Jag har en lampa som kräver två skruvar för att fästa i taket men vi har bara takdosor som är "gammaldags" vad jag förstår och har en krok i mitten istället för två skruvhål. Kan jag köpa någon sorts takdosa för mittkrok som har två skruvhål inbyggt så jag kan använda både "gamla" och "nya" lampor?

Är detta en sådan?
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=124871

Kan någon också förklara vad skillnaden mellan 2-polig och 3-polig är?

Dessa uttag har en lång historia (20-30-talet) När en ljuskrona hängdes upp i taket kunde man via en tre-polig kontakt (kronkontakt) tänd en eller två grupper av lampor i kronan med hjälp av en kronströmbrytare.

En tvåpolig kontakt har då ej denna funktion.

Man kan ha en järnbit med ett hål på mitten och två (M4) gängade hål som passar på armaturen.
I mitten sätter man centrunskruven (1/4 " utan krok) och i dom två andra armaturen. Tidigare fans det färdiga att köpa hur det är i dag vet jag inte.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man kan ha en järnbit med ett hål på mitten och två (M4) gängade hål som passar på armaturen.
I mitten sätter man centrunskruven (1/4 " utan krok) och i dom två andra armaturen. Tidigare fans det färdiga att köpa hur det är i dag vet jag inte.
Min hyresvärd hade en likadan idé, men utan verktyg så har jag svårt att pussla ihop det själv. Vad hade men ens behövt googla för att hitta rätt sorts järnbit till det? Kan inte hitta något på rak arm.

tommib
Du behöver någon som kan ta en lämplig stålbit och gänga två M4-hål i den på rätt avstånd samt borra ett hål i mitten där du får igenom en skruv. Det borde valfri plåtslagare klara av utan större bekymmer. Frågan är bara om någon tar ett så litet jobb om du inte har någon tidigare relation till dem.

Om du verkligen inte har några verktyg alls är det svårt. Till nöds klarar du dig med en bågfil, en skruvdragare, metallborr och ett par M4 muttrar. Och stålbiten förstås. Du kan också bygga det av en rund träplatta men då kommer du bygga på höjden, men slipper fixa gängade hål.

En välsorterad handlare borde kunna plocka en sån från hyllan, jag har också sett dom på typ bauhaus och det var inte alltför länge sen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.