Ny verkstad - igen

3k läst  19 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Efter jag har läst nästan alla trådar om garage- och lösvirkebygge har jag tänkt att visa lite bilder från mitt eget verkstadsprojekt.

Innan jag börja vill jag bara anmärka, att jag är en jä…. invandrare J från ett land långt söderifrån Sverige, så om man har problem med stav- och grammatikfel, fortsätt inte, risk för hjärtattack mm. Dessutom har jag och gör jag många byggfel, fatta konstiga eller dåliga byggbeslut och m.m. Men min förhoppning är, att alla som läsa det och har tänkt att bygga själv, slippa att göra mina fel.

För mig fanns flera viktiga förutsättningar innan byggstarten:

1. Bygg så mycket det gå själv och utan hjälp (Jag är hobbysnickare, men har lite teoretisk bakgrund)
    2. Bygg så billig det bara gå.
    3. Tiden är inte så viktig (Jag kan bara hålla på över helgen och sommarlov)
    4. JAG bestämma vad är bra och hur jag vill har det.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2018-12-26_0-35-8.png

Jag började med planering, ritning osv. i juni 2015, 12 månader senare pratade jag med byggnadsnämnden. Till min förvåning blev det inget problem, enkelt bygglov, ingen kvalitetsansvarig. Nu bo vi ute på landet i mellan Dalarna, kanske är man här lite mindre restriktiv.

Under sommaren 2016 hände inte så mycket mera, men jag började att gräva lite med egen traktor, dessutom har jag lagt elen till planerade verkstaden.
    upload_2018-12-26_0-37-13.png

upload_2018-12-26_0-37-34.png

Snart därefter blev det vinter, fortsättning följer.

Nissen

2. N
    Medlem Nivå 5
    Ok, ska fortsätta nu med våren 2017.

Våren 2017 började jag gräva på riktig, upp och ner och hit och dit med traktorn, på vissa ställen var jag nästa 1 m under marknivå:surprised:. Men fortfarande ingen plan grund (och ingen riktig plan hur man gräva bäst:rolleyes:), som jag hade önskat mig.

upload_2019-1-5_19-23-52.png

Då bestämde jag mig att anlita en grävare, dom tyckte också att jag grävde lite för mycket :crysmile:. Det blev över 80 cm bärlager och fingrus, (dyrt grävning) därtill dränering osv. Men det blev en riktig fin grund.

upload_2019-1-5_19-26-14.png

upload_2019-1-5_19-26-34.png

upload_2019-1-5_19-26-52.png

upload_2019-1-5_19-27-9.png

Efter en vecka var grunden (och lite annat jobb på tomten) klart. MEN, kanske jag var lite för glad och tänkte inte till slut. Jag tackade grävaren för jobbet och två veckor senare tyckte jag att 2 sidor inte var helt hundra. Men i mellan blev det höst 2017,
    Vinter började tidig, så jag fortsatte våren 2018.

Våren 2018 bestämde jag mig att bygga en liten kantmur på västra och södra sidan. Synd bara, att jag kunde inte bestämma mig tidigare, för grävaren vore det väl ingen storjobb, för mig var det skitjobbig. Jag började att gräva fundamenten per hand, men insåg efter 2 jobbiga dagar att det vore bättre att hyra en liten grävmaskin.

upload_2019-1-5_19-30-8.png

Då hyrde jag den här rackaren.

upload_2019-1-5_19-30-32.png

Nu blev det äntligen lite bättre, men nästa felen var inte långt bort.

upload_2019-1-5_19-31-7.png

Ska fortsätta någon annat gång.

3. Fel av Åke
    Husägare · Nivå 6
    Intressant tråd! Kommer att följa den. Kul att du skriver mycket och mycket bilder!(y)

4. N
    Medlem Nivå 5
    Ok, då vill jag fortsätta med min verkstadsbygge.

Och så kommer nästa fel, dräneringsröret låg inte sååå djupt som jag tänkte. Tur som jag hade var det bara en liten grävmaskin, röret var inte helt förstört, men ändå var det jobbig att byta den skadade delen. Man skulle ha gjort en bra och noggrann ritning av dräneringen.:geek:

Grävaren gjorde flera extrajobb som rivning av en gammal bo-modul (ca. 60 m2), grusplatta utan dränering för en traktor/carport, en grusplatta med dränering framför verkstaden, ca. 80 m dräneringsrör över tomten och div. grävarjobb i en annan del av trädgården.

