Hemmakatten
Var på mingelfest i går och värdparet hade en ny fritös som jag aldrig sett. Ja, inte bara jag, utan de flesta gästerna hade aldrig sett en sådan fritös tidigare.

Det var en fritös från Tefal, väldigt fettsnål. Den såg ut som om den hade en "degbunke" med stång i mitten med vevarmar som stack ut. "Bunken" roterade hela tiden. I bunken som var tefalklädd hälldes en matsked olja och sedan lades ett kilo frysta minivårrullar i. Efter en 5-6 minuter var de färdiga, krispiga med lite färg på ytan och mjuka inuti. Jättegoda! Enligt uppgift fungerar det lika bra med pommes frites och liknande rätter.

Tvivlar dock på att man kan fritera något med frityrsmet. Är det någon som provat eller känner till denna maskin? Lite cool var den. :)

Milkshaken
Hemmakatten
Ja precis den var det. Fritösen var alldeles nyinköpt och värdparet hade bara testat den med vårrullarna.

Milkshaken
Så ni fick vara försökskaniner då ..:)
Men det smakade väl bra förstår jag?

Har kollat in lite demo på den maskinen, men jag tror inte det blir någon större hit. Känns som ännu en apparat som bara blir ståendes, verkar egentligen bara vara en varmluftsfläkt.

Milkshaken
cullberg skrev:
Har kollat in lite demo på den maskinen, men jag tror inte det blir någon större hit. Känns som ännu en apparat som bara blir ståendes, verkar egentligen bara vara en varmluftsfläkt.
ja det finns ugnar med den funktionen, men då mest i storköksformat....
Varför denna pryl inte skulle kunna bli nåt bra det förstår jag inte... Det är ju en vidareutveckling på fritören, och det finns många anhängare till det.....

Säkert bra till många saker men hur den ska kunna fritera saker som doppats i smet förstår jag inte.

Hemmakatten
Vitsen med denna fritös är att man slipper den äckligalukten av olja i hela huset. Själva friterar vi inte så ofta då jag tycker det är ohälsosamt och att lukten är äcklig. Jag har däremot gjort egna pommes frites (färdiga frysta köper vi aldrig) några gånger och då friterat i olja. Vårrullar har jag också friterat några gånger.

Den här fritösen är mycket enklare att använda. luktar inte och är betydligt hälsosammare. Men det är som 'farzan' skriver, att fritera saker som doppats i frityrsmet klarar den inte.

Var inne i en butik i går som sålde denna fritös. Där fanns även en receptbok att kika i. Där var det mångarecept på grönsaker, kyckling, köttbullar mm. Dvs. maträtter man gärna använder en wok till. Och visst är det kanske enklare att slänga ner grönsaker o kyckling i denna fritös och sedan plocka upp när det är färdigt. Men det tar säkert längre tid än att woka och fritösen kostar en slant så det är frågan om det är värt det. I en sommarstuga med begränsad spis/ugn vore den kanonbra att ha. Nja, fortfarande tveksam, men också lite sugen på att göra egen pommes som inte dryper av fett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.