156 099 läst ·
214 svar
156k läst
214 svar
Ny verkstad hemmavid
Hobbysnickare
· Stockholm
· 61 inlägg
Vilka rejäla mått! Plattan såg ut som en fotbollsplan 
Ska du arbeta i garaget eller bara pula med hobbyverksamhet?
Ska du arbeta i garaget eller bara pula med hobbyverksamhet?
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Fördelarna med utvändig trappa är för mig att jag slipper bryta isoleringsskiktet som i mellanbjälklaget. Dessutom sparar jag runt 10 kvm av garaget som annars hade gått till trappa. Jag sparar lika mycket av vindsutrymmet.Jag undviker helt att damm från graget letar sig upp på vindsvåningen. Nackdelen med utvändig trappa är att jag måste gå ut och uppför en trappa på vintern, kanske bara för att hämta en tejprulle. Men, men det blir nog bra det här.
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Jag ska pula med mina bilar och motorcyklar. Jag håller på med ett bilbygge bland annat och där går att lägga hur mycket tid som helst. I dagsläget kan jag jobba med bilbygget i några månader sedan får jag dra iväg den till en uppställningsplats så att jag kan göra service och fixa inför besiktning på de andra bilarna.
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Jag har hela tiden tyckt att garaget såg lite ledset ut, med fönstren på den förutestämda höjden.
Jag beslutade därför att höja fönstren, av estetiska skäl helt enkelt.
Här är det bortre fönsterhålet uppflyttat, det närmaste återstår att fixa.
Inifrån blev det också bättre, nu kan man ha en normalhög arbetsbänk under fönstren.
Lite färg har vi också fått på fasaden. Vi funderar på om vi ska ha mörkgråa eller vita foder och vindskivor. Den grå fasadfärgen vi valt heter Alcro murgrund 177.
Om ni har erfarenhet av grått hus med mörkgrå detaljer så skicka gärna bilder på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag beslutade därför att höja fönstren, av estetiska skäl helt enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det bortre fönsterhålet uppflyttat, det närmaste återstår att fixa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån blev det också bättre, nu kan man ha en normalhög arbetsbänk under fönstren.
Lite färg har vi också fått på fasaden. Vi funderar på om vi ska ha mörkgråa eller vita foder och vindskivor. Den grå fasadfärgen vi valt heter Alcro murgrund 177.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni har erfarenhet av grått hus med mörkgrå detaljer så skicka gärna bilder på det.
Hur stora är murblocken? Fabrikat?
Hur fäster man syllen i murblocken?
Vad är det för storlek på syllen och väggreglarna?
Funderar själv också på att mura med murblock så att väggen kommer högre upp eftersom min betongplatta till friggeboden ligger så lågt (fasaden kommer nära gräset).
Och tack för alla bilder du lägger upp, bra med mycket bilder
Hur fäster man syllen i murblocken?
Vad är det för storlek på syllen och väggreglarna?
Funderar själv också på att mura med murblock så att väggen kommer högre upp eftersom min betongplatta till friggeboden ligger så lågt (fasaden kommer nära gräset).
Och tack för alla bilder du lägger upp, bra med mycket bilder
Ser ut som 19x19x59.Klicka skrev:Hur stora är murblocken? Fabrikat?
Hur fäster man syllen i murblocken?
Vad är det för storlek på syllen och väggreglarna?
Funderar själv också på att mura med murblock så att väggen kommer högre upp eftersom min betongplatta till friggeboden ligger så lågt (fasaden kommer nära gräset).
Och tack för alla bilder du lägger upp, bra med mycket bilder![]()
Fasadplugg använde jag, bara att borra ett hål rakt igenom syllen och ner i lecan.
Sen i med fasadplugg uppifrån och dra fast.
Produkter som diskuteras: "Fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Medlem
· VästraGötaland
· 57 inlägg
Jag köpte "Fast lättbetongskruv 8x100" till mitt projekt, har dock inte hunnit använda dom, murade igår
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Murblocken är 19x19x59 Fabrikat har nog ingen betydelse, jag minns inte vilket det blev för mig. Syllen fästes enklast och bäst mot murblocken med expanderspik, typ såna här.
Väggarnas tjocklek är 195mm vilket innebär att syll och hammarband har samma dimension.
Precis som du antyder så vill jag inte ha något ändträ som suger fukt från golvet eller från marken, därför har jag murat ett varv.
Väggarnas tjocklek är 195mm vilket innebär att syll och hammarband har samma dimension.
Precis som du antyder så vill jag inte ha något ändträ som suger fukt från golvet eller från marken, därför har jag murat ett varv.
Tror du?mattiasjonsson skrev:
Dom där fäster väl rätt OK mot betong, men får för lite presskraftsmotstånd från LECA ...?
Jag tror då mer på fasadplugg, men rätt tätt mellan. Jag tror inte att en fasadplugg i LECA drar mer än 20-30 kg, typ.
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Jag har massor av olika skruv och plugg, men dessa fungerade bäst i praktiken.Jag borrade bara genom syllen och slog ner expanderspiken i Lecan utan att borra. Varför lägger ni sån energi på hur syllen fästes neråt. Byggnaden pressar ju ihop förbandet med många ton. Enbart takteglet väger mer än 5 ton.
Vad blir lyftkraften i syllen när det blåser 27m/s då?mattiasjonsson skrev:Jag har massor av olika skruv och plugg, men dessa fungerade bäst i praktiken.Jag borrade bara genom syllen och slog ner expanderspiken i Lecan utan att borra. Varför lägger ni sån energi på hur syllen fästes neråt. Byggnaden pressar ju ihop förbandet med många ton. Enbart takteglet väger mer än 5 ton.
edit:
tror du dessa vajrar är till för att ha som torklina?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Jättebra bilder!
Jag undrar vart du köpt takstolarna?
Jag vill ha samma typ för att utnyttna övervåningen som förråd, men jag har inte lyckats hitta någon som kan göra självbärande som är så breda, 9,2 meter i mitt fall
Jättebra bilder!
Jag undrar vart du köpt takstolarna?
Jag vill ha samma typ för att utnyttna övervåningen som förråd, men jag har inte lyckats hitta någon som kan göra självbärande som är så breda, 9,2 meter i mitt fall
En grannes garage flög faktiskt iväg när stormen Ivar härjade här uppe, nybyggt och fint :-/. Man skall inte förakta vindarna, jag hade mer tur (?) för mitt stod kvarMikael_L skrev:
Till TS, det är bara av välmening som du får påpekande, men känner du dig trygg så är det ju det som räknas.
