Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Redigerat:
Skall du betalar, eller erhålla? Kanske såld 800kWh.R Robert Robban skrev:Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
TS; du anger alldeles för litet info för att kunna säga vare sig det ena eller det andra. Din solcellsanläggning, vad har den för kWp? Batterianläggningen, vad har den för lagringskapacitet i kWh?
Finns inget inneboende konstigt att du behöver betala för köpt el, snarare är det det normala oavsett solceller och ev batteri. Bara att det blir litet mindre än vad du hade fått betala utan anläggningen.
Finns inget inneboende konstigt att du behöver betala för köpt el, snarare är det det normala oavsett solceller och ev batteri. Bara att det blir litet mindre än vad du hade fått betala utan anläggningen.
Var detta den första fakturan efter installationen var klart?R Robert Robban skrev:Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Har elektrikern skickat in färdiganmälan?
Har du kanske lite statistik att dela med dig från elleverantör samt ditt solcellssystem? Enklare att få en uppfattning om man kan se historiken för månaden samt kanske en graf från ett dygn där man kan se konsumtion, export samt egenanvändning och när batteriet laddat och laddat ur.
Exempel
Exempel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för engagemang från er.
Växelriktaren är 17 kWh, batteriet 8 kw, 19300 kWp. September räkningen blev jag debiterad 709 kWh från Ellevio. Min produktion ser ut att vara 1140kWh. Varav egen användning endast 1,57 kWh. Misstänker att Ellevio inte mäter min produktion. Alternativt kanske felet är i inställningarna i appen. Är det någon som kan appen för Sigenergy? Vad är tariffplan? Biff. lite bilder.
Tar gärna emot tips.
Växelriktaren är 17 kWh, batteriet 8 kw, 19300 kWp. September räkningen blev jag debiterad 709 kWh från Ellevio. Min produktion ser ut att vara 1140kWh. Varav egen användning endast 1,57 kWh. Misstänker att Ellevio inte mäter min produktion. Alternativt kanske felet är i inställningarna i appen. Är det någon som kan appen för Sigenergy? Vad är tariffplan? Biff. lite bilder.
Tar gärna emot tips.
Något är fel med din anläggning. Fel inställning någonstans. Eller att smartmätaren är felvänd, det händer tyvärr fortfarande. Då tror den att du köper när du säljer och tvärtom. Den förstår inte när du köper ström och ska ta från batteriet då
Du har ju ingen egenkonsumtion, vilket skulle betyda att du inte förbrukar någon ström. Och att du säljer allt. Ditt batteri töms inte på natten.
Det är inget du kan eller ska lösa. Felanmälan till installatören med samma information som vi fått
Du har ju ingen egenkonsumtion, vilket skulle betyda att du inte förbrukar någon ström. Och att du säljer allt. Ditt batteri töms inte på natten.
Det är inget du kan eller ska lösa. Felanmälan till installatören med samma information som vi fått
Ja, du har uppfattat samma som jag. Skall kolla om det ligger något i att smartmätare är felvänd. Vet du om jag kan som amatör se det på något sätt.K knightjocke skrev:Något är fel med din anläggning. Fel inställning någonstans. Eller att smartmätaren är felvänd, det händer tyvärr fortfarande. Då tror den att du köper när du säljer och tvärtom. Den förstår inte när du köper ström och ska ta från batteriet då
Du har ju ingen egenkonsumtion, vilket skulle betyda att du inte förbrukar någon ström. Och att du säljer allt. Ditt batteri töms inte på natten.
Det är inget du kan eller ska lösa. Felanmälan till installatören med samma information som vi fått
Det brukar vara dålt bakom täckplåtar i centralen. Men om det är en mätare som i länken så ska klämmorna vara märkta med vilket håll som ska peka mot elnätet. Eller med hjälp av manual. https://www.senetic.se/product/1426000200R Robert Robban skrev:
Hej igen,K knightjocke skrev:
Du är smart, vet inte säkert men Sigenergy gjorde en test och fick ingen kontakt med AC sidan. Sigenergy trodde att sensorn var felkopplade, inte helt ovanligt sa de. Oavsett om du har rätt eller fel så tack för hjälpen. Får se på fredag då elektrikern kommer tillbaka. 😀
Har du fått ordning på detta? Jag har Sigenergy med och ser på din graf att egen konsumtion inte visar någon förbrukning alls medans elbolaget har en del förbrukning.R Robert Robban skrev:
Detta tyder på felkopplad smartmätare.
Tack för tips, Jag har skickat ett kopplingsschema till elektrikern, tror att han kopplat som du säger smartmätare fel. Han skall komma i morgon så får vi se. Tack 👍A antonijo skrev:
R Robert Robban skrev:Tjena, någon som vet.
Jag har installerat Sigenergy och enligt appen laddar den under dagtid och använder batteriet under natten m.a.o ingen köpt förbrukning. Har kört hela september och borde alltså inte förbrukat några kwh men ändå får jag en räkning av Ellevio på 800 kwh. Är det någon som har tips? Kan det vara någon inställning jag missat i appen eller kan det vara något hos Ellevio som är elleverantör. Någon som vet. Tacksam för svar. Robban
Tjena,A antonijo skrev:
Elektrikern var här i morse och drog en extra kabel från, tror det var mellan smartmätaren och växelriktaren och nu funkar det. Du verkar kunnig på Sigenergy, Tycker att det är synd att dom ännu inte har en tillräckligt bra och tillgänglig support.
Vet du om jag från appen kan göra inställningar så att batteriet används mellan klockan 7-9 på morgonen och 16-19 på kvällen. i så fall har du fler fina tips. Tack Robert
Klicka här för att svara


