Någon som vet hur man skall beräkna skuldkvoten i förhållande till sjunkande inkomst efter pensionering?

En bekant frågade, och det känns lite aktuellt för mig också.

Han och hans fru har en sammanlagd bruttoinkomst på ca 140 000/mån nu. Och räknar med att ha ca 5 år kvar till pension. Pensionsprognosen med diverse privat pension osv. ger att de kan räkna med ca 120 000 i pension tillsammans i ytterligare 5 år, därefter lite sjunkande, men ändå drygt 90 000 15 år från nu.

Så kollade de på ett lån för köp av en sommarstuga, inga problem att få det beviljat, men banken räknar på att de har lite hög skuldkvot, menar på att de hamnar över kravet för extra amorteringen nu.Banken baserar då det på en månadsinkomst på 90 000.

Nu har de inte för avsikt att låna hela summan, de kan betala huvuddelen kontant, men min kompis blev förvånad över bankens beräkningsmetod. Skall de verkligen basera amorteringskravet på en förväntad inkomst om 15 år? Räknar man på nuvarande inkomst för de närmaste 5 åren, så ligger kvoten en bit under 3.

Eftersom jag också tittar på sommarstuga, och har några år till pensionering, så blev jag lite fundersam.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Hur mycket man amorterar har inget med inkomsten att göra utan med värdet på det man belånat.

Jo, det nya skuldindexkravet innebär att om du skaffar lån på mer än 4,5 ggr din årslön före skatt. Då måste du amortera 1% extra. Så rent hypotetiskt kan du köpa en villa för ex. 25 milj, lägga 22 milj kontant, och ändå tvingas amortera 1%.

H hempularen skrev:
Jo, det nya skuldindexkravet innebär att om du skaffar lån på mer än 4,5 ggr din årslön före skatt. Då måste du amortera 1% extra. Så rent hypotetiskt kan du köpa en villa för ex. 25 milj, lägga 22 milj kontant, och ändå tvingas amortera 1%.
Jo det förstås. Men kravet är när du tar lånet, inte sen.

• Gilla
JBardun
  • Laddar…
K
SysterNett SysterNett skrev:
Jo det förstås. Men kravet är när du tar lånet, inte sen.
Fast banken ovan räknar ju inte så utan på den framtida pensionen?

/Krille

Jag kan väl knappast tro en aktuell kalkyl skulle landa då, då de inte har den lönen nu.

Det jag reagerar på är att banken vid beräkning av skuldkvot i samband med det nya amorteringskravet, tydligen räknar på en förväntat lägre inkomst om 15 år, inte på aktuell inkomst.

Jag skulle möjligen ha förståelse för det om det gällde att banken tycker att kalkylen skall gå ihop för lånet även om 15 år. Men det var tydligen inget problem, de skulle få lånet beviljat, men ,med den tvingande amorteringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.