Har ett mycket udda bekymmer med nya ugn. Ugnen är en Ikea Anrätta 004,117,18.

När jag sätter på min tv så börjar ugnen pipa, och lampan i den sätts på och stängs av med jämna mellanrum.

Ugnen har en egen 16A säkring som bara den ligger på.
TV, som står i sovrummet har 10A säkring som bara den ligger på. Eller rättare sagt, jag drog ut alla kontakter till allt annat jag hade på den gruppen.

Det jag märker är att TVn och Ugnen ligger på samma fas.
Flyttar jag ugnen, eller TVn till ett annat rum (med annan fas) fungerar allt fint.

Min TV är en gammal Samsung från 2003 eller liknande.

Hade en elektriker här som mätte i uttagen på båda ställena och det var inget fel där, han fick bra värden.

Någon som har någon idé om vad detta kan vara?

Valkommen till vår nya sköna värld med "smarta" hem och IOT!
Gissning: TV har en fjärrkontroll, och ugnen har något som är känsligt för fjärrkontrollens IR-signaler.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Eftersom endast ugnen blir störd efter alla dessa år är det lätt att anklaga denna för att vara störkänslig. Men det kan lika gärna vara TVn som sänder ut för mycket störningar på elnätet. Bokstaven C i EMC betyder kompatibilitet - att apparater inte får störa mer än att andra apparater blir störda. Detta kan tolkas som att TVn får störa hur mycket som helst så länge som ingen blir störd, men givetvis finns det reglerat i IEC 61000-serien hur mycket en apparat får störa. Man behöver dock vara rejält nördig för att tränga in i detta, och det finns ingen elektriker som har denna kunskap, så "mäta i uttagen och få bra värden" kan du se som en ren blåsning. Du får helt enkelt lösa detta själv så som du redan kommit fram till i din felsökning. Har du kvitto på ugnen kan du kanske lämna tillbaka den och få en annan utan extrakostnad, utan att det är ugnens fel. Eller så få du möblera om i elcentralen så att TVn och ugnen hamnar på olika faser.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det är en "dum" tv så jag är tveksam till det. Och om jag står med fjärrkontrollen och trycker vis ugnen så händer inget. Som jag skrev i mitt förra inlägg så funkar det som TVn och ugnen ligger på olika faser.

Bo: Detta är ugn nummer två. Jag fick bytt den förra som också var helt ny mot denna jag har nu med samma problem. Skall testa med en annan tv, ev ta med igen till någon annan och testa den där.

Flytta tvgruppen till en annan fas i centralen, gjort på en kvart.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bokstaven C i EMC betyder kompatibilitet - att apparater inte får störa mer än att andra apparater blir störda.
Förvisso, men det gäller "båda hållen", apparater måste också tolerera en viss nivå av störningar, och därimellan finns det, iallafall teoretiskt sett, en god marginal. Det handlar också om hur funktionen påverkas av störningen. Nu vet jag inte om värmen i ugnen de-facto går igång, men om det är så är det ju en total katastrof - hela huset kan ju potentiellt brinna ner. Det är illa nog att den vaknar från viloläge. Personligen skulle jag aldrig lita på en så pass "farlig" apparat som en ugn eller spis som lever sitt eget liv.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Är inne på samma spår som cpalm. Om "lite skräp" på ledningen kan få ugnen att flippa så hade jag nog valt en annan ugn. För även om det i detta fall möjligen är TVn som är boven, alltså inte uppfyller EMC-kraven, så kan man ju fundera på vad mer som kan irritera ugnen. Kan samma sak hända om det slinker in störningar via inkommande el till bostaden?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Oklart om det är till någon hjälp men min tv är denna. Samsung 40" LCD-TV LE40M86BD

Som ni tidigare nämnt känner jag precis den oron över att ungen lever sitt egna liv. Får se vad jag gör. Ikea är ju rätt motvilliga att hantera deras reklamationer av vitvaror. Har ju dessutom precis gått igenom den processen med ugnen. Denna var alltså helt ny den också och står fortfarande kvar i sin frigolit.

Låter precis som @Bo.Siltberg skriver som ett emc-problem.

EMC är svårt att testa totalt skulle vilja säga nästan omöjligt. Kanske strålar TVn för mycket (dålig testning eller något som blivit sämre med tiden så att den ny stör mer), eller så har Ikeas leverantör inte testat tillräckligt noga, eller kanske inte monterat vissa skydd vid serietillverkning.

Oavsett vad som är fel så tycker jag precis som @alfista att ugnen ska tåla detta och att den är alldeles för känslig.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag skulle koppla in ett oscilloskop och mäta störningarna i elnätet när du använder TVn. Jag vet dock att detta är något få elektriker verkar pyśsla med, så det kan vara svårt att hitta någon som innehar och vet hur det ska användas och förstår vad som är bra/okej/dåligt/katastrof.

Jag har sett elektriska apparater skapa strömspikar, när man har bytt kanal, stängt av/slått på dom. Hur många har inte hört en lätt eller kraftig duns i baslådan på ett hemmabiosystem, när man stängt av något annat i huset.

C cpalm skrev:
Förvisso, men det gäller "båda hållen", apparater måste också tolerera en viss nivå av störningar, och därimellan finns det, iallafall teoretiskt sett, en god marginal. Det handlar också om hur funktionen påverkas av störningen. Nu vet jag inte om värmen i ugnen de-facto går igång, men om det är så är det ju en total katastrof - hela huset kan ju potentiellt brinna ner. Det är illa nog att den vaknar från viloläge. Personligen skulle jag aldrig lita på en så pass "farlig" apparat som en ugn eller spis som lever sitt eget liv.
Jo EMC gäller "åt båda hållen" - apparater får inte störa mer än upp till en viss gräns och får inte heller vara störkänsliga under en viss gräns. Att få ett svar på vilken av dessa apparater som felar kan vara svårt. TVn har inte stört nåt annat sedan 2003 och ugnen får vi förmoda har funnits på marknaden ett tag. Det kommer inte att gå att få någon av dessa tillverkare att erkänna något fel utan bra på fötterna. Därför skrev jag att ugnen nog är lättast att byta. Uppenbarligen behöver man byta till ett annat fabrikat.

Vi kan ju börja med det enkla. Min Samsung TV av ungefär samma årsmodell (nåja, lite senare) den kom med en ferrit-klump man själv skulle montera runt anslutningskabeln för att just dra ner på högfrekventa störningar.

Har du en sådan på TVn? (Den ser ut som en ganska tjock, 30mm diameter, cylinder i plast som kan snäppas över strömsladden).

Om inte så skulle jag iaf pröva där först.

• Gilla
bratanon
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att få ett svar på vilken av dessa apparater som felar kan vara svårt.
Som sagt, om värmen i ugnen de-facto går igång torde det inte råda något tvivel om att ugnen felar. En störning får inte leda till att apparaten framkallar fara. Sen är det förstås möjligt att även TV:n felar.

Var någonstans läser du att värmen går igång?
Var någonstans läser du att ugnen inte borde bytas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.