Tillsammans med allt bärlager, makadam, grus, dräneringsrör, markvev kl.2 och lite till blev det hittills ca. 75.000.- sek.
    Carportgrund1.jpg

Extrajobb carport (blir 12x6 m)
    Fertig Grund 3a.jpg

Äntligen kunde jag börja med den yttre (stöd)muren
    Fertig Grund 3b.jpg

Fertig Grund 3c.jpg

Idag, sju månade senare, tänker jag ett det tog väldig långt tid att mura, men jag är också ovant murare.
    På insidan muren har jag fastspikat en fuktisoleringsmatta innan påfyllning av grus.
    Nu var det dags för påfyllning grus, först lite grövre makadam, därefter fingrus. En vecka vattnade jag dagligen
    innan jag paddade ner allt.
    På hela tomten hade jag 4 olika ställen som väntade på grus, jag hyrde därför en smidig liten hjälpare. Maskinen är hydrostatiks-driven, det gick väldig snabb att köra hit och dit. Fantastisk allround maskin för nästan alla jobb i trädgården, tyvärr lite för dyrt.
    Fertig Grund 4a.jpg

Fertig Grund 4b.jpg

Yttre muren var färdig nu, dags för grundmuren verkstaden. Och här bestämde jag mig också, att bygger verkstaden lite större än jag hade ritad i ansökan.
    Det blev nu 13,4 x 6,4 m, höjden blev också 50 cm till, innerhöjd nu 3,05 m. Om man nu är på gång…….:cool:

Sockel1a.jpg

Sockel1c.jpg

Stora infarten (dubbeldörr, över 3 m bredd) är på norra sidan, på södra sidan kommer växthuset (nån gång), på östra sidan inget fönster (där behöver jag plats för maskinen, verktyg osv. ) västra sidan har 2 små öppningsbar fönster, en fast fönster
    och en dörr, precis som i ritningen.
    Sockel1d.jpg

Sockel1e.jpg

Äntligen slut med allt murerjobb, förutom att jag måste putsa muren under sommaren 2019. Under våren 2018 stängde en liten bygghandel här i närheten, därifrån har köpt mycket osorterad restmaterial som ca. 250 m2 plåt- och plasttak, ca. 200 m2 isolering, träregel i olika dimension, över 100 m2 byggskivor typ Fermacell och mm.
    Jag har också idag inte öppnat och kollad allt material, det är så fint inplastad och ligga på olika pallställen i trädgården (till stora förtjusning av fruan min. )

Stomme1.jpg

Med resningen av trästomme och takstolarna ska jag fortsätta nästa vecka.
    Kanske hörs då igen.

.

5. M
    Medlem Nivå 4
    Kul och intressant att se och läsa om ditt bygge. Skönt att det är fler än mig som är amatörer och kör på "learning by doing"

6. N
    Medlem Nivå 5
    Jag ska fortsätta med takstolarna.

Jag började med takstolarna ungefär mitten av juli, inte mycket kvar av sommarlovet :mad:
    Syllpapp på muren, därefter träsyll 145 mm med byggvinkel i avstånd CC60. Det blev många vinklar (ca. 200) och ännu mer metall (hålplattor i olika storlek, spikplåt, takåsfäste, gaffelankare, mer än 200 m hålband 40 mm, plåt- beton - och ankerskruvar och kamspik, byggskruvar i olika dim. (mer än 6000 tsd. hittills) och mm. metall.)
    Efter lite jämförelse har jag beställd allt tillsammans i Tyskland huvudsaklig här:
    https://www.befestigungsfuchs.de/befestigungstechnik/holzverbinder
    och här:
    https://www.baubeschlagshop.de/baubeschlaege/holzverbinder/index.php

Tyckte det var lite märklig att det var ca. 30/35% billigare (höst 2017) i Tyskland än i Sverige, inkl. fraktkostnad osv. Och det var väldig tunga paket.:surprised:.

Stomme7.jpg

På den ena långsidan byggde jag en 14 m lång ställning, på den andra sidan hade jag bara liten rullställning. Förberedning för takstolarna och grundstomme.
    Stomme2.jpg

Efter jag var klart med indelningen av stommen byggde jag en mall för takstolar. Det skulle bli W-takstolar, 14 stk. i CC avstånd 950 mm. Allt i C24 virke, 45/145, takvinkel 24°. Helt klart enklast för mig att tillverka.

Stomme3.jpg

Stomme4.jpg

Alltid lite jobbig att göra det själv utan hjälp, ta så klart också längre tid, men på andra sidan riktig givande.
    Stomme5.jpg

Stomme6.jpg

Innan jag kunde börja med resningen av stommen behövde jag lite hjälp igen för att ta bort takstolmallen. Tungt jobb. Vi ställde dom upprätt på EU- pallar och presenning ovanpå. Till den tiden var jag väldig osäker, hur blev vädret under hösten, hur mycket tid har jag för mitt bygge osv.
    Stomme8.jpg

Men vädret blev bra, jag reste stommen utan en endaste regndroppe. Att stå på en stege, i armarna en 4,5 m långt hammarband/stödregel 100 mm och få monterad det hela i 3 m höjd var ibland lite utmanande för mig, men det gick bra.
    Stomme9.jpg

Nästan klart för takstolarna.
    Stomme10.jpg

Början oktober äntligen hade jag klart med planeringen av "operation takstolarna" :rolleyes: Inplanerad var 3 dagar inkl. plåttak.
    Men därmed fortsätta jag nästa gång

Nissen:beer:

Redigerat 15 jan 18:04
  7. H
    Medlem · Nivå 19
    Har du en kontrollansvarig? Hur löste du CE-märkingen av takstolarna?

8. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Förstår inte vitsen med alla vinklar ??

9. Bowser
    Medlem Nivå 5
    CE märkning är väl bara om man tillverkar för försäljning.. bygga själv får du alltid göra.

Jättekul tråd! Skall följas!

• Laddar…
  10. N
    Medlem Nivå 5
    Äntligen helg igen:D
    @huggan: CE-märkning fick jag på köpet. En del virke (regel) har jag handlat hos ett exportföretag, allting där var CE-märkt (2016-17)
    Kontrollansvarig: På ena sidan hade vi från början bra kontakt till byggnadsnämnden, jag berättade tidig innan ansökan om hela projektet och frågade, hur man kunde göra det enklast för alla.
    För dom var viktig: minst 4,5 m avstånd till tomtgränsen, inget vatten eller avlopp (behöver jag inte) och ingen braskamin, skorsten eller sånt (blir värmepump).
    Därtill har jag bifogat alla mina intyg (snickarmästare, timmerman, trätekniker, allt gjort omkring år75 och i utlandet), det räckte för dom. Förenklat bygglov, fruan är byggägare, jag är kontrollansvarig för fruan,s bygg.
    Som tur frågade mig ingen om min praktiska erfarenhet:rolleyes:…efter hela utbildningen drev jag ett tillverkningsföretag för fönster, har aldrig jobbat inom min utbildning. År90 sålde vi allt och flyttade till Sverige, här jobba jag i en helt annan bransch.

Verkstaden är tänkt som ren hobbyverkstad, har fortfarande kvar en del snickerimaskiner, men just nu en verkstad med för lite plats.:cry:
    WerkMasch.jpg

Och det finns fler maskiner.

@Isakare: Självklart finns massvis med olika, mer eller mindre bra lösningar, jag valde den lösningen, det är hela vitsen.

Redigerat 18 jan 15:04
  11. N
    Medlem Nivå 5
    Första helg oktober18 var det dags att resa taket. Så klart behövde jag liten hjälp igen. Sonen och en granne tog emot takstolarna, dessutom har vi haft hjälp av en kranbil.

Först måste vi lyfta ur alla takstolarna för att skaffa lite plats

Dach1.jpg

Dach2.jpg

Precis efter 2 timmar var vi klart med alla takstolarna, för kranbilen betalade jag 1500.-, det var det värd det.
    Dach7.jpg

Dach13.jpg

Dach5.jpg

Efter alla takstolarna var på plats, började vi direkt med den armerade plastfolien, ovanpå skruvade vi regler
    (45/70mm) för underkonstruktion plåttak. Fredag eftermiddag var vi klart med en sida plast och underkonstruktion.

Dach4.jpg

Dach12.jpg

Dach8.jpg

Söndag eftermiddag var allting klart.,

Dach9.jpg

Bild från början november, här ser man fruans fröjd, materialet över hela tomten (Vi har samtidig flera projekt på gång, älskar det att jobba lite här och där, beroende på vind och vädret:geek:. Hon tycker inte precis som jag.:confused:
    WintWerk.jpg

Så ser det ut idag, ska fortsätter under våren. Planerad är mycket, hoppas inte för mycket:thinking::sweat:

Fortsätta någon annan gång, hälsningar till alla verkstadsbyggare där ute.

12. H
    Medlem · Nivå 19
    Nej, syftet med den lagen är att man inte ska kunna bygga bärande konstruktioner utan att veta att det är beräknat för den last som konstruktionen kommer utsättas för. Bara för att man är en privatperson ändras inte dessa krav. Saxat ut den delen ur BFS 2011:10 som avser detta nedan:

Mottagningskontroll av material och produkter

26 §12 Byggherren måste förvissa sig om att material och byggprodukter har sådana egenskaper att materialen och produkterna korrekt använda i byggnadsverket gör att detta kan uppfylla egenskapskraven i denna författning och i Boverkets byggregler (BFS 2011:6). Med mottagningskontroll avses i denna författning byggherrens kontroll av att material och produkter har förutsatta egenskaper när de tas emot på byggplatsen. Har produkterna bedömda egenskaper enligt 18 § kan mottagningskontrollen inskränkas till identifiering, kontroll av märkning och granskning av produktdeklarationen för att säkerställa att varorna har förutsatta egenskaper. Om byggprodukternas egenskaper inte är bedömda i den mening som avses i 18 § fordras verifiering genom provning eller annan inom europeiska unionen vedertagen metod så att egenskapernaär kända och kan värderas avseende lämplighet. (BFS 2015:6)

Metoder för bedömning

18 §7 Med byggprodukter med bedömda egenskaper avses i denna författning produkter som tillverkats för att permanent ingå i byggnadsverk och som antingen

a) är CE-märkta,

b) är typgodkända och/eller tillverkningskontrollerade enligt bestämmelserna i

8 kap. 22–23 §§ PBL,

c) har certifierats av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och

för produkten i fråga enligt förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och marknadskontroll i samband med saluföring av produkter och upphävande av förordning (EEG) nr 339/938, eller

d) har tillverkats i en fabrik varstillverkning och produktionskontroll och utfallet därav för byggprodukten fortlöpande övervakas, bedöms och godkänns av ett certifieringsorgan som ackrediterats för uppgiften och för produkten ifråga enligt förordning (EG) nr 765/2008. För att byggprodukten ska anses ha bedömda egenskaper ska verifieringen vid tillämpning av alternativ c och d ovan ha en sådan omfattning och kvalitet att det säkerställs att uppgivna material- och produktegenskaper stämmer med de faktiska. Verifieringen ska motsvara minst vad som är beslutat för CE-märkning av liknande produkter. (BFS 2015:6)

Observera. Att tex om alla spikbleck, spikar och virket är CE-märkta var för sig betyder inte att takstolen blir CE-märkt utan då behövs det göras en ny CE-märkning på den. Som ni ser ovan finns det fler sätt att uppfylla kravet men CE-märkning får antas vara det mest vedertagna sättet. Lagen är inte ny utan har gällt sedan 2010 utan har bara fått revideringar under årets gång varvid upplagan har ett annat datum.

13. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Har läst det du citerat @huggan, men det stödjer inte din tes, utan det talar ju just bara om att det som tas till byggplatsen ska uppfylla vissa krav. Bygger man sen likt TS exempelvis sina takstolar själv är det bara delarna, det som tas emot på byggplatsen som måste vara certifierat.

Men det är inte det tråden handlar om förstås. Rejäl verkstad! Snart är våren här så du kan bygga färdigt. :D(y)

14. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Angående den tjocka texten.
    Egenskaperna för takstolar i trävirke är väl kända sedan flera hundra år.
    Man kan strunta i CE märkta spikplattor och använda vanliga brädor, det är oxå vedertaget och beprövat sen länge.

Det är mycket skrivbords påhitt nu för tiden.

• Laddar…
  15. N
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Nu är våren också på gång i Dalarna, så ska jag fortsätta med mitt verkstadsprojekt.

Men jag vill gärna höra er åsikt på följande 2 frågor:

1. Takstol/vind
    Jag vill gärna isolera (175 mm) mellan takbjälkar, därpå en vanlig ångspärrsfolie.

Mellanbjälklaget däremot vill jag inte isolera och inget tak underifrån. I mellanrummen ska jag montera hela belysningen (så att den inte sticker ut), el-kabel till maskiner, tryckluftsrör, spånsugsrör osv., dessutom är det alltid en bra lagerplats för lite längre material som lister osv. Ovanpå mellanbjälklaget (c-c 96 cm) ska jag lägga råspontgolv, typ 22/120 mm, . Uppe på vinden ska jag bara lagra lättare flyttkartong, lätt förbrukningsmaterial osv.

Frågan är nu, är cc 96 cm för bredd avstånd?
    Och hur mycket få man belasta vindsbjälklaget?? Finns där en begriplig, enkel formel..?

Isolierung Dach.jpg

2. Plåttaken har en lutning på 24 °, från fot till nock ca. 4,5 m. Varje långsida (13,5 m) har 150 mm hängränna, rännkrok avstånd 60 cm. MÅSTE man nu montera snöskyddsgaller eller går det också utan? Allt är en penningfråga, men jag vill inte sätta upp hängrännan igen efter varje vinter så klart. Hur skulle ni göra?

Tack på förhand för alla svar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: