16 174 läst ·
42 svar
16k läst
42 svar
Input vid nyimstallation av solcellsanläggning
Sida 1 av 3
Gåri fundering på att monterat solceller. Funderar på ett färdigt paket från nätleverantören som vi i dagsläget även köper el ifrån: http://www.kraftringen.se/Privat/Solceller/Vara-solcellspaket/
Dessa solceller ska brukligt monteras i söderläge för att bli optimala. Vårt hus har taket i söderläge men där vill jag helst inte montera solceller då taket är utav typ listtäckning. Vi har en maskinhall med tak i söderläge men är lite tveksam till kvalitén på eternittaket. Taket till stallet tar vi för närvarande in offerter för byte av tak men detta stalls tak ligger i väster/öster läge.
Så går man efter vilket tak man borde ha solcellerna på och då enbart instrålning, borde det vara maskinhallen med tak i söderläge i första hand och bostadshuset i andra hand.
Går man efter var det är lättast att ansluta är det på bostadshuset men nylagd listtäckning gör att vi drar oss för detta och då faller vi tillbaka till maskinhallen som ligger c:a 12-15 meter ifrån inkommande el.
En tanke som faller på är att om vi ändå skall byta taket på stallet, kanske det vore optimalt att intrigera solceller i detta tak. Genomskinliga solceller gör inget för då får vi med automatik in gratis ljus på höloftet men som sagt stallet ligger i väst/östligt läge.
Vi har mark i princip runt omkring så vi kan även tänka oss markmonterade solceller. Problemet här är att vi måste i så fall placera solcellerna längre bort (30-40 meter till inkommande elskåp) för att finna platser där det inte skuggar för mycket under vintern.
Beräknadårsförbrukning c:a 16 500 kW 225 kvm. Jordvärme IVT Premiumline EQ E10 9kW
Ingen uppvärmning i stall eller maskinhall.
Så till panelen i forumet:
Var skulle ni placera en solcellsanläggning och om ni fick disponera fritt vilka solceller skulle ni använda och storlek?
Man kanske skulle dela upp panelerna för att optimera produktionen av el, alltså solceller både i söder och väster?
Dessa solceller ska brukligt monteras i söderläge för att bli optimala. Vårt hus har taket i söderläge men där vill jag helst inte montera solceller då taket är utav typ listtäckning. Vi har en maskinhall med tak i söderläge men är lite tveksam till kvalitén på eternittaket. Taket till stallet tar vi för närvarande in offerter för byte av tak men detta stalls tak ligger i väster/öster läge.
Så går man efter vilket tak man borde ha solcellerna på och då enbart instrålning, borde det vara maskinhallen med tak i söderläge i första hand och bostadshuset i andra hand.
Går man efter var det är lättast att ansluta är det på bostadshuset men nylagd listtäckning gör att vi drar oss för detta och då faller vi tillbaka till maskinhallen som ligger c:a 12-15 meter ifrån inkommande el.
En tanke som faller på är att om vi ändå skall byta taket på stallet, kanske det vore optimalt att intrigera solceller i detta tak. Genomskinliga solceller gör inget för då får vi med automatik in gratis ljus på höloftet men som sagt stallet ligger i väst/östligt läge.
Vi har mark i princip runt omkring så vi kan även tänka oss markmonterade solceller. Problemet här är att vi måste i så fall placera solcellerna längre bort (30-40 meter till inkommande elskåp) för att finna platser där det inte skuggar för mycket under vintern.
Beräknadårsförbrukning c:a 16 500 kW 225 kvm. Jordvärme IVT Premiumline EQ E10 9kW
Ingen uppvärmning i stall eller maskinhall.
Så till panelen i forumet:
Var skulle ni placera en solcellsanläggning och om ni fick disponera fritt vilka solceller skulle ni använda och storlek?
Man kanske skulle dela upp panelerna för att optimera produktionen av el, alltså solceller både i söder och väster?
Nja, jag tror nog solceller är melodin som gäller. Det finns någon tråd om det här tidigare och där man framhåller hur bra det är att komplettera en BV-anlägggning med just solceller. Hittar inte den tråden just nu dock tyvärr 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du läst detta? Artikeln och forumtråden har väl "allt" 
http://www.byggahus.se/varme/fonstertaket-ger-el
http://www.byggahus.se/forum/solenergi-vindkraft/193859-bipv-solelanlaggning.html
http://www.byggahus.se/varme/fonstertaket-ger-el
http://www.byggahus.se/forum/solenergi-vindkraft/193859-bipv-solelanlaggning.html
Jodå läst dom inläggen. Eftersom jag själv inte kan ett jota om solteknik eller el öht så skulle det kännas skönt med hjälp från forumet åt vilken väg man ska ta. Vill inte vara utlämnad till någon försäljare som lovar guld och gröna skogar. Frun och jag känner att vi vill dra vårt strå till miljön men vill inte bli lurade och hamna i Byggfällan 
Jag skulle välja taket på boningshuset och du bör välja solceller av kiseltyp. Denna typ är den absolut vanligaste typen.
I teorin bör du dimensionera systemet för att använda så stor del som möjligt av elen i byggnaden. I praktiken blir systemet väldigt litet om du helt väljer att undvika överskott.
Har du ytterligare frågor så ska jag försöka svara.
I teorin bör du dimensionera systemet för att använda så stor del som möjligt av elen i byggnaden. I praktiken blir systemet väldigt litet om du helt väljer att undvika överskott.
Har du ytterligare frågor så ska jag försöka svara.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I praktiken är det väl närmast omöjligt?HansR skrev:
Under juni-juli ger solen mest energi, och då är behovet som minst.
Värme behövs ej. Lampor behövs ej. Hur kan man undvika överskott?
Anders D
Vad är det för vinklar på taken? Det har ju också betydelse.
Speciellt om man vill få effekt när solen står lågt är ett brant tak en fördel.
Redigerat:
Nej inte omöjligt men komplicerat och/ eller dyrt.KnockOnWood skrev:
Rätt storlek i kombination med någon form av lagring krävs för att klara det.
Antingen batterier som klarar att lagra en dags överskott eller en ackumulatortank där elen lagras som värme. Det sistnämnda är termodynamiskt fel men kan vara en ekonomiskt fördelaktig lösning.
Om du läser det första inlägget finns där en länk till Kraftringen. Där förklarar dom att de betalar 1kr/kWhKnockOnWood skrev:
Det är detta som intresserar mig då jag är helkund hos dom. Att solen lyser mest på sommarn och att jag förbrukar minst el under den tiden, ja det vet jag också men (alla dessa men) är det nu man skall slå till då det lagförslag som föreligger till halvårsskiftet kan göra det mer lönsamt för microproducenter med skatteavdrag som morot.
Kan man man leverera under sommarmånaderna el UT från gården och få betalt så måste det under vintermånaderna det jämna ut sig då man betalar. Vi kan väl vara överens om att elen inte kommer att bli billigare?
Att det alltid finns en massa floskler i broschyrer och hemsidor, ja det vet jag och så blåögd är jag inte vill köpa alla drömmar med hull och hår. Så därför ställer jag frågan i detta forum om det är rätt väg att gå att köpa ett paket från Kraftringen.
Min tanke är då att satsa på det största paketet!
När det gäller takvinklar har jag inte dom i skallen men kan slå i papper eller mäta under morgondagen men vet att det är sol största delen av dagen.
