Hej. Min tvättmaskin är drygt 2 veckor gammal och idag när jag tvättade var hela badrummet fullt med vatten och tvättmedelsskum som kom från tvättmaskinen. Jag torkat upp allt vatten och den står nu och droppar undertill. Någon som har en aning om vad det kan vara? Jag är väldigt oteknisk.

BirgitS
Eftersom maskinen är ny så kontaktar du butiken för att göra en reklamation, dvs. säger att din nya tvättmaskin läcker vatten. Sen går reparationen på garantin så det ska inte kosta dig något.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom maskinen är ny så kontaktar du butiken för att göra en reklamation, dvs. säger att din nya tvättmaskin läcker vatten. Sen går reparationen på garantin så det ska inte kosta dig något.
Förmodligen går det på garanti, men det är inte säkert.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
BirgitS
Vonelffors Vonelffors skrev:
Förmodligen går det på garanti, men det är inte säkert.
Vad tror du att TS kan ha gjort för att orsaka läckaget?

Skruv eller något liknande som slagit hål i trumman. Har varit med om det ett antal ggr.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Har det gått hål på avloppsslangen? Bild kanske?

Dra fram maskinen , lägg ikull den så du kommer åt undersidan. Det brukar bara vara en enklare täckskiva under på de tvättmaskiner jag pillat med i alla fall. Ta bort den så bör du se vad som läcker.
Det är bra ändå att bekanta sig med prylarna därunder. Det finns bla annat en slang som kan behöva tömmas på pennor, pengar, nycklar och annat bös som glömts i fickor.

Gör ingenting när det är garanti på grejerna

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Det kan ju komma ut massor med tvättmedelsskum om man använder flytande tvättmedel och doserar för mycket. Mina tvättmaskiner skummar oerhört med flytande tvättmedel, så jag undviker att använda dem. Allt över 0,5dl vid en full 8 kg maskin kan leda till att maskinen varnar för för mycket skum (min maskin har iaf en sådan sensor). Ibland behövs det mer beroende på smuts, men det är helt enkelt svårdoserat, enligt mig iaf.

Min gamla maskin från 1990-talet hade ingen sådan varning, utan tryckte bara ut tvättvatten inifrån maskinen, troligen genom någon överströmningsslang. Den nya maskinen har tryckt ut lite skum genom tvättmedelsfacket en gång när det hände, men det kanske beror på att den har aquastop och läckage inuti skulle vara game over.

Undviker därför flytande medel numera då doseringen är oerhört känslig jämför med pulver (som i stort sett inte löddrar alls oavsett).

Och nej, jag är ingen slarver ut mäter noga, ändå har jag misslyckats flera gånger med flytande. Skitiga bomullslakan = inget lödder med dubbel dosering. Katternas fleeceplädar i polyester = enorma mängder lödder med halv rekommenderad dosering.
Detta händer inte med pulver.

Edit: Kan lägga till att hemtjänsten i mitt område har absolut nollkoll, så antingen tvättar inte folk sin egen tvätt längre eller så bryr de sig inte om tvättmedelsdosering. Vid ett antal händelser hos en bekant, vars maskin jag hjälpte köpa (tyskbyggd Siemens), så häller ungdomarna inom hemtjänsten tvättmedel tills facket blir fullt. Det är vad de tror är rätt mängd. Oavsett vad man tvättar. Tyvärr inget skämt. De kan ofta inte heller hantera en kaffebryggare. Resultat har varje gång blivit ett badrum fullt med skum och tvättvatten. Så är det hemtjänst inblandat, se till att övervaka.

Redigerat:
S S88 skrev:
Hej. Min tvättmaskin är drygt 2 veckor gammal och idag när jag tvättade var hela badrummet fullt med vatten och tvättmedelsskum som kom från tvättmaskinen. Jag torkat upp allt vatten och den står nu och droppar undertill. Någon som har en aning om vad det kan vara? Jag är väldigt oteknisk.
ransaka dig jag tror inte att detta är garanti från det du berättar
skum-- överdosering
medför att vattennivåsystemet inte fungerar och att golvbrunnen svämmar över
din ny maskin kräver mycket mindre tvättmedel än den gamla
om du ser skumm är det för mycket tvättmedel börja med att halvera mängden

ta nu och kör sköljprogrammet utan tvätt och se om det skummar -då är det riktigt illa och du får köra det igen
om det inte skummar så skall du se att det inte heller blir blött på golvet

Jag skulle börja med att dra fram maskinen. Sedan först och främst kolla så att avloppsslangen går ner ordentligt i avloppet. Samt kolla så att slangen sitter som den ska i maskinen. Om det var okej, skulle jag provköra den, och se vart det läcker. Sen, förstnom det inte är uppenbart, så skulle jag ringa efter hjälp.

• Haha
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.