K Klass0n skrev:
Antagligen en jättedum fråga, men kan man vara säker på att nuvarande spis inte går på grupp 2 och trefas?
Perilexkontakten hade bara två stift plus jord så den änden är bara 1 fas iaf. Men värt för TS att kolla upp vad gr2 är egentligen, man brukar väl inte sätta i säkringar bara om i fall att?

U Ursidae skrev:
Perilexkontakten hade bara två stift plus jord så den änden är bara 1 fas iaf. Men värt för TS att kolla upp vad gr2 är egentligen, man brukar väl inte sätta i säkringar bara om i fall att?
Tack, nu fattar jag!

D Daniel 109 skrev:
Om det går att dra i befintligt rör så är det ett snabbt jobb.
Ja, var det röret går har jag ingen aning om, men det är väl elektrikerns jobb kanske… 🤔
Trefas hade ju varit fint så man kan spara lite tid vid matlagningen, tar sån jäkla tid att vänta tills plattan blir varm i dagsläget 🫣

Var väl ett sätt för el-firman att kanske tjäna en extra slant på varje lägenhet utöver det säkert prispressade anbudet på totala jobbet.

U Ursidae skrev:
Sant, får fråga föreningen. Är hyfsat ny i föreningen, och gammal lägenhet är nytt för mig också 😀

Y Yesset skrev:
Ja, var det röret går har jag ingen aning om, men det är väl elektrikerns jobb kanske… 🤔
Trefas hade ju varit fint så man kan spara lite tid vid matlagningen, tar sån jäkla tid att vänta tills plattan blir varm i dagsläget 🫣
Som sagt en och samma platta blir inte snabbare men kan ha flera plattor och ugnen samtidigt på.

• Gilla
Yesset
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att föreningen bytte stammar till trefas i alla lägenheter och monterade förbyggda centraler som fungerar för både de enfasspisar som fanns och var förberedda för trefas spisar. De som ville kunde sannolikt köpa till uppgradering av spismatningen vid ändringen.

Men nu gissar jag bara.

• Gilla
Yesset
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, ni är så snälla och hjälpsamma.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.