18 185 läst ·
32 svar
18k läst
32 svar
Ny torktumlare, med stickpropp isf "sladd in i vägg"
Jag skulle själv byta ut hela sladden mot en längre...
Vet inte hur det är med jordfelsbrytare, men annars kanske ts kan sätta dit ett doslock med "snabel",
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...installationsmateriel/doslock/doslock-402312/
sen montera ett nytt utanpåliggande vägguttag i lämpligare höjd....
Sen om Ts själv är kapabel till detta vet jag ej, men det är en möjlig väg att gå....
Vet inte hur det är med jordfelsbrytare, men annars kanske ts kan sätta dit ett doslock med "snabel",
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...installationsmateriel/doslock/doslock-402312/
sen montera ett nytt utanpåliggande vägguttag i lämpligare höjd....
Sen om Ts själv är kapabel till detta vet jag ej, men det är en möjlig väg att gå....
Jag vill ha en allpolig brytare till en torktumlare, utan att behöva gå till proppskåpet pch leta. I den uppkomna situationen med kort sladd skulle jag klippa kontakten och montera en arbetsbrytare på väggen på en höjd som sladden räcker till.
Torktumlarenär notoriskt brandfarliga och det är bra att enkelt kunna bryta strömmen.
Torktumlarenär notoriskt brandfarliga och det är bra att enkelt kunna bryta strömmen.
har samma problem. ställde tork på tvättmaskin (inte samma märke, men funkar fint) och tog en førlängnings sladd från køk in til tvätt. just nu funkar det topp
Vet att det är farligt osv men vi skal renovera hela bad och tvätt så dem skal sätta upp uttag då.
Vet att det är farligt osv men vi skal renovera hela bad och tvätt så dem skal sätta upp uttag då.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Cocoo: jag vet inte om jag tolkar dig rätt. Men om du har dragit en skarvkabel in till badrummet (eller är det bara till tvättstugan?). Om det dessutom inte finns någon jordfelsbrytare så har du gjort en lösning som inte är farlig, den är livsfarlig!
Skaffa i så fall åtmintonde en "portabel jordfelsbrytare" det finns sådana som sätts direkt i vägguttaget. Det ger i så fall en stor förbättring av säkerheten.
Just el i badrum är något man inte kan ta för lätt på. Ett litet fel på tvättmaskinen, och lite otur så är du död. Samma typ av fel i ett annat rum, kan ge dig en obehaglig stöt, kan göra ont, och har du riktig otur så dör du. Men som sagt i badrummet är det tvärtom, en elolycka är med stor sannolikhet dödande, har man tur gör det bara ont.
Skaffa i så fall åtmintonde en "portabel jordfelsbrytare" det finns sådana som sätts direkt i vägguttaget. Det ger i så fall en stor förbättring av säkerheten.
Just el i badrum är något man inte kan ta för lätt på. Ett litet fel på tvättmaskinen, och lite otur så är du död. Samma typ av fel i ett annat rum, kan ge dig en obehaglig stöt, kan göra ont, och har du riktig otur så dör du. Men som sagt i badrummet är det tvärtom, en elolycka är med stor sannolikhet dödande, har man tur gör det bara ont.
Jag väntar på att badkaret ska komma och sen välja kakel (som troligen blir nu i helgen).
Har dusch just nu i tvättrummet, duschkabin.
Jag vet att det är faligt men skal ta hela bad och tvätt renoveringen snart (innan julen iallfall!)
Har inga uttag i någon utav rummen så ska sätta in flera och køket var det närmaste.
Använder kabeltrommel, vet inte vad svenska ordet blir (?) men är väl en typ av skarvsladd.
Har dusch just nu i tvättrummet, duschkabin.
Jag vet att det är faligt men skal ta hela bad och tvätt renoveringen snart (innan julen iallfall!)
Har inga uttag i någon utav rummen så ska sätta in flera och køket var det närmaste.
Använder kabeltrommel, vet inte vad svenska ordet blir (?) men är väl en typ av skarvsladd.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Nu är jag inte elektriker men en sån är sitter i vårt badrum:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/...QtNaJIR7OYCEmiZJ2IMsa8RHmIHVp6kXVB5smZWyWIkKQ
Du kanske kan ha två sådana fasta uttag med en förlängninskabel emellan för att komma ner på en nivå där du kan ansluta den amfimpade torktumlarkabeln. Dessa har dragavlastare inbyggt.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/...QtNaJIR7OYCEmiZJ2IMsa8RHmIHVp6kXVB5smZWyWIkKQ
Du kanske kan ha två sådana fasta uttag med en förlängninskabel emellan för att komma ner på en nivå där du kan ansluta den amfimpade torktumlarkabeln. Dessa har dragavlastare inbyggt.
Redigerat:
Tänk bara på att det måste vara dragavlastning på anslutningssladden. Så det gäller att välja rätt brytare.MathiasS skrev:Jag vill ha en allpolig brytare till en torktumlare, utan att behöva gå till proppskåpet pch leta. I den uppkomna situationen med kort sladd skulle jag klippa kontakten och montera en arbetsbrytare på väggen på en höjd som sladden räcker till.
Men absolut en god idé.
Torktumlaren står nu på plats (efter semesteruppehåll).
I väggens kopplingsdosa finns tre trådar, vit, röd och svart. Mellan röd och vit är det 0 volts spänning. Mellan svart och röd, samt mellan svart och vit är det 230 volt.
Efter jag klipp av stickproppen från torktumlaren hittar jag en blå, en brun och en grön/gul tråd.
Hur parar jag ihop?
Vägg vit -> blå
Vägg röd -> grön/gul
Vägg svart -> brun
är min första tanke. Vad säger någon som vet?
Huset är byggt ungefär 1960. (Och kungen bodde här i sin ungdom.)
I väggens kopplingsdosa finns tre trådar, vit, röd och svart. Mellan röd och vit är det 0 volts spänning. Mellan svart och röd, samt mellan svart och vit är det 230 volt.
Efter jag klipp av stickproppen från torktumlaren hittar jag en blå, en brun och en grön/gul tråd.
Hur parar jag ihop?
Vägg vit -> blå
Vägg röd -> grön/gul
Vägg svart -> brun
är min första tanke. Vad säger någon som vet?
Huset är byggt ungefär 1960. (Och kungen bodde här i sin ungdom.)
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 926 inlägg
Då det handlar om att hitta skyddsjorden finns inga genvägar. Du behöver följa denna ledning bakåt, titta i dosor och centralen, och kontrollera antagandet att röd är skyddsjord och vit neutral. Om du hade haft en jordfelsbrytare skulle det gå att enkelt kontinuitetsmäta vem som är vem. Du behöver egentligen ändå kontinuitetsmäta att skyddsjorden är intakt och har kontakt med centralen, men det kräver att du särar på N och PE i centralen vilket du kanske inte ska ge dig in på. Näst bäst är att ohmmäta mellan N och PE i anslutningsdosan efter din inspektion.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 926 inlägg
Det ökar sannolikheten för att röd är skyddsjord, dock inte tillräckligt enligt min mening