Hej,
Jag installerade en ny Haato 55 (NIBE) VVB idag, men säkringen far på en minut efter påslag.
VVBn levererades med stickpropp, jag klippte bort proppen och skalade kablarna för att göra fast installation precis som den tidigare hade (en likadan fast 15 år gammal), den gamla var kopplad till en brytare med indikationslampa, lampan var slut så jag beslutade mig för att ta bort den och skruva upp en dosa istället. I dosan kopplade jag blå med blå, svart med brun och jord med jord via tre wagon. Problemet är att VVBn går i cirka en minut innan automatsäkringen löser ut. Vad är felet? förstår ingeting.
Jag installerade en ny Haato 55 (NIBE) VVB idag, men säkringen far på en minut efter påslag.
VVBn levererades med stickpropp, jag klippte bort proppen och skalade kablarna för att göra fast installation precis som den tidigare hade (en likadan fast 15 år gammal), den gamla var kopplad till en brytare med indikationslampa, lampan var slut så jag beslutade mig för att ta bort den och skruva upp en dosa istället. I dosan kopplade jag blå med blå, svart med brun och jord med jord via tre wagon. Problemet är att VVBn går i cirka en minut innan automatsäkringen löser ut. Vad är felet? förstår ingeting.
Hur stor säkring har du? Hur många watt drar din nya VVB?P Ponbeno skrev:Hej,
Har du kollat om den gamla beredaren gick på 400V och inte 230V? Det kan vara så att du har 2 faser och ingen nolla där brytaren satt.P Ponbeno skrev:Hej,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Den bilden säger ingenting. Det är som sagt vanligt att VVBer drivs med 400 V så det går inte att anta att blå är neutral här, det är ingenting märkligt. Du har brustit i kontrollen.
Mätning av spänningen med multimeter ger svaret (jag mäter alltid först) - många beredare kan matas med både 230 Volt och 400 Volt - ger då typiskt 1 kW värme vid 230 Volt och 3 KW värme med 400 Volt. Man förlänger elementets hållbarhet väsentligt med 230V-drift då den går svalare och med mindre kalkutfällning (om vattnet är hårt) då yt-temperaturen på värmeslingan kommer vara betydligt lägre - men då på bekostnaden att det tar längre tid att få upp värmen i beredaren igen.
Det är mer vanligt med den lösningen idag än att ha 3-fas element med 400V-slingor (kopplad mellan faserna utan nolla) - då det kraftigt förbilligar själva elementet med bara en slinga.
Med 2 kW-element kan du dubbla effektnivån och en 2kW element vid 230 Volt kommer att ge 6 kW vid 400 Volt och strömmen är då 15 Ampere - vilket är tillräckligt för att 10-ampere säkringar skall lösa ut efter en stund.
Det är mer vanligt med den lösningen idag än att ha 3-fas element med 400V-slingor (kopplad mellan faserna utan nolla) - då det kraftigt förbilligar själva elementet med bara en slinga.
Med 2 kW-element kan du dubbla effektnivån och en 2kW element vid 230 Volt kommer att ge 6 kW vid 400 Volt och strömmen är då 15 Ampere - vilket är tillräckligt för att 10-ampere säkringar skall lösa ut efter en stund.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nytt trägolv, såpskurat så det drar åt grått?
Golv -
Ny varmvattenberedare läcker
Vatten & Avlopp -
Hur drar man snyggast in vattnet in i väggen härifrån?
Vatten & Avlopp -
Hur drar man vatten i nybyggen idag?
Vatten & Avlopp -
Installation av ny varmvattenberedare.. tips & råd för anslutning?
Vatten & Avlopp