OLED är inte LCD. LED är inte heller LCD

OLED är en specifik lysdiodteknik, inte en skärm teknik. Man kan definitivt använda OLED bakom en LCD.

LCD är en teknik för displayer jfr gamla digitala klockor.
En LED är en liten strömsnål "lampa" som vars teknik bygger en halvledardiod.
I TV terminologi har begreppen lite annan betydelse, eller används rent av felaktigt.

I en LCD TV finns en LCD panel med bakgrundsbelysning. Runt kanten på LCD TVn sitter det lysrör vars ljus leds in bakom LCD panelen.

LED-TV har en LCD skärm med LED-lampor runt kanten vars ljus leds in bakom LCD panelen på liknade sätt, men skärmen kan göras tunnare och kontrasten kan ökas då det är lättare att ändra intensitet på LED ljuset.
LED-TV borde heta "LCD-TV med LED belysning" (Kanske LED-LCD-TV).

OLED har LED'ar som kan göras så små att de själva bildar varje pixel. Det behövs då ingen LCD panel.
Det blir en väldigt tunn panel med mycket hög kontrast då det blir helt svart då den släcks (oändlig kontrast i teorin). Man kan jämföra OLED med PlasmaTV där varje pixel också lyste aktivt.

QLED är bara en förfinad LCD panel (inte alls dålig).

TOLED, Transparent OLED, är en intressant teknik som används för att integrera en display i tex en hjälm eller i fönster (HUD).
LCD går också att använda i hjälmar, tex svetsskärmar som automatiskt blir svarta av svetsljuset.

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Nej, både lysrör och lysdioder sitter bakom panelen, inte i kanten.

OLED är en typ av lysdioder, Organic Light Emitting Diod. Det skulle inte förvåna mig om någon kommer på att använda dem i en LCD tv för att kunna sätta ett högre pris på den.

Beror helt på vilken skärm det är, men de jag skruvat sönder har haft en sidobelyst plexiskiva som bakgrundsbelysning.

Från början var väl alla sidobelysta, men nu är det lite blandat. De som har belysningen bakom LCD'n kan dessutom ha den uppdelad i mindre segment som kan släckas helt om hela den delen av bilden är svart så att man iallafall får väldigt bra kontrast i teorin. Hur mycket det gör i praktiken vet jag inte... En helt svart bild blir såklart helt svart, men i verkligheten är det kanske inte så ofta en begränsad del är helt svart.

Nja, Jag hävdar att från början var de bakgrundsbelysta med lysrör. Sen började man exprimintera med led och då helst kantbelyst också för att skapa köpsuget efter tunnare och tunnare modeller.
Sen kom man på att det var betydligt bättre att ha flera mindre ljuszoner och då flyttade man tillbaka belysningen till baksidan (på dyrare modeller)
Det just nu bästa är oled där man genererar ljuset per pixel

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja förutom inbränningar då..

Just ja, det kraftigt överdrivna "problemet" med inbränningar går nästan på mytnivå

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Just ja, det kraftigt överdrivna "problemet" med inbränningar går nästan på mytnivå
Jag har varit skeptisk till fenomenet.
Vid normal användning ska det inte vara några problem, dock eller därmed tar inte tillverkarna ansvar för de som råkar illa ut.

Tråkigt är också att det kan hända utan att TVn är gammal. Det har inte med åldrande att göra.

Intressant att EBU engagerat sig i att minska kokontrasten på tex kanalnummer visning.

Rött kan tydligen vara problem, men även svarta fält efter 4:3 visning. Skumt alltså
Intressant länk till allt du behöver veta Debatt om OLED burn in.

Möjligen kan det vara kampen om hög kontrast, hög ljusstyrka och HDR som fått tillverkartillverkarna att pressa OLED tekniken för hårt eftersom det verkar hända oftare på nya apparater.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för myt du tänker på? Att OLED kan få inbränningar är ett faktum.

Jo men det är väldigt ovanligt vid normalt användande TV tittande. Jobbdatorn skulle jag nog inte välja en Oled till däremot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.