Håller med Janne.
Man vill nog kunna gå över 80 C för att kunna ladda acken med max energi. Varför låta det slockna och sedan börja elda igen.
Ryker och luktar det inte då när fläkten inte går.
Rngde och pratade med Polimex idag.
Han säger att det är Super pannan som säljs i Sverige.
Samt att dom bytt styrsystem till samma som standard pannan har, detta för att dom andra krånglade.
Han skulle oxå ringa och höra med tillverkaren varför man måste stoppa fläkten på 80C och inte 90C.
Jannehar rätt, går det att ställa in 80C borde det gå att programmera om till 90C istället.
 
Lasse2 kan man inte försöka lära sig hur mycket ved man skall lägga i,hur är det med gengastekniken funkar det med tex, halva pannan ur miljösynpunkt och hela baletten.
Mvh.Tomas
 
Var det inte så att superpannan stannar vid 85 grader . Är det inte olämpligt att elda på vattnet över detta gradtal? Det vore inte kul att få hela vinden full med kokande vatten!
Som jag påpekat i tidigare inlägg och även Mrcaspian nu bekräftar så sitter det en (Standard)reglator RK 2100 (dvs max 80 grader) på pannan som polimex saluför. Det är ju på denna regulator som jag kopierat manualen och lagt ut i tidigare inlägg.
Men själva pannan är en super.
Tror knappast att man behöver vara orolig att denna panna med befintlig reglering skall fylla vinden med kokande vatten. ;). Det kokar inte ens vid 100grader..Pannan är ju under tryck (vattenpelare till expansionskärl) eller slutet trycksatt expansionkärl. Tex Calmar har 110 grader som överhettningsskydd.
 
Målet är att kunna elda hela pannans vedvolym i "full fart" med optimal förbränning.
Tycker jag låter utmärkt!

Då är enda problemet med orlanpannan att dess konstruktör inte verkar tycka detta, och därför hängt på en massa prylar på pannan som begränsar detta mål? pannvattentemperaturstyrd fläkt som varvar ner och stryper!


Sen börjar representanten prata om acc och laddomat?
Plus att han ska ringa tillverkaren och fråga hur pannan är tänkt att fungera?

vad är detta?
 
Janne - re självcirkulation, kolla på www.energifirman.com

tack Sveno, har varit end sporadiskt inne på sistone
 
Som jag ser det nu är det enda "nackdelen" att pannan stannar fläkten vid 80C och kylslingan går igång vid 90C.
Kunde man höja dom två temp. 10-15C så vore allt frid och fröjd.
Vad jag hört ryktesvägen så eldar man ofta i Tyskland och Polen sådana här pannor (alla märke) ofta utan tankar. Man kör då med start/stopp på fläkten.

Det räcker kanske bara att tala om för tillverkaren hur vi eldar i Sverige. Värt att prova.
 
Hej alla,
Samot1, Jag tror du har rätt i det. Grannens panna (inte Orlan) går inte att fylla mer än till luckkanten, varför uppgiften om vedutrymmet inte går att lita på. Är det någon som vet om man kan fylla alla 120 l i Orlanpannan? Jag tror att det var Janne som menade att Laddomat 21 vore lämpligt, eller ingen Laddomat alls. Vad jag förstår så utgör Laddomat en pump och en termostat. Pump behövs säkert vare sig man har en Laddomat eller ej. Föreslaget var en termostat som stänger vid 72 och inte 78 grader. Om jag fattat detta riktigt så borde det väl vara lämpligt med en Laddomat som stänger vid 78 grader (helst ett par grader till) eftersom pannan drar ner effekten vid 80. Levereras Laddomat 21 bara med dessa alternativ. I så fall torde även svenska pannor dra ner effekten vid ca 80 grader?
 
Enligt Termoventilers hemsida så lev. Laddomat 21 med en termostatpatron på 78C öppningstemp.
Det levereras oxå med en patron på 78C.
Som tillval finns patroner på 83C och 88C.
 
Hur en laddomat fungerar går att läsa sig till exvis på
 www.termoventiler.se

i korta drag fungerar ett laddkoppel så att pannvattnet enbart tillåts cirkulera runt i pannan utan att blanda sig med accvattnet.

När pannvattnet blir så varmt att termostaten som sitter i laddkopplet börjar tycka att det räcker så ÖPPNAR den och tillåter därmed laddpumpen att suga med sig kallt vatten från accbotten.

Exakt samma mängd kallvatten som termostaten vill ha för att känna sig nöjd laddas som hett vatten över till acctopp. Varken mer eller mindre.

Detta är ETT sätt att lösa laddningen från panna till acc.

Och detta sätt är fullt tillräckligt för att kunna sköta laddningen även från dom mest effektiva villapannorna som saluförs idag.

Det behövs därmed inga andra prylar och finesser på en panna för den sakens skull. klart?

(Det finns självcirkulationslösningar även om ingen villapanntillverkare tycks vilja gå på den linjen, Men det är en annan fråga.)


En vedpanna ska alltså aldrig "dra ner effekten" utan den ska eldas så optimalt det bara går.

Utvecklingen har nått fram till att ACC BEHÖVS för att kunna bli av med och lagra effekten som en panna, optimalt eldad, utvecklar.

Det finns idag ingen modern vedpanna som konstrueras för att "dra ner effekten" under normaldrift. Ingen.

Den som kan få en panna att förbränningstekniskt förbränna ved på det optimalaste och fullständigaste sättet (plus en massa andra verkningsgrads och användarvänliga faktorer) utan rök och utsläpp, bör premieras och leda tävlingen.

Jag trodde att Orlanpannan var något nytt på den fronten, men det verkar tyvärr inte vara så. Snarare tvärtom.

 
När Laddomaten inte tar emot mer varmvatten till Ackumulatortanken är åtminstone jag tacksam för att det finns tre säkerhetssystem som ser till att det inte hamnar hetvatten på vinden. 1) Fläkten stannar i pannan 2) Kylvatten kyler ner pannvattnet och 3) någon tank på vinden tar hand om ex :opansionen om något av 1) alt 2) skulle gå snett. ;D
 
Säkerheten ska tillgodoses, det är alldeles riktigt.
Även om det är en helt annan fråga än den som diskuterats ovan ang driftoptimeringen.
 
Ni behöver inte vara oroliga för utsläppen. Pannan har blivit testad vid olika belastningar, dvs också när den jobbade i strypt läge, och man har fått följande resultat för OGC värde: liten belastning 138, medel belastning
111 och max belastning 45. Det tillåtna värde för klass 3
är 150.
När det gäller effekten, man kan inte få mer energii från en panna en man har tillsatt bränsle, oavsett om det brinner snabbt eller långsamt. Mängden av producerad gengas blir alltid samma.
 
Välkommen in.
Vad trevligt med någon som verkar begripa sig på pannan och kanske kan förklara och reda ut vissa oklarheter.

Jag har några frågor.
Vet du om pannan är konstruerad och tänkt att eldas mot acc? Om ja, varför detta bestyr av att sänka effekten?
Eller sänker man effekten för att få förbränningen att fungera optimalt? (finns det någon typ av lamdasond eller liknande i rökgaserna?)
Är pannan testad av sp?
 
Pannan är konstruerad för att jobba mot ackumulatortank. Avsikten med styrning var att ge de som inte har möjlighet att installera tankar med stora volym, värma sina hus med ved på ett miljövänligt sätt.
I många europeiska länder kör man direkt mot elementerna. Med rätt dimmensionerad system kan Du få pannan att köra för fullt hela tiden. Lambdasond finns inte i pannan. Pannan har inte varit testad av sp men har internationellt TUV certifikat. Testresulaterna finns för granskning. Testerna var gjorda enligt normen EN 303-5 och resultatena uppfyller krav för klass 3.
 
bjacek skrev:
Pannan är konstruerad för att jobba mot ackumulatortank. Avsikten med styrning var att ge de som inte har möjlighet att installera tankar med stora volym, värma sina hus med ved på ett miljövänligt sätt.
Hej!
Vi har inte plats men stora akumulatorer och Orlan kanske kan bli en lämplig lösning för oss? Moderna pannor kräver minst 2000l men hur skulle det fungera med Orlan 40kW och en tank på 1000liter? Man vill ju ha den bekvämligheten att elda en gång per dygn och ha en tank för att ha varmvatten på sommaren också. Det är en balansgång att konstruera en välfungerande system med liten akumulatorvolym ???. Fördelar, nackdelar? Explosionsrisker när man stryper pannan? Hur länge kan den stå strypt utan att den går inte igång igen? Pauser kan ju inte vara hur långa som helst :-/. Många frågor......
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.