Ny verkstad - igen

3k läst  19 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Efter jag har läst nästan alla trådar om garage- och lösvirkebygge har jag tänkt att visa lite bilder från mitt eget verkstadsprojekt.

Innan jag börja vill jag bara anmärka, att jag är en jä…. invandrare J från ett land långt söderifrån Sverige, så om man har problem med stav- och grammatikfel, fortsätt inte, risk för hjärtattack mm. Dessutom har jag och gör jag många byggfel, fatta konstiga eller dåliga byggbeslut och m.m. Men min förhoppning är, att alla som läsa det och har tänkt att bygga själv, slippa att göra mina fel.

För mig fanns flera viktiga förutsättningar innan byggstarten:

1. Bygg så mycket det gå själv och utan hjälp (Jag är hobbysnickare, men har lite teoretisk bakgrund)
    2. Bygg så billig det bara gå.
    3. Tiden är inte så viktig (Jag kan bara hålla på över helgen och sommarlov)
    4. JAG bestämma vad är bra och hur jag vill har det.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2018-12-26_0-35-8.png

Jag började med planering, ritning osv. i juni 2015, 12 månader senare pratade jag med byggnadsnämnden. Till min förvåning blev det inget problem, enkelt bygglov, ingen kvalitetsansvarig. Nu bo vi ute på landet i mellan Dalarna, kanske är man här lite mindre restriktiv.

Under sommaren 2016 hände inte så mycket mera, men jag började att gräva lite med egen traktor, dessutom har jag lagt elen till planerade verkstaden.
    upload_2018-12-26_0-37-13.png

upload_2018-12-26_0-37-34.png

Snart därefter blev det vinter, fortsättning följer.

Nissen

2. N
    Medlem Nivå 5
    Ok, ska fortsätta nu med våren 2017.

Våren 2017 började jag gräva på riktig, upp och ner och hit och dit med traktorn, på vissa ställen var jag nästa 1 m under marknivå:surprised:. Men fortfarande ingen plan grund (och ingen riktig plan hur man gräva bäst:rolleyes:), som jag hade önskat mig.

upload_2019-1-5_19-23-52.png