1 057 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ny väggyta på tegel/cement-vägg
Hej! Vi har köpt ett hus från 1950-talet där ytterväggarna är av tegel och cement. De är ca 25-30 cm tjocka så vi gissar att det är dubbla lager med tegel. Insidan av väggarna är putsade och målade. Nu vill vi sätta upp skivor på insidan för att få en hel och fin yta inåt rummet och för att kunna gömma elkablar bakom. Vi har tänkt regelverk, 2 cm luftspalt och mdf-skiva. När vi nu provat detta på en liten yta märker vi att det blir resonans bakom, om man knackar låter det ihåligt. Jag är lite kinkig av mig och gillar inte det, men samtidigt är jag med på att det nog är bra med en luftspalt. Någon som har en annan/bättre idé? Finns det annat skivmaterial som dämpar ljud lite bättre? Eller ska vi bara sätta reglarna tätare? För visst är det väl bra med luftspalt och inte lägga in isolering där? Vi vet ju inte säkert hur de befintliga väggarna ser ut inuti.
(Vi isolerar inte främst för mer värme utan för att väggarna är så trasiga och fula och för att skapa en finare och mer ombonad känsla.)
Tacksam för tips.
(Vi isolerar inte främst för mer värme utan för att väggarna är så trasiga och fula och för att skapa en finare och mer ombonad känsla.)
Tacksam för tips.
Fräsa in kablarna i tegelfogarna och sen slätputsa??
Varför ska du ha mdf? Låter som ett dåligt och dyrt alternativ till osb eller kplyfa och därefyrt gips på det. Resonans kommer det bli om du inte stoppar in något som dämpar i regelverket, ex isolering.
Det bästa alternativet är troligtvis det som nämnts ovan, dvs fräs in och slätputsa.
Det bästa alternativet är troligtvis det som nämnts ovan, dvs fräs in och slätputsa.
Redigerat:
Klicka här för att svara