38 761 läst ·
44 svar
39k läst
44 svar
Nya blivande grannar vill bygga väg NÄRA
Är det en enskild väg så är det väl knappast någon fara? Bättre än väg än någon annans tomt bredivd huset.
Fast det ingår väl inte i bygglovet.Claes Sörmland skrev:
Jag tänkte förut flytta min utfart, jag har typ hundra meter tomt mot vägen och kollade upp det då, och det verkade som att det enbart var vägföreningen som hade något att säga till om, och dom hade inget emot det.
..Nu valde jag av flera skäl att inte genomföra planerna ändå dock.
Det är f.ö ej detaljplanerat område också.
Du får välja vad du söker bygglov för. PBL är helt flexibelt så man kan söka bygglov även för åtgärder som inte kräver bygglov. D v s du kan välja att inkludera att anlägga en utfart/väg på en visst ställe på tomten. Ritar du inte det så ingår det i bygglovet. Då ska det vara utfört enligt bygglovet för att få slutbesked. Jag gissar att man ser mellan fingrarna kring detta i rätt många fall och struntar i var utfarten är anlagd och om den följer lovet eller inte när man ger slutbesked.
Bästa svaret
I bland blir det förändringar på granntomten och många gånger så är det bara och gilla det nya läget. Tyvärr men du behöver förlika dig med detta nya.J Jennie.K skrev:Hej!
Jag bor på landet i ett detaljplanerat område. Nu har jag blivit informerad om att ett nytt hus ska byggas ovanför oss (ska ansöka om bygglov) och att de planerar anlägga väg precis utefter vår tomtgräns. Hela vår altan samt samtliga fönster till vardagsrum, matsal, kök o sovrum vetter utmed denna sida. Detta vägbygge kommer betyda att de kommer lysa rakt in o kunna titta rakt in i samtliga nämnda rum/ytor när de åker ifrån sitt hus. Jag har också min brunn bara några få meter ifrån den planerade vägen samt att min tomt är i nedre kanten av ett berg där det redan är vissa besvär med högt tryck på vatten (blöt gräsmatta vid nederbörd, leriga stigar mm.ändrat). Det kommer också att påverka värdet på min fastighet.
Det skulle gå att dra vägen på så vis att inga hus störs, men om vägen inte görs där planen är nu så vill inte markägarna sälja till de som ska bygga. Råd??
Mvh vill kunna äta min frukost utan bilstrålkaststare i nyllet
Insyn får du lösa med häck och buskar eller söka bygglov för ett plank.
Å andra sidan behöver du inte lägga dig helt platt för grannens påhitt. Var dock beredd på att grannen surnar till om du sätter käppar i hjulen på dom.
Första frågan du behöver reda ut är:
Är grannens tomt möjlig att bebygga och stycka?
Börja med att ringa kommunen och ta hem information om den detaljplan som råder för din granne. Vad säger den om grannens planer eller slutar den planen som gäller dig vid tomtgränsen och grannen är utanför plan?
Detta är viktig information som avgör hur du bör gå vidare.
Nästa steg om grannens tomt går att bebygga:
Vad söker grannen? Bygglov eller förhandsbesked?
Medför grannens nya husplaner någon betydande olägenhet för er? Lite insyn och någon bil som passar då och då kvalar nog inte in som ett sådant utan mer saker som dagvatten från nytt hus och väg rinner ner på din tomt. Att din brunn tar skada eller något liknade.
Du kan även ha åsikter om höjder och bebyggelse på den nya tomten så den inte dominerar över din också vidare.
Du skall också bevaka att det finns tillräckligt mycket vägområde på grannens sida a av mot din tomt så diken och vägrenen ryms på rätt sida. Typ 2m från körbanan är rimligt.
Ett starkt tips är att i all kommunikation mot kommunen i ärendet så försök alltid vara saklig och kortfattad. Undvik alltid långa ordsvammel och absolut inga känsloutbrott. Jobba genomgående med kommunikation i skrift. Punkta upp dina invändningar och var tydlig med vad du anser vara en olägenhet.
Känner du dig överkörd i dialogen så ta hjälp av en jurist. Kostar en slant men rådgivning kan vara guld värd.
När du fått ut information om planen och grannens förutsättningar så kan du skriva här om detta så kan du få hjälp hur dessa skrivelser skall tolkas. Väldigt svårt att ge dig råd utan dessa.
Det absolut smidigaste, om det är möjligt, är ju att övertala den andra fastighetsägaren att bygga vägen på ett bättre ställe. Ett alternativ är att köpa den andra fastigheten själv, och det tredje är att fighta mot det som nu är planerat. På det du skriver låter det som att det blir svårt för grannen att hantera sitt dagvatten om det hårdgörs yta nära din tomt. Grannen borde då behöva bygga dränering på din sida vägen och eventuellt behöva pumpa bort vattnet därifrån till kommunalt dagvattenavlopp om sådant finns eller till något annat ställe så att det inte påverkar din fastighet. Om det är tillräckligt dyrt och jobbigt är det nog lättare för grannen att anlägga vägen på en plats så att dessa åtgärder inte behövs.
Köp granntomten. Eget ägande med betryggande avstånd till grannar är det enda som ger dig det boende och liv du beskriver dig vilja ha. Andra människor som bor utanför din egen mark vill också leva sina liv efter sina egna mål på sin egen mark. Så du måste välja var gränsen till andra ska gå.
Man kan också lägga ett högre bud på marken än vad nuvarande potentiella köpare budat och köpa loss markbiten.AXS skrev:
Det är vad många skulle kalla Fuckyoumoney.
Själv blev jag överkörd av vindkraftsbolag som ville bygga 295m höga vindsnurror rumt min tomt.
slutade med att jag fick flytta, för dom hade lite mer fuckyoumoney i madrassen än mig.
🤷🏼♂️
Känns ju inte som någon vidare stor sak, hur ofta kan du störas av en bil på den vägen? Upp med plank eller häck så är saken biff.J Jennie.K skrev:Hej!
Jag bor på landet i ett detaljplanerat område. Nu har jag blivit informerad om att ett nytt hus ska byggas ovanför oss (ska ansöka om bygglov) och att de planerar anlägga väg precis utefter vår tomtgräns. Hela vår altan samt samtliga fönster till vardagsrum, matsal, kök o sovrum vetter utmed denna sida. Detta vägbygge kommer betyda att de kommer lysa rakt in o kunna titta rakt in i samtliga nämnda rum/ytor när de åker ifrån sitt hus. Jag har också min brunn bara några få meter ifrån den planerade vägen samt att min tomt är i nedre kanten av ett berg där det redan är vissa besvär med högt tryck på vatten (blöt gräsmatta vid nederbörd, leriga stigar mm.ändrat). Det kommer också att påverka värdet på min fastighet.
Det skulle gå att dra vägen på så vis att inga hus störs, men om vägen inte görs där planen är nu så vill inte markägarna sälja till de som ska bygga. Råd??
Det här är ett bra råd dock svårt att implementera på ett vindkraftbolag men väl bostadsbyggande.R Robin_CG skrev:Man kan också lägga ett högre bud på marken än vad nuvarande potentiella köpare budat och köpa loss markbiten.
Det är vad många skulle kalla Fuckyoumoney.
Själv blev jag överkörd av vindkraftsbolag som ville bygga 295m höga vindsnurror rumt min tomt.
slutade med att jag fick flytta, för dom hade lite mer fuckyoumoney i madrassen än mig.
🤷🏼♂️
Jag gjorde såhär när grannen sålde och jag skulle hamna i samma situation som TS. Kostade en slant men jag gick faktiskt vinst i slutändan. För några år sedan blev vi detaljplanerade vilket medgav avstyckning och byggrätt. Grannens tomt var på 1 hektar och medgav byggrätt om 5 tomtlotter á 2000 m2 inkl. befintligt boningshus. Grannarna var ett äldre par som skulle flytta till hemmet och som jag hjälpte emellanåt med att klippa gräs etc. Jag frågade om jag kunde få köpa deras fastighet till marknadsvärde, de rådfrågade sina barn och vi alla kom överens om att ta in 2 mäklare att värdera och att jag fick köpa till medelvärdet av värderingarna. Värderingarna var inte långt ifrån varandra men jag erbjöd ändå det övre priset för att sträcka mig lite längre och underlätta.
När väl fastigheten var min satte jag min ner med Lantmäteriets kartvertyg och skissade upp tomterna så som jag ville ha det inklusive väg till dessa, det blev 3 nya tomtlotter, en tomtlott med befintligt boningshus samt en långsmal remsa längs min tomtgräns på ca 40 meter djup. Därefter pejlade jag runt med husleverantörer vilka som gav bäst villkor och tillsammans skickade vi in begäran om avstyckning av de olika tomtlotterna. De 3 tomtlotterna tog husleverantören och sålde inom sitt bestånd, boningshuset sålda jag själv med mäklare och remsan längs min tomt införlivade jag med min egna.
När allt var klart gick jag som sagt plus, men det krävs ju att man har ekonomiska musklerna att äga två fastigheterna under kanske 1 år eller så.
Om jag i framtiden skulle vilja stycka av så kan jag nu bilda 2 tomtlotter utöver mitt boningshus tack vare den extra markbiten jag tog över från grannen, innan hade jag inte kunnat stycka av någon. Jag ser det som min pensionsförsäkring eller sista livlina.
Kvackatore skrev:
Det här är ett bra råd dock svårt att implementera på ett vindkraftbolag men väl bostadsbyggande.
