5 040 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Ny ved panna
Sida 1 av 4
ska köpa mig en ny vedpanna då min gammla börjar läcka vatten.så nu ska jag ha in en ren vedpanna med acktankar och skulle vilja ha nån typ av lista över delar som åtgår när det ska monteras.Finns det någon snäll mäniska här som vill hjälpa mig med det?Hur stora tankar behövs då huset är på ca 125 kvm och byggt 52?
Mvh Daniel
Mvh Daniel
Redigerat:
Du behöver panna, tankar, expantionskärl, shunt med automatik, laddomat, avluftare mm.....och en massa rör!
Vissa säger att man räknar 10l vatten per m2 uppvärmd yta, i ditt fall 1250liter, men ju större tankar du har ju längre varar värmen!
Du måste anpassa pannan efter tankvolym så du inte behöver elda 48tim i sträck för att fylla dom. För stor panna till för lite vatten ger också problem.
Vissa säger att man räknar 10l vatten per m2 uppvärmd yta, i ditt fall 1250liter, men ju större tankar du har ju längre varar värmen!
Du måste anpassa pannan efter tankvolym så du inte behöver elda 48tim i sträck för att fylla dom. För stor panna till för lite vatten ger också problem.
Minst 2m3 acktank o gärna bara en om du får in den, Den ska isoleras ordentligt med 30-40 cm i sidorna o gärna 50 cm ovan på.. Utrusta tanken med dubbla vv slingor som är utdragna o 15 meter långa då kan du duscha utan problem när tanken är 40°
Som panna en calmar v33, Laddomat 21, Blandningsventil, Dragbegränsare som är avstämd till din skorsten, Shuntstyrning/reglersystem med innegivare, Rörisolering..
Som panna en calmar v33, Laddomat 21, Blandningsventil, Dragbegränsare som är avstämd till din skorsten, Shuntstyrning/reglersystem med innegivare, Rörisolering..
Jag kan av egen erfarenhet säga att 10l per kvadrat inte räcker i vårt fall åtminstone. Vi har 110 kvadrat plus källare och har tankar på cirka 1200 liter. Nu när det är -5 eller kallare så räcker tankarna inte ens ett dygn! Vi måste elda både morgon och kväll.
Visserligen är vårt hus från -35 och har knappt nån isolering alls, så du kanske har bättre förutsättningar.
Visserligen är vårt hus från -35 och har knappt nån isolering alls, så du kanske har bättre förutsättningar.
Varför ska det vara autshunt?Det går väl att sätta en vanlig med och reglera själv efter behov?Är ganska säker på att jag kommer att få köra ut full värme alltid ändå.w_larsson skrev:Du behöver panna, tankar, expantionskärl, shunt med automatik, laddomat, avluftare mm.....och en massa rör!
Vi har helt oisolerat hus från -35 som sagt och vi shuntar ut mellan 35-40 grader nu när det är -10 ute. I enstaka fall (när man ska höja tempen) shuntar det ut kanske 50 grader en kortare stund. Automatshunt är nästan ett måste tycker jag! Skulle vara ett sabla rännande ner till pannrummet annars, alternativt väldigt varierande innetemp.
Det är mindre bra oavsett, det beror på hur rabiat noggrann man är med att spara så mycket energi som möjligt.Andreas_Hansson skrev:
Det är inte som att huset brinner ner för att man inte har optimal skiktning i tanken.
Vår värmepump tar ljummet vatten i botten av tanken, skickar ut det i kylan och kyler ner det (för att inte värmepumpen ska frysa igen), och matar sedan in det ännu kallare vattnet i toppen av tanken. Snacka om att sabba skiktningen och slösa energi. Men det går det också, det händer liksom inget annat än att man får elda oftare.
Redigerat av moderator:
följer du detta råd så blir du säkert nöjd med din anläggning. Dock måste man ofta kompromisa och välja näst bästa lösning ....Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle i alla fall inte välja mindre än 2000-2500l tank och en panna med 160-180 liters vedvolym . Kolla först vilka tankar kan du få genom dörrar och ställa upp i din källare. Ibland är det värt att slå upp större hål i väggen och gräva ner tanken en bit i källargolv bara man får en eller max två reella tankar. Alltid bättre med en stor än många små - mindre värmeförluster, enkelt att isolera själv, billigare rördragningar
gaia
Ring http://www.tanksvetsv1.dana1.se/169-välkommen.htm. Där köpte jag mina 1800 liters tankar. Dom gjorde om tankar till mig, 1800 liters som är 1750 höga. Kostade inte mycket dom tankarna.dege_78 skrev: