24 791 läst ·
369 svar
25k läst
369 svar
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Vi har inga vattenledningar eller avloppsrör förutom till servicehus/föreningshus. I arrendeavtalet med kommunen står dessutom att vi inte FÅR dra in vatten eller ansluta till avlopp. Vi har dricksvattenkranar (sommarvatten)på gatorna med c:a 50-100 meter emellan. Kostnaden är f.n. c:a 1000 kr/år och stuga, och avgiften höjs ju hela tiden. Jag blir galen på detta, vi har försökt prata med kommunen och det kommunala vattenbolaget, men det är stört omöjligt. Vi tycker det är rimligt att betala för servicebyggnaderna och en avgift per vattenutkast. Vill gärna veta vart man vänder sig för att få hjälp.pacman42 skrev:
I min kommun måste man betala en anslutningsavgift och en månadsavgift för varje beboelig stuga man har på tomten, oavsett om den är ansluten eller inte. Dete är iofs en sommarstugekommun så de anser att antalt stugor säger mer om användandet än antalet anslutna stugor (de övriga använder toalett och dusch i huvudbyggnaden istället). Det är inte hutlöst dyrt med varje extra stuga, men det gör skillnad...
Det finns inga ledningar inom området utom till två servicehus. Vattenutkast (sommarvatten) var 50:e - 100:e meter. Enligt arrendeavtalet med kommunen FÅR vi inte ens dra in vatten/avlopp i stugorna. Hur gör man en JO-anmälan? 😨klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
https://www.jo.se/jo-anmalan/C Citrona skrev:
Finns ett formulär där.
Där finns också lite info hur man gör och hur man kan kolla upp om man har chanser att anmälan tas upp eller inte (finns det liknande anmälningar så uppmanas man att kolla utfallet av desa först tex)
Tack, men man kan tyvärr inte anmäla kommunala BOLAG 😫 Och det är ju det det rör sig om här.klaskarlsson skrev:
Hej
I första inlägget i tråden står det; ”Husägare som vill installera solceller kan nu tvingas betala betydande anslutningsavgifter till elnätsbolagen, enligt nya beslut från Energimarknadsinspektionen.”
Rubriken är; ” Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare”
Handlar inläggen fortfarande om det ämnet?
I första inlägget i tråden står det; ”Husägare som vill installera solceller kan nu tvingas betala betydande anslutningsavgifter till elnätsbolagen, enligt nya beslut från Energimarknadsinspektionen.”
Rubriken är; ” Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare”
Handlar inläggen fortfarande om det ämnet?
Hej pmdP pmd skrev:
Jag tänkte närmast på att i ett hyreshus så äger inte hyresgästerna själva huset och kan därmed inte fritt sätta upp solceller t.ex. på taken
Vad har du för alternativ till att en hyresgäst "överlåtit sin elanslutningslösning till sin hyresvärd"?
Redigerat:
Alternativet är förstås att köpa ett eget hus som man förfogar självständigt över.M Martin Lundmark skrev:
Så har ganska många gjort. Jag gjorde så det när lägenheten började kännas för liten och vi ville bosätta oss på landet. Man vinner en del del på det, men man förlorar förstås en del också. Åt var och en efter tycke, smak och ekonomiska förutsättningar.
Hej pmdP pmd skrev:Alternativet är förstås att köpa ett eget hus som man förfogar självständigt över.
Så har ganska många gjort. Jag gjorde så det när lägenheten började kännas för liten och vi ville bosätta oss på landet. Man vinner en del del på det, men man förlorar förstås en del också. Åt var och en efter tycke, smak och ekonomiska förutsättningar.
Då kvarstår alltså problematiken att "De som bor i hyreshus (lägenheter) har inte haft samma möjlighet att med solceller påverka sina elkostnader"
Hej pmdP pmd skrev:
Det jag i inlägg #326 speciellt lyfte, var att det uppenbarligen är ett (rättvise)problem för de som drabbas.
Se till exempel artikeln; ”Ge alla hushåll – även i lägenhet – samma villkor för solceller”.
Dessa anser detta är en orättvisa.
https://www.nyteknik.se/debatt/ge-alla-hushall-aven-i-lagenhet-samma-villkor-for-solceller/830835
Redigerat:
De som bor i hyresrätt kan inte heller påverka lånen på fastigheten. De kan inte heller påverka standarden på köket, badrummet eller lägenheten i övrigt.
Att bo i lägenhet innebär också att man inte behöver bry sig om detta och mycket annat som både boende i bostadsrätt och boende i villa måste engagera sig i.
Sedan hävdar jag iofs fortfarande att jag inte har något intresse för att höja boendekostnaden på mitt hus, vilket skulle bli fallet om jag skaffar solpaneler.
Men om man vill ha solpaneler i lägenhet så får man väl lobba för att balkongkraftverk skall bli lagliga även i Sverige. Men å andra sidan så får man knappast sätta upp det enligt reglerna från hyresvärden och från byggnadsnämnden ändå.
Att bo i lägenhet innebär också att man inte behöver bry sig om detta och mycket annat som både boende i bostadsrätt och boende i villa måste engagera sig i.
Sedan hävdar jag iofs fortfarande att jag inte har något intresse för att höja boendekostnaden på mitt hus, vilket skulle bli fallet om jag skaffar solpaneler.
Men om man vill ha solpaneler i lägenhet så får man väl lobba för att balkongkraftverk skall bli lagliga även i Sverige. Men å andra sidan så får man knappast sätta upp det enligt reglerna från hyresvärden och från byggnadsnämnden ändå.
De som bor i lägenhet har inte heller samma möjlighet att odla t.ex. potatis, som egnahemsägare, så världen är orättvis.M Martin Lundmark skrev:
Peter787P Peter787 skrev:
Det håller jag med om,
Och det är ju precis det som jag, till exempel i inlägg #326 i denna tråd, beskriver om elnäteten; ”Olika elnät har olika kostnader för uppbyggnad och drift av elnäten. En del elnät är små andra är stora, en del elnät är nästan bara stad andra har vidsträckta landsbygdsnät. Det har tidigare varit olika kostnader och avgifter i elnäten och så kommer det att vara framöver.”
Många vill ha samma avgifter för elnät (t.ex. effektavgiften) för alla i Sverige. Men det är inte möjligt eftersom de ca 150 elnäten har olika ägare och varje elnät skall bekostas av de som är anslutna och matar in och tar ut eleffekt i elnäten.