Jag gjorde såhär när grannen sålde och jag skulle hamna i samma situation som TS. Kostade en slant men jag gick faktiskt vinst i slutändan. För några år sedan blev vi detaljplanerade vilket medgav avstyckning och byggrätt. Grannens tomt var på 1 hektar och medgav byggrätt om 5 tomtlotter á 2000 m2 inkl. befintligt boningshus. Grannarna var ett äldre par som skulle flytta till hemmet och som jag hjälpte emellanåt med att klippa gräs etc. Jag frågade om jag kunde få köpa deras fastighet till marknadsvärde, de rådfrågade sina barn och vi alla kom överens om att ta in 2 mäklare att värdera och att jag fick köpa till medelvärdet av värderingarna. Värderingarna var inte långt ifrån varandra men jag erbjöd ändå det övre priset för att sträcka mig lite längre och underlätta.
När väl fastigheten var min satte jag min ner med Lantmäteriets kartvertyg och skissade upp tomterna så som jag ville ha det inklusive väg till dessa, det blev 3 nya tomtlotter, en tomtlott med befintligt boningshus samt en långsmal remsa längs min tomtgräns på ca 40 meter djup. Därefter pejlade jag runt med husleverantörer vilka som gav bäst villkor och tillsammans skickade vi in begäran om avstyckning av de olika tomtlotterna. De 3 tomtlotterna tog husleverantören och sålde inom sitt bestånd, boningshuset sålda jag själv med mäklare och remsan längs min tomt införlivade jag med min egna.
När allt var klart gick jag som sagt plus, men det krävs ju att man har ekonomiska musklerna att äga två fastigheterna under kanske 1 år eller så.
Om jag i framtiden skulle vilja stycka av så kan jag nu bilda 2 tomtlotter utöver mitt boningshus tack vare den extra markbiten jag tog över från grannen, innan hade jag inte kunnat stycka av någon. Jag ser det som min pensionsförsäkring eller sista livlina.
Hur ofta tänker du att de ska köra förbi med bil och tror du att de vid passage kommer fokusera på att titta in ditt hus?J Jennie.K skrev:Hej!
Min föräldrar hamnade i en liknade situation. Dock så körde den grannen vanligtvis bara förbi en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen. Grannen hade fokus på bilkörning och tittade väldigt sällan in i mina föräldrars hus när han körde förbi.
Trots detta valde mina föräldrar att sätta upp en tujahäck, en kostnad de delade med grannen.
För min del handlade det om mer än väg, det handlade om att få ett två-vånings bostadshus med insyn på vår baksida där vi tidigare inte hade insyn, samt en väg till 5 fastigheter. Jag ville mest lyfta detta att det finns olika sätt att bemöta det på. Även om det i TS fall nu handlar om ett hus så vet vi inte förutsättningarna om det kan bli fler hus på vägen i framtiden.J Jörmungand skrev:Hur ofta tänker du att de ska köra förbi med bil och tror du att de vid passage kommer fokusera på att titta in ditt hus?
Min föräldrar hamnade i en liknade situation. Dock så körde den grannen vanligtvis bara förbi en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen. Grannen hade fokus på bilkörning och tittade väldigt sällan in i mina föräldrars hus när han körde förbi.
Trots detta valde mina föräldrar att sätta upp en tujahäck, en kostnad de delade med grannen.
Det finns översiktsplaner och kartor på alla Detaljplanelagda områden i en kommun. Det är offentlig handling så begär ut dem som täcker ditt område av Plan o Byggavdelningen i din kommun. Skriv eller ring dem, kom ihåg din fastighetsbeteckning o ev grannens beteckning. Är bygglovsansökan inlämnad och aktiv så måste grannhörande genomföras när det gäller exvis byggnation av väg mindre än 4,5met från tomtgräns. Är det så lämnar man in besvär till Byggnadsnämnden, ev med tillägg om vad man kan tänka sig att gå med på, grannen gör häck, plank eller annan placering. Men först detaljplanen och se var de ritat in in och utfartsväg till den ev fastigheten.
Har man ekonomi så skulle jag överväga inköp av tomten,precis som andra skrivit här nedan, själv söka bygglov på ett hus med annan vägsträckning och sedan sälja som byggklar tomt och göra sig en hacka.
Har man ekonomi så skulle jag överväga inköp av tomten,precis som andra skrivit här nedan, själv söka bygglov på ett hus med annan vägsträckning och sedan sälja som byggklar tomt och göra sig en hacka.
Haha ja att ts skulle ha någon framgång i ett överklagande är så liten att den är svårfunnen.. fördröja absolut men det är något annat än nekat. När det finns en detaljplan som har en byggrätt så är chansen minimal. En större fastighet där det finns möjlighet att placera en byggnad annorlunda som inte då skymmer sjöutsikt eller likvärdig kanske.. men även det är svårt att få igenom domstolsprocessen, men då ska det finnas alternativ och vara välmotiverat.R Reallo skrev: