1 052 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ny ventilation i självdragshus
Hej!
Har en villa från -72 med självdrag. Jag har nu fått en takläcka vid en av takhuvarna trots att taket är bytt 2015 och vill helst inte reparera huven då den är dåligt konstruerad enligt takläggaren. Förra ägaren ville inte byta huvarna men nu har det som sagt läckt in vatten. Jag tänkte byta ut huven mot en modulhuv som typ monier jönåker frånluftshuv men det står att den är för mekanisk frånluft. Funkar det att bara ha en badrumsfläkt som är ansluten till den huven eller måste man ha en kanalfläkt eller ftx system?
Jag hade tänkt att kanske ändra om ventilationsrören och ansluta kanalen i tvättstugan och kanalen i badrummet samt en toalett (alla tre på rad) till samma huv. Kan jag då ha en badrumsfläkt i tvättstugan och badrummet och ett frånluftsdon i toaletten med en sån typ av huv jag skrev ovan eller måste jag ha ett ftx-system eller kanalfläktar?
Har tilluftsdon i sovrum och vardagsrum.
Har en villa från -72 med självdrag. Jag har nu fått en takläcka vid en av takhuvarna trots att taket är bytt 2015 och vill helst inte reparera huven då den är dåligt konstruerad enligt takläggaren. Förra ägaren ville inte byta huvarna men nu har det som sagt läckt in vatten. Jag tänkte byta ut huven mot en modulhuv som typ monier jönåker frånluftshuv men det står att den är för mekanisk frånluft. Funkar det att bara ha en badrumsfläkt som är ansluten till den huven eller måste man ha en kanalfläkt eller ftx system?
Jag hade tänkt att kanske ändra om ventilationsrören och ansluta kanalen i tvättstugan och kanalen i badrummet samt en toalett (alla tre på rad) till samma huv. Kan jag då ha en badrumsfläkt i tvättstugan och badrummet och ett frånluftsdon i toaletten med en sån typ av huv jag skrev ovan eller måste jag ha ett ftx-system eller kanalfläktar?
Har tilluftsdon i sovrum och vardagsrum.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Vi är i samma situation och har tagit hjälp av kommunens energirådgivare. Vad gäller FTX för att ge effektiv funktion måste huset vara lufttätt. Det kanske ett 70tals hus är? Vad har ni för uppvärmning? Har ni el kan ni nu få bidrag för att installera frånluftspump. Har ni bergvärme vilket vi har blir FTX mest frågan om komfort. Man kan inte räkna hem det så vida bergvärme inte är underdimnsionerad. Kommuns energirådgivare ger gratis rådgivning, kanske värt att kontakta?
Vi har direktverkande el och har redan frånluftsvärmepumpen Nibe F110. FTX är dessvärre ingen alternativ just nu när lärt oss mer om huset längs vägens gång och då har vi dessvärre redan gjort om en del rum utan att dra fram ventilationsrör. Så vi ser det inte som ett alternativ att riva upp alla tak för att dra fram rör.K Kahh77 skrev:Vi är i samma situation och har tagit hjälp av kommunens energirådgivare. Vad gäller FTX för att ge effektiv funktion måste huset vara lufttätt. Det kanske ett 70tals hus är? Vad har ni för uppvärmning? Har ni el kan ni nu få bidrag för att installera frånluftspump. Har ni bergvärme vilket vi har blir FTX mest frågan om komfort. Man kan inte räkna hem det så vida bergvärme inte är underdimnsionerad. Kommuns energirådgivare ger gratis rådgivning, kanske värt att kontakta?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden