18 187 läst ·
45 svar
18k läst
45 svar
Ny ugn piper och sätter på/stänger av sig när jag sätter på min TV.
Ugnen är nog i stort ok enligt de normer som nämnts tidigare och den är säkert inte farlig heller sett till att den skulle aktivera värmen pga störningen. Jag tycker det pekar på som nämnts av Jonas att det är en dip i matningsspänningen som genererar felet dvs tillslaget av TV:n är källan. Många nätdon ger pga uppladdning av kondensatorer en kraftig transient likt en mycket kortvarig kortslutning och därav en sättning i matningsspänningen. Förloppet dessutom oftast kraftigt olinjärt så om du skulle koppla in en värmare etc som sänker mycket mer genereras inte samma störeffekt. Hade det rört sig om andra typer störningar från det hållet skulle de inte varit så knutna mot tillslag och då borde även ferriterna LSA tog in här haft åtminstone någon verkan.
Nu kan man ju se det som att ugnen är lite överkänslig mot dip i matningen och så är det till viss del och låt du servicen testa med något filter. Men det som egentligen skulle hjälpa vore åtgärd för att dämpa tillslagsströmstöten för TV:n. Har svårt att se att du skulle få problem med andra mer nutida produkter ihop med ugnen, det har över tid blivit bättre med konstruktionerna av nätdelar sett till denna aspekten.
Nu kan man ju se det som att ugnen är lite överkänslig mot dip i matningen och så är det till viss del och låt du servicen testa med något filter. Men det som egentligen skulle hjälpa vore åtgärd för att dämpa tillslagsströmstöten för TV:n. Har svårt att se att du skulle få problem med andra mer nutida produkter ihop med ugnen, det har över tid blivit bättre med konstruktionerna av nätdelar sett till denna aspekten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag har tolkat detta som att problemet börjar och kvarstår så länge som TVn är på? Men elektronik kan ju generera en kraftig strömstöt i varje period av sinuskurvan också. Då kan man undra vad elektrikerna "mätte fint" i uttagen. Jag hade åtminstone antagit att de mätte nätets styrka (impedansen) vilket kan ge en fingervisning till vilka spänningsfall som TVn skulle kunna orsaka.bratanon skrev:
Det stämmer. Det är inte hela tiden som i en gång varje sekund, men det händer några gånger i minuten att det piper och lampan slår till och från. Ibland kommer det i grupp eller vad man skall kalla det, och ibland ensamma, men bara om TVn står på.Bo.Siltberg skrev:
Elektrikern i detta fallet var en god vän som jobbar som elektriker som jag ringde hem bara som första åtgärd direkt när jag märkte att det var nått som var galet. Lite oklart vad han egentligen testade, men han kollade om alla huvudsäkringar fungerade (kan tydligen ske underliga saker om en huvudsäkring går sönder). Han mätte lite i de uttag som ugnen och TVn sitter i och även några andra, och även nere i centralen. Men jag vet tyvärr inte exakt vad det var han mätte och kollade. Min kunskap om el är ganska begränsad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Aha, OK. Då var iaf ferrit-testet mera motiverat. Om det hände främst vid påslag så hade det stött spänningsdipp-pga-odugligt-nätagg-hypotesen, men om det händer "hela tiden" så är det antagligen något annat.bratanon skrev:
Då skulle i så fall nätet vara farligt svagt. Så mycket drar inte en TV, så det känns otroligt att det skulle vara spänningsdip i så fall. Iaf med ett helt nätagg i TVn. Om det genererar sådan last som Bo talar om så är det i någon mening "trasigt". Så illa skall inte vara eller kunna bli med en TV, tycker jag.
Men om det är det så ger det ju övertoner på nätet som en kompetent elektriker med mätinstrument skulle kunna se utan större problem.
Nja, dom flesta elektriker sysslar aldrig med övertoner, i alla fall inte installationselektriker som det för det mesta handlar om utanför industrin. Är man industrielektriker, som är i princip ett helt annat yrke, har man troligtvis lite större erfarenhet av övertoner men dom kommer sällan på besök i hemmen.
Jag testade att sätta en 2000W byggfläkt i TV-uttaget och dra på för fulla muggar, men ugnen fungerade fint hela tiden.lars_stefan_axelsson skrev:
Därav min slutsats att det enbart var (just nu i alla fall) bara TVn och ugnen som inte gillade varandra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ah OK då. Det är väl min bakgrund som just industrielektriker som spökar...E elmont skrev:Nja, dom flesta elektriker sysslar aldrig med övertoner, i alla fall inte installationselektriker som det för det mesta handlar om utanför industrin. Är man industrielektriker, som är i princip ett helt annat yrke, har man troligtvis lite större erfarenhet av övertoner men dom kommer sällan på besök i hemmen.
Ja då har jag också missuppfattat symptomen lite, tänkte det var just vid tillslag av TV som det uppträdde. Skulle vara intressant med en mätning men har du ingen som kan utföra det mer än vad du fått nu så är det ju som det är. Kan ändå bli intressant att se vad servicesidan menar göra med sitt filter, enklast vore nog att fixa till nätdonet på ugnssidam om man är bekväm med det helt utanför leverantörsloopen.bratanon skrev:
Det stämmer. Det är inte hela tiden som i en gång varje sekund, men det händer några gånger i minuten att det piper och lampan slår till och från. Ibland kommer det i grupp eller vad man skall kalla det, och ibland ensamma, men bara om TVn står på.
Elektrikern i detta fallet var en god vän som jobbar som elektriker som jag ringde hem bara som första åtgärd direkt när jag märkte att det var nått som var galet. Lite oklart vad han egentligen testade, men han kollade om alla huvudsäkringar fungerade (kan tydligen ske underliga saker om en huvudsäkring går sönder). Han mätte lite i de uttag som ugnen och TVn sitter i och även några andra, och även nere i centralen. Men jag vet tyvärr inte exakt vad det var han mätte och kollade. Min kunskap om el är ganska begränsad.
