8 153 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
ny spis. hur fungerar dessa nymodigheter?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 257 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 257 inlägg
Jag har en induktionsspis som går på tre faser och i en massa andra trådar här i forumet har folk fått hjälp att koppla in sina induktionsspisar eller -hällar på 3 resp. 2 faser. Personalen är inte särskilt kompetent när det gäller el i så fall för spisen behöver tre faser med 16 A vardera för att den ska fungera optimalt. Regleringen är till 3500 W är per fas.S Srednq skrev:Men köper jag en induktionsspis så har jag bara en fas.
Pratade med säljaren på elgiganten och tydligen så kan man max köra turbofunktionen på två spisplattor samtidigt. spisen varnar och så får man välja vilka plattor som ska prioriteras. då ska det räcka med en 16a säkring. däremot kan varken de eller personalen på elon svara på varför den äv märkt med ca 11kw när spisen själv reglerar max till ca 3500w.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Är det verkligen nödvändigt att börja märka ord i denna tråd?? Det var inget fel på Tosse's inlägg som motiverar några anmärkningar. Men det är kanske lättare att tala om elementspänning i dessa sammanhang istället för trefas vs tre faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Elgiganten har totalt missat poängen - du bor i en villa i Sverige med ett trefassystem. Be säljaren sluta sälja spisar som är avsedda för gamla enfaslägenheter eller andra länder.S Srednq skrev:Men köper jag en induktionsspis så har jag bara en fas.
Pratade med säljaren på elgiganten och tydligen så kan man max köra turbofunktionen på två spisplattor samtidigt. spisen varnar och så får man välja vilka plattor som ska prioriteras. då ska det räcka med en 16a säkring. däremot kan varken de eller personalen på elon svara på varför den äv märkt med ca 11kw när spisen själv reglerar max till ca 3500w.
Är det mig du syftar på så håller jag fullständigt med. Inläggen kan strykas.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
kollade upp den spisen på tillverkarens hemsida och det visade sig att säljaren ljög. eller inte hade kunskapen. för mig är anledningen oviktig. den spisen ska ha 25A, och då ha 6mm2 kabel. dvs inget jag kan ha.S Srednq skrev:Men köper jag en induktionsspis så har jag bara en fas.
kontaktade electrolux och de tog fram denna. nu gäller det att få i dragfjädern och hoppas att den som byggde huset gjorde ett bra jobb så jag får i nollan.
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki6752aox/
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki6752aox/
Kraschalternativet är att koppla den för 2 faser och nolla om det är möjligt, då räcker 4 tåtar, men det är inte säkert att propparna håller.
Det kan bli svårt att dra in en ny om det redan finns trådar i röret, dom har en viss tendens att linda sig runt varandra och då kan det bli tvärstopp så att du vaken kommer fram eller tillbaka. Om dom bränner fast blir det omöjligt att få igenom några nya trådar. Spisledningarna brukar alltid vara så långa att man kan skala upp dom dom få cm som behövs och sedan räcka ändå.
Du har kanske rätt. Dra i fjädern med de gamla trådarna. Det är många år sedan jag drog fk, men jag minns vilket slit vi hade när ackordsgubbarna hade lagt rören. Ackordet gick åt helsike för de inte gjort det ordentligt från början.E elmont skrev:Det kan bli svårt att dra in en ny om det redan finns trådar i röret, dom har en viss tendens att linda sig runt varandra och då kan det bli tvärstopp så att du vaken kommer fram eller tillbaka. Om dom bränner fast blir det omöjligt att få igenom några nya trådar. Spisledningarna brukar alltid vara så långa att man kan skala upp dom dom få cm som behövs och sedan räcka ändå.