C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var någonstans läser du att värmen går igång?
Var någonstans läser du att ugnen inte borde bytas?
Ingenstans. Jag skriver ju om värmen går igång.

Detta betyder att din TV är gammal och du behöver en ny helt enkelt.

EMC problem troligen.. När man tänder en dimmer till 57% slocknar tv,alla andra lampor i eller huset blinkar i takt, eller som en elektriker kollega kom en dag när grannen tände led belysning slocknade kundens tv ... Efter du har här blev det fel på vår tv 3veckor senare när grannen skaffade en ny led lampa....!
Ett elbolag kunde inte läsa elmätare i ett kvarter Felet!, en laddare av Kina crap kvalité för 29kr, eller I värsta fallet stördes Flyg Trollhättan .ljusskytar för 100.000 kronor +
pris,hur ny, är dom inte testade vet man inte ... CE betyder att den som tillverkar Tror att den är säker eller skiter i att undersöka...SP,TUV, osv. Betyder att dom är testade av opartisk organisation.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Har du en sådan på TVn? (Den ser ut som en ganska tjock, 30mm diameter, cylinder i plast som kan snäppas över strömsladden)
Nej det har jag inte, och jag kan inte minnas att det var någon sådan med, men jag vet vad det är du pratar om, har sätt en ligga i någon låda någonstans för länge sedan. Skall se om man kan hitta en sådan i någon butik och prova med det.

Var någonstans läser du att värmen går igång?
Var någonstans läser du att ugnen inte borde bytas?
Efter att ha testat en del idag så har jag kommit fram till att det verkar "bara" vara pipljud och belysningen som slås på och av med jämna mellanrum. Jag kan inte känna att den blir varm alls, vilket känns lite bättre än om den skulle blivit det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hsd
Jag hade inte kunnat sova med den ugnen i huset, om min tv får ugnen att reagera så hade den åkt ut på stört - det finns andra tillverkare så det är bara att välja

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
bratanon bratanon skrev:
@lars_stefan_axelsson Vad tror du om denna, kan det vara något sådan här?
[länk]

Finns det någon idé med att köpa två och sätta en på ugnen också?
Japp. En sådan är det. Och ja, det kommer inte att skada iaf. De kostar ju inte mer än att man lika gärna kan ta två om man gjort sig besväret (och tagit kostnaden) att ta sig till Kjell. Kolla att du får rätt storlek för sladden bara.

C cpalm skrev:
Som sagt, om värmen i ugnen de-facto går igång torde det inte råda något tvivel om att ugnen felar.
Nja, mitt minne av standarden för hushållsprodukter säger att om man håller produkten avstängd med hjälp av mjukvara måste man göra extra immunitetstester just för att se till att inte något hoppar igång vid en störning. Huruvida detta ska göras med extra höga nivåer minns jag inte. Men konstruerar man en produkt riktigt illa så kan de emitterande störningarna ligga långt över den nivån man testar mot och i det läget är det inte fel på ugnen om den startar. Sen att jag inte skulle vilja ha en sådan ugn det är en annan sak.

C
J Jonas L 84 skrev:
Men konstruerar man en produkt riktigt illa så kan de emitterande störningarna ligga långt över den nivån man testar mot och i det läget är det inte fel på ugnen om den startar.
Nu var det ju tydligen inte så att värmen gick igång, men den exakta formuleringen i lågspänningsdirektivet är:

BILAGA I

DE VIKTIGASTE SÄKERHETSKRAVEN FÖR ELEKTRISK UTRUSTNING KONSTRUERAD FÖR ANVÄNDNING INOM VISSA SPÄNNINGSGRÄNSER

...
3. Skydd mot risker som kan orsakas av yttre påverkan på den elektriska utrustningen
Tekniska åtgärder ska fastställas i överensstämmelse med punkt 1 för att säkerställa att den elektriska utrustningen
...
b) är motståndskraftig mot påverkan som inte är av mekanisk natur under de förväntade miljöbetingelserna på ett sådant sätt att människor, husdjur och egendom inte utsätts för fara,

