Matss skrev:
Nja, men om inget utom ett, då ökar flödet genom det som står öppet och returen blir varm.
Förutsättningen var ju att inget element kallar på värme, så varför skulle det vara öppet?

Alla element måste vara termostatstyrda, givetvis.

-MH- skrev:
Förutsättningen var ju att inget element kallar på värme, så varför skulle det vara öppet?

Alla element måste vara termostatstyrda, givetvis.
Inget utom ett står det...

Matss skrev:
Inget utom ett står det...
Det blir bara förvirrat om du ändrar gillis förutsättningar. En sak i taget tack.

Om inga element kalla på värme, så kommer inget vatten att "gå förbi", är alla med på det nu, så vi kan lämna det?

Om alla utom ett element står öppet kommer flödet genom det bli tillräckligt stort för att värma upp rummet (förutsatt att pump och panna kan leverera den värme som behövs). Termostaten reglerar detta. Ju högre tilloppstemperaturen man har, desto lägre flöde och desto lägre returtemperatur.

Vad som händer om två eller flera element står öppna kan vi diskutera i nästa postning.

Redigerat:
Matss skrev:
Jo, men du är ganska ensam om att tycka det :)
Nej, det är jag verkligen inte. Men det är inte alla som vill lära ut fysik på ByggaHus. :)

Redigerat:
Men om bara 2-3 element står öppna så får väl dom väldigt varmt vatten & stänger. Då skjuter man väl varmt vatten framför sig till botten på tanken? Lite så jag menade. Att med en konstant öppen shunt vare sig elementen behöver det eller inte så måste ju värmen ta vägen nånstans.

gillis018 skrev:
Men om bara 2-3 element står öppna så får väl dom väldigt varmt vatten & stänger.
De stänger helt alltså. Alla element är helt stängda?

Då skjuter man väl varmt vatten framför sig till botten på tanken?
Hurdå? Den enda vägen till botten av tanken är via elementen, och alla är stängda. Då kommer det inte in något vatten alls i botten av tanken.

Lite så jag menade. Att med en konstant öppen shunt vare sig elementen behöver det eller inte så måste ju värmen ta vägen nånstans.
Bara om det varma vattnet rör på sig.

I praktiken behövs det alltid lite värme på vintern i alla fall. Detta innebär att det sipprar förbi ett litet flöde i varje radiator. Detta heta vatten kyls då väldigt bra - eftersom det rör sig så långsamt - och är nästan rumstemperatur när det passerat radiatorn.

Vad har du för framledningstemp? Fullt öppen shunt?

Just nu? Har ingen termometer, men pannan är på ca 80 grader. Kanske 65-70, det gör ont när man tar på framledningen... :)

(Jag har alltså ingen ackumulatortank, utan kör pellets direkt i panna.)

okidoki. Ja jag är för dåligt insatt, är bara en simpel elektriker. Men är inte helt nöjd med min shuntautomatik EVR. Bökig som fan att förstå sig på med kurvor hit & dit...

Med tanke på att jag sett så många förklaringar av elektricitet med hjälpa av vattenanalogier, är det dags att försöka göra tvärt om!

Tank dig att elementen är elektriska, med bimetaltermostat. I centralen är spänningen 230V. Om alla element blir för varma och stänger av, är det fortfarane 230V i centralen. Men det går ingen ström, och ingen energi slösas. Att sänka spänningen i centralen gör ingen skillnad.

Nåja, det var ett försök till liknelse i alla fall. :)

(En bimetalltermostat (bi =två) har två lägen. För vamt och för kallt).

Bosse_A skrev:
Sätt in en Thermomatic CBJ så slipper du kurvord^_^b
[länk]
//Bosse
Kan bara hålla med, Fattar inte vaför folk rekomenderar reglerutrustningar medutegivare då det är rätt innetemp man vill ha o det sköter innegivare om..
Möjligen både inne/utegivare om man har ingjuten golvvärme som är trög annars bara innegivare..

Just ja nu kom jag ihåg att ja skulle förbi en kille o kolla vad det är för fel på shuntstyrningen med utegivare, Gick tydligen inte få nån ordning på den så rätt temp aldrig gick få inne så antingen hett el så frysa

Ja, får nog byta till våren.

Ja nu är det bara om pannan pajar man måste/vill byta panna, Bör vara mildare ute :)

Bästa är ju med en innegivare och tillhörande styrning i varje rum... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.