riktigt datortangentbord. Ja kanske t.o.m 99%
Per Eskilsson har nog koll på procenten här, då servarna loggar vilket OS man skriver med.
Medlem
· Västmanland
· 2 083 inlägg
Nu är det verkligen dåligt.
Nu ska det mycket till om jag ska orka med Blocket framöver, sicket bottennapp..
Nu ska det mycket till om jag ska orka med Blocket framöver, sicket bottennapp..
Det är väldigt märkligt att ett företag med gediget lägsta-betyg, kanske det sämsta i Sverige
https://se.trustpilot.com/review/www.blocket.se
fortsätter att finnas kvar, dessa skitbetyg har de nu haft stadigt i över 5 års tid.
Själv slutade jag att sälja på blocket ungefär 2015-16, och slutade att kolla och köpa för ungefär 6 år sedan.
Runt 1999-2010, var blocket en perfekt partner för mig i livet.
https://se.trustpilot.com/review/www.blocket.se
fortsätter att finnas kvar, dessa skitbetyg har de nu haft stadigt i över 5 års tid.
Själv slutade jag att sälja på blocket ungefär 2015-16, och slutade att kolla och köpa för ungefär 6 år sedan.
Runt 1999-2010, var blocket en perfekt partner för mig i livet.