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. En sådan är det. Och ja, det kommer inte att skada iaf. De kostar ju inte mer än att man lika gärna kan ta två om man gjort sig besväret (och tagit kostnaden) att ta sig till Kjell. Kolla att du får rätt storlek för sladden bara.
Köpte två och testade:
  • En på varje apparat
  • Två på tv
  • Två på ugn
Ingen av de tre gjorde någon skillnad tyvärr. ;(

Synd, det hade kunnat fungera. Det är uppenbarligen en ledningsburen störning och då gäller ju att dämpa störningssignalen från störningskällan. Förr fanns det EMC-filter som kunde pluggas i uttaget. Tror inte det finns idag (jo, men dyra). Med lite tur kan ett överspänningsskydd för 95:- fungera. Dessa finns fortfarande att köpa för att sätta i uttag. TVn har väl ingen jordad stickpropp? Om den då inte sitter i ett jordat uttag så har du en möjlig lösning där, men den innebär i så fall att hela rummet behöver jordas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Synd att det inte fungerade. Det behöver ju dock inte vara högfrekventa störningar, det kan ju vara ett för häftigt uppladdningsförlopp som drar så mycket ström att spänningen sviktar för mycket och/eller för länge. Du kan eventuellt felsöka detta med en glödlampa i samma uttag som störkällan när du slår till.

C cpalm skrev:
Nu var det ju tydligen inte så att värmen gick igång, men den exakta formuleringen i lågspänningsdirektivet är:

BILAGA I

DE VIKTIGASTE SÄKERHETSKRAVEN FÖR ELEKTRISK UTRUSTNING KONSTRUERAD FÖR ANVÄNDNING INOM VISSA SPÄNNINGSGRÄNSER

...
3. Skydd mot risker som kan orsakas av yttre påverkan på den elektriska utrustningen
Tekniska åtgärder ska fastställas i överensstämmelse med punkt 1 för att säkerställa att den elektriska utrustningen
...
b) är motståndskraftig mot påverkan som inte är av mekanisk natur under de förväntade miljöbetingelserna på ett sådant sätt att människor, husdjur och egendom inte utsätts för fara,
Ja, nyckelordet är "förväntade miljöbetingelserna". Detta är hanterat i och med att man tåler de störningar som är förväntade med en tillräcklig marginal. Därför vill jag fortsatt hävda att även en ugn som skulle sätta på sig själv inte behöver vara felaktig. Men som tur väl var så verkar ju inte denna ugnen gå igång.

TVn har väl ingen jordad stickpropp? Om den då inte sitter i ett jordat uttag så har du en möjlig lösning där, men den innebär i så fall att hela rummet behöver jordas.
Allt är jordat. TVn har en jordad kontakt. Ser precis ut som en kabel som kunde varit till en PSU eller liknande.
J Jonas L 84 skrev:
Du kan eventuellt felsöka detta med en glödlampa i samma uttag som störkällan när du slår till.
Spännande, skall testa detta när jag kommer hem.

Serviceverkstanden ringde nyss och ville installera nått störningsfilter på ugnen. Tänker låta dem göra det, och se om det löser problemet.

Har du testat att vända på stickproppen till TV'n? Annars är väl kanske den enklaste lösningen att flytta TV'n till en annan fas och börja leta en ny modell...

useless useless skrev:
Har du testat att vända på stickproppen till TV'n? Annars är väl kanske den enklaste lösningen att flytta TV'n till en annan fas och börja leta en ny modell...
Japp, har vänta på båda ugn och tv i alla kombinationer men utan någon skillnad i resultat.

TVn är sällan på så egentligen är just den inget problem. Men som många andra innan här har skrivit så skall en ugn inte reagera på det sättet oavsett. Vad händer om en annan produkt skulle störa på liknande sätt, jag vill ju inte anpassa alla mina elektriska produkter efter min ugn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.