Ska bygga ett hus på en tomt där det tidigare stod ett hus och det finns en grävd (tegellavad) brunn. Då jag inte vet skicket på den gamla vattenledning en skulle jag vilja lägga ner en ny PEM-slang från brunnen till huset. Kommer använda en hydroforpump och finns inte plats inomhus för den, så måste bygga ett pumphus.
Egentligen borde man ju så klart gräva ner ca 1,5 meter och dra in slangen rakt in i brunnen men eftersom den är teglad tror jag det är stor risk att den rasar ihop då, så känns inte som ett så bra alternativ.
Efter många timmars funderande funderar jag på att dra slangen rakt upp genom locket och bygga ett pumphus (isolerat och med frostvakt) ovanpå/runt brunnen. Slangen går ner i marken bredvid brunnen och därifrån in i huset i plattan. På vintern har man igång en frostvaktskabel inne i slangen in till huset om det är så att det blir problem att gräva ner den ända till frostfritt djup. Kommer troligtvis behöva kol/UV-filter och tänker att även dessa monteras i pumphuset pga platsbrist inomhus.
Huset ligger ca 10 meter från brunnen.
Låter detta som en okej lösning? Någon som gjort någon liknande överbyggnad av en brunn?
Egentligen borde man ju så klart gräva ner ca 1,5 meter och dra in slangen rakt in i brunnen men eftersom den är teglad tror jag det är stor risk att den rasar ihop då, så känns inte som ett så bra alternativ.
Efter många timmars funderande funderar jag på att dra slangen rakt upp genom locket och bygga ett pumphus (isolerat och med frostvakt) ovanpå/runt brunnen. Slangen går ner i marken bredvid brunnen och därifrån in i huset i plattan. På vintern har man igång en frostvaktskabel inne i slangen in till huset om det är så att det blir problem att gräva ner den ända till frostfritt djup. Kommer troligtvis behöva kol/UV-filter och tänker att även dessa monteras i pumphuset pga platsbrist inomhus.
Huset ligger ca 10 meter från brunnen.
Låter detta som en okej lösning? Någon som gjort någon liknande överbyggnad av en brunn?
Det är så man brukar göra med borrade brunnar tror jag. Eller jag gjorde åtminstone så på uppmaning av brunnsborrarna.
Du skulle ju eventuellt vilja suga brunnen tom och fylla på filtersand, så kanske vill du ha möjlighet att plocka bort taket eller liknande för att komma åt efter att huset är på plats. Värt att beakta.
Kolla också hur stora filter du kan behöva om det krisar och gör det nog stort så att de får plats.
Du skulle ju eventuellt vilja suga brunnen tom och fylla på filtersand, så kanske vill du ha möjlighet att plocka bort taket eller liknande för att komma åt efter att huset är på plats. Värt att beakta.
Kolla också hur stora filter du kan behöva om det krisar och gör det nog stort så att de får plats.
Har haft en sugbil där i höstas som rensade brunnen, har inte används på många år så säg nog bort minst en meter med sediment etc.S Svante Svenson skrev:Det är så man brukar göra med borrade brunnar tror jag. Eller jag gjorde åtminstone så på uppmaning av brunnsborrarna.
Ja, får tänka till hur jag bygger huset så klart så man inte behöver riva det för att öppna upp igen
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 090 inlägg
Men går det inte att ersätta nuvarande (troligen galvade) rör från brunnen med ett nytt rör på samma plats? Då borde det inte skada brunnsväggen, nuvarande rör borde ha en liknande diameter som det tänkta nya röret.
Det är ett PEM-rör som sitter där idag (samt ett gammalt stålrör), men jag är orolig att om jag gräver ner på yttersidan av brunnen riskerar jag paja den? Tänker att den bör vara ganska känslig iom att den är teglad. Hade det varit cementringar hade det ju varit enkelt att be grävaren göra en hål ner till denna.SågspånPappspikEternit skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var tanken från början att använda den nuvarande PEM-slangen, men backventilen har högst troligt legat begravd nere i sediment i många år så lär ju inte fungera, och vet inte hur jag ska lyckas få upp den och byta. Kan inte klättra ner i brunnen. Om det finns någon tips på hur man kan lösa det tar jag tacksamt emotE Eklunda skrev:
Stålröret har kopplats bort i brunnen, så går inte ner någon rör i vattnet. Har gissningsvis ersatta av PEM-röret vid något tillfälle för många år sedan.
Ja, hade en del bakterier i vattnet visade första provet i höstas. Nu har jag klorerat brunnen för några veckor sedan och ska göra ett nytt prov imorgon så blir intressant att se. Men tror inte det går att få den helt fri då brunnen inte är tät på sidorna utan det läcker in vatten mellan tegelstenarna nere i grundvattennivån.
Problemet är att jag i så fall inte vet hur jag ska få upp och montera av den gamla ventilen. Sen låter det konstigt att kunna ha en backventil flera meter upp? Då kommer ju större delen av röret vara luftfyllt när pumpen drar igång?Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara