Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
 
Redigerat:
R Robert Robban skrev:
Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Skall du betalar, eller erhålla? Kanske såld 800kWh.
 
TS; du anger alldeles för litet info för att kunna säga vare sig det ena eller det andra. Din solcellsanläggning, vad har den för kWp? Batterianläggningen, vad har den för lagringskapacitet i kWh?

Finns inget inneboende konstigt att du behöver betala för köpt el, snarare är det det normala oavsett solceller och ev batteri. Bara att det blir litet mindre än vad du hade fått betala utan anläggningen.
 
R Robert Robban skrev:
Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Var detta den första fakturan efter installationen var klart?

Har elektrikern skickat in färdiganmälan?
 
Walle85
Har du kanske lite statistik att dela med dig från elleverantör samt ditt solcellssystem? Enklare att få en uppfattning om man kan se historiken för månaden samt kanske en graf från ett dygn där man kan se konsumtion, export samt egenanvändning och när batteriet laddat och laddat ur.

Exempel
Diagram över energiförbrukning och produktion, inklusive solcellsdata, batteriaktivitet och elnätstransaktioner under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för engagemang från er.
Växelriktaren är 17 kWh, batteriet 8 kw, 19300 kWp. September räkningen blev jag debiterad 709 kWh från Ellevio. Min produktion ser ut att vara 1140kWh. Varav egen användning endast 1,57 kWh. Misstänker att Ellevio inte mäter min produktion. Alternativt kanske felet är i inställningarna i appen. Är det någon som kan appen för Sigenergy? Vad är tariffplan? Biff. lite bilder.
Tar gärna emot tips.
 
  • Graf från Sigenergy-app som visar energistatistik för september med 1140,94 kWh produktion, 1,57 kWh egen användning och 1139,37 kWh till elnätet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilappskärm som visar energibalans för solenergi med 38,95 kWh produktion och graf över produktion och användning från elnätet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över energiförbrukning och batteriets laddningsnivå över tid i en app, med fokus på egenkonsumtion och energikällor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Något är fel med din anläggning. Fel inställning någonstans. Eller att smartmätaren är felvänd, det händer tyvärr fortfarande. Då tror den att du köper när du säljer och tvärtom. Den förstår inte när du köper ström och ska ta från batteriet då

Du har ju ingen egenkonsumtion, vilket skulle betyda att du inte förbrukar någon ström. Och att du säljer allt. Ditt batteri töms inte på natten.

Det är inget du kan eller ska lösa. Felanmälan till installatören med samma information som vi fått
 
K knightjocke skrev:
Något är fel med din anläggning. Fel inställning någonstans. Eller att smartmätaren är felvänd, det händer tyvärr fortfarande. Då tror den att du köper när du säljer och tvärtom. Den förstår inte när du köper ström och ska ta från batteriet då

Du har ju ingen egenkonsumtion, vilket skulle betyda att du inte förbrukar någon ström. Och att du säljer allt. Ditt batteri töms inte på natten.

Det är inget du kan eller ska lösa. Felanmälan till installatören med samma information som vi fått
Ja, du har uppfattat samma som jag. Skall kolla om det ligger något i att smartmätare är felvänd. Vet du om jag kan som amatör se det på något sätt.
 
K
R Robert Robban skrev:
Ja, du har uppfattat samma som jag. Skall kolla om det ligger något i att smartmätare är felvänd. Vet du om jag kan som amatör se det på något sätt.
Det brukar vara dålt bakom täckplåtar i centralen. Men om det är en mätare som i länken så ska klämmorna vara märkta med vilket håll som ska peka mot elnätet. Eller med hjälp av manual. https://www.senetic.se/product/1426000200
 
K knightjocke skrev:
Det brukar vara dålt bakom täckplåtar i centralen. Men om det är en mätare som i länken så ska klämmorna vara märkta med vilket håll som ska peka mot elnätet. Eller med hjälp av manual. [länk]
Hej igen,
Du är smart, vet inte säkert men Sigenergy gjorde en test och fick ingen kontakt med AC sidan. Sigenergy trodde att sensorn var felkopplade, inte helt ovanligt sa de. Oavsett om du har rätt eller fel så tack för hjälpen. Får se på fredag då elektrikern kommer tillbaka. 😀
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
R Robert Robban skrev:
Hej igen,
Du är smart, vet inte säkert men Sigenergy gjorde en test och fick ingen kontakt med AC sidan. Sigenergy trodde att sensorn var felkopplade, inte helt ovanligt sa de. Oavsett om du har rätt eller fel så tack för hjälpen. Får se på fredag då elektrikern kommer tillbaka. 😀
Har du fått ordning på detta? Jag har Sigenergy med och ser på din graf att egen konsumtion inte visar någon förbrukning alls medans elbolaget har en del förbrukning.
Detta tyder på felkopplad smartmätare.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
A antonijo skrev:
Har du fått ordning på detta? Jag har Sigenergy med och ser på din graf att egen konsumtion inte visar någon förbrukning alls medans elbolaget har en del förbrukning.
Detta tyder på felkopplad smartmätare.
Tack för tips, Jag har skickat ett kopplingsschema till elektrikern, tror att han kopplat som du säger smartmätare fel. Han skall komma i morgon så får vi se. Tack 👍
 
R Robert Robban skrev:
Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
A antonijo skrev:
Har du fått ordning på detta? Jag har Sigenergy med och ser på din graf att egen konsumtion inte visar någon förbrukning alls medans elbolaget har en del förbrukning.
Detta tyder på felkopplad smartmätare.
Tjena,
Elektrikern var här i morse och drog en extra kabel från, tror det var mellan smartmätaren och växelriktaren och nu funkar det. Du verkar kunnig på Sigenergy, Tycker att det är synd att dom ännu inte har en tillräckligt bra och tillgänglig support.
Vet du om jag från appen kan göra inställningar så att batteriet används mellan klockan 7-9 på morgonen och 16-19 på kvällen. i så fall har du fler fina tips. Tack Robert
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.