Uppdatering: Idag kom teknikern igen och installerade ett nytt störningsfilter i ugnen.
Till en början såg att bra ut, men när vi stod och pratade om att det var skönt att problemet äntligen var löst så pep det till igen.
Efter en stund så tändes även ljuset i ugnen. Det nya filtret gjorde alltså en klar förbättring men det är som sagt fortfarande problem.
Det visade sig även att service-verkstaden fått in ett annat ärende med exakt samma modell som min, och den hade liknande problem. I det fallet hade de inte kunnat lokalisera vad det är som stör dock.
Fortsättnings följer....
Till en början såg att bra ut, men när vi stod och pratade om att det var skönt att problemet äntligen var löst så pep det till igen.
Efter en stund så tändes även ljuset i ugnen. Det nya filtret gjorde alltså en klar förbättring men det är som sagt fortfarande problem.
Det visade sig även att service-verkstaden fått in ett annat ärende med exakt samma modell som min, och den hade liknande problem. I det fallet hade de inte kunnat lokalisera vad det är som stör dock.
Fortsättnings följer....
Sista uppdateringen
Några veckor efter första försöket med nya störningsfiltret så kom teknikern igen, och kopplade in ytterligare ett filter i serie med det andra. Dock med samma resultat som innan med pip och blinkande.
Tiden gick och teknikern visste inte vad han skulle ta sig till. Whirlpool kunde ge mig en ersättningsprodukt som jag kunde tänka mig ta istället men då dök nästa problem upp. Jag har ju en micro som matchade ugnen, och ersättningsugnen har annan design. Det skulle inte se klokt ut med dessa två på varandra. Efter 8 samtal med Ikea om att jag ville häva köpet på min micro med tanke på att ugnen inte fungerade och att jag köpt någon form av "helhetslösning" av dem så gick de tillslut med på att göra ett återköp på micron.
Den nya ugnen kom nu för några dagar sedan och jag har provat den ganska länge nu med TVn igång och det verkar fungera fint så nu hoppas jag detta problem är över för gott. Köpte mig även en micro i samma serie så nu ser det bra ut också.
Lärdomar från detta då:
- Ikeas service när det gäller vitvaror är under all kritik. De skyller allt på sin underleverantör och tar inget som helst ansvar för något. En enkel lösning här hade varit för dem att ta emot vitvaran, och sedan själva ta allt tjaffs med underleverantören istället för att lägga det på kunden.
- Återkopplingen från Ikeas kundtjänst finns inte. Av alla de samtal jag haft med dem (det är nog över 20st) så har de bara återkopplat en (1) gång.
- Det kostar en del att få en felaktig produkt. Förlorat minst 7h i arbete, samt resor till och från jobb de dagar teknikern skulle släppas in.
- Teknikern (underleverantörens samarbetspartner) som var på plats för att hjälpa mig var faktiskt ganska bra att ha att göra med. Trevlig, och hjälpsam och försökte verkligen på alla sätt. Men detta hamnar tyvärr lite i dunkel när allt annat var så krångligt och tidskrävande i ärendet.
Några veckor efter första försöket med nya störningsfiltret så kom teknikern igen, och kopplade in ytterligare ett filter i serie med det andra. Dock med samma resultat som innan med pip och blinkande.
Tiden gick och teknikern visste inte vad han skulle ta sig till. Whirlpool kunde ge mig en ersättningsprodukt som jag kunde tänka mig ta istället men då dök nästa problem upp. Jag har ju en micro som matchade ugnen, och ersättningsugnen har annan design. Det skulle inte se klokt ut med dessa två på varandra. Efter 8 samtal med Ikea om att jag ville häva köpet på min micro med tanke på att ugnen inte fungerade och att jag köpt någon form av "helhetslösning" av dem så gick de tillslut med på att göra ett återköp på micron.
Den nya ugnen kom nu för några dagar sedan och jag har provat den ganska länge nu med TVn igång och det verkar fungera fint så nu hoppas jag detta problem är över för gott. Köpte mig även en micro i samma serie så nu ser det bra ut också.
Lärdomar från detta då:
- Ikeas service när det gäller vitvaror är under all kritik. De skyller allt på sin underleverantör och tar inget som helst ansvar för något. En enkel lösning här hade varit för dem att ta emot vitvaran, och sedan själva ta allt tjaffs med underleverantören istället för att lägga det på kunden.
- Återkopplingen från Ikeas kundtjänst finns inte. Av alla de samtal jag haft med dem (det är nog över 20st) så har de bara återkopplat en (1) gång.
- Det kostar en del att få en felaktig produkt. Förlorat minst 7h i arbete, samt resor till och från jobb de dagar teknikern skulle släppas in.
- Teknikern (underleverantörens samarbetspartner) som var på plats för att hjälpa mig var faktiskt ganska bra att ha att göra med. Trevlig, och hjälpsam och försökte verkligen på alla sätt. Men detta hamnar tyvärr lite i dunkel när allt annat var så krångligt och tidskrävande i ärendet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Men vad var lösningen, en "ny" ugn? Heter ugnen så? Var felet kopplat till en viss batch av en specifik modell eller har du bytt modell och kanske t.o.m fabrikat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Låter väl rimligt att det var en ny modell om även micron byttes för att få samma design.
Jag provade två ugnar av samma modell, "Ikea Anrätta" men båda hade samma problem. Whirlpool erbjöd en annan modell istället, och den fungerar. Så olika modeller, samma fabrikat.Bo.Siltberg skrev: