Godkväll,

Kopplar i en ny jetpump så den gamla gett upp.
Vill dubbelkolla att jag kopplar korrekt.

Den blå är den äldre som gjort sitt och den gröna (svart kopplingsschema) den nya.

Supertacksam för svar!
MVH J

• Blå jetpump med synliga kopplingskablar och seriell etikett, visar detaljerad elinstallation för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av anslutningarna i en grön jetpump, flera färgade kablar är inkopplade i en metallplint inuti pumpen.
    Skapa konto
  • Inuti ett jetpumpslock visas ett kopplingsschema med markeringar för olika kablar och anslutningar för att hjälpa till vid korrekt installation.
    Skapa konto
Nej, det ser helfel ut. Borde bli totalkortis om du kopplar så 😱

L lordi skrev:
Nej, det ser helfel ut. Borde bli totalkortis om du kopplar så 😱
Vilken tur att jag frågar innan då! Hur ska jag koppla då? 😊

J Janne Grytlapp skrev:
Vilken tur att jag frågar innan då! Hur ska jag koppla då? 😊
Som den övre bilden på ditt kopplingschema.
Inkommande faser är på U1, V1, W1

Inkommande matning skall INTE ligga på kortslutnings blecken.
Utan mitt emot.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Inkommande matning skall INTE ligga på kortslutnings blecken.
Utan mitt emot.

• Elektrisk kopplingsdosa med flera färgade kablar anslutna till klämmor och en hand som håller några av kablarna.
    Skapa konto
Sådär? 😊

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja ! Men under brickan och mutter?🤓
Fortfarande har du 50% chans att den snurrar på rätt håll.
Om det behövs för att byta rotation så så skiftar man plats på 2 av inkommande ledare, det kvittar vilka du väljer.
Men om huset är rätt installerad fasföljd så skulle det vara Brun-Svart-Svart med vit rand från vänster.

Fixar med mutter! Tack ❤️
Snurrat åt fel håll?

J Janne Grytlapp skrev:
Sådär? 😊
Det "U"-formade blecket sitter upp å ner för jordanslutningen.

De U-formade blecken ska även användas för att fästa faserna.

J Janne Grytlapp skrev:
Fixar med mutter! Tack ❤️
Snurrat åt fel håll?
Om motoraxeln & pumpenaxeln/-hjulet snurrar åt fel håll så pumpar inte pumpen effektivet/lägre tryck, då måste två faser växlas.

Om du tar hem en sprängskiss på pumpen (vilket seriösa tillverkare av pumpen bör ha och med det också reservdelar att kunna köpa) och sedan kikar på impellern i pumpdelen så inser du snabbt att den är designad att snurra bara i en riktning ('medhårs' eller hur man skall beskriva det) och skulle den snurra i motsatt riktning ('mothårs') så kommer impellerns tryckuppbyggnad drastisk sjunka, flödet blir lågt genom impellern, ejektorn får inte tillräcklig fjutt med vare sig tryck eller vattenmängd och pumpen kan inte få upp någon tryck.

ibland sitter det en riktningspil på fläktkåpan och man får se till att fläkten innanför fläktkåpan roterar åt det hållet som pilen pekar. - går det åt motsatt håll så får man byta plats på två av faserna i motorn - vilken som helst fungerar.

J Janne Grytlapp skrev:
Snurrat åt fel håll?
Det brukar finnas en pil. -----> som visa vilket riktning pumpen skall snurra på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.