Har nyss flyttat in i ett mindre hus (tidigt 1900-tal, 70m2 inkl. inredd vind, ej källare) där jag har en Norah 312 vedpanna med ett par element anslutna. Ingen acktank.

Hur bör man tänka när man planerar hur mycket ved som kommer förbrukas? Tips på sidor där man beräkna detta? Någon med liknande förutsättningar som kan dela med sig av deras erfarenheter?

Bor i södra ändan av landet, så lär inte bli extremkyla under vintern (förhoppningsvis).

Tacksam för svar!

Hej och välkommen till Byggahus!
Enklast är ju att fråga tidigare ägare och sen dubbla vedmängden för att kompensera för lågt energiinnehåll i veden, olika sätt att mäta veden och olika kalla vintrar.

Skulle det bli nått kvar tål veden lagring till ett annat år.

Finns inte tidigare ägare att fråga kan du ju lyssna med grannarna hur mycket de använder till motsvarande hus.

• Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Hej och välkommen hit!

Jag tillåter mig att tjejgissa vedåtgången med säkerhetsmarginal: cirka 20 kubikmeter blandved travat. Men skaffa mer om du kan! Huset kan vara dåligt isolerat eller ligga på en plats med tufft mikroklimat, och då går det åt mycket ved även om huset inte är så stort.

• Gilla
Benne Kristian
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tillåter mig att tjejgissa vedåtgången med säkerhetsmarginal: cirka 20 kubikmeter blandved travat.
Tror du en full 30m3 kontainer stjälpt ved köpt nu i augusti är tillräckligt?

F fribygg skrev:
Tror du en full 30m3 kontainer stjälpt ved köpt nu i augusti är tillräckligt?
Min tjejgissning är att det räcker, ja. Men som sagt är det inte fel att skaffa sig ett större lokalt energilager genom att köpa mer ved. Torr sådan, givetvis.

Finns annan energikälla? Känns som det är relevant om de är enda uppvärmningen eller ju mer man eldar desto mindre ström. Är vedtillgången fri med arbete eller ska den köpas in?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Norah 312 är inte det en kökspanna?
Ska du elda upp 20m3 i en kökspanna utan acctank? Känns.. Obekvämt?

Har du något annat? Annars är nog en luft-luft superbra investering.

Utan att ha sett invändigt i den så är mitt tips att tända överst.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Utan att ha sett invändigt i den så är mitt tips att tända överst.
Pannan behöver nog brinna större delen av dygnet med iläggning av ny ved flera ggr på glöden så det blir nog inte SÅ många tillfällen att tända som om huset haft accumulatortank och möjlighet till ordentlig braseldning utan strypt drag.

En LLVP som grundvärme och frysskydd om du skulle vara borta från bostaden en längre tid och sedan elda i pannan när du har ork/lust. - utan acctank så blir det att passa pannan hela tiden och fylla på igen så fort det brunnit ned och bara glöd kvar, vid kallare vintertid om du vill ha något så när jämn värme i bostaden och det kommer förmodligen alltid vara ruggigt på mornarna efter dygnsvilan och du måste börja tända upp igen och det går en tid innan värmen börja komma igen.

Om du köper din ved så skall elströmmen vara ganska dyr innan vedledningen börja bli lönsam räknat i pengar då en LLVP och dessutom i södra Sverige kommer att arbeta med relativt hög COP större delen av säsongen, vilket gör att elen behöver nog upp i och kanske över 4 kr/kWh innan du ens når 'break even' räknat på träpelletspriser per kilo torr trä/ved som eldas.

Jag skulle jobba på minst 1 LLVP på dom ytor man vistas mest i och ha vedeldande som komplement och att ta till när det är riktigt kallt utomhus för att avlasta LLVP:n, eventuell en el-element i sovrum att ta till dom dagarna när det är riktigt kallt - just för komforten, då innerdelen till en LLVP vill man helst inte höra när man skall sova, då vintertid kan de behöva gå med näst högsta och högsta fläktfarten under långa tider för att kunna avge sin värmekapacitet då det behöver genom mycket luft i hög hastighet genom innerdelen för att en innerdel skall kunna avge 3,5-5 kW i värmekapacitet utan att bli för varm själv och kompressorn drar ned på farten för att det hela inte skall bli för varmt.
.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.