En ny Kapex, ks 88, som saknar några av storebrors funktioner, men med samma klinga (10"). Undrar vad den kommer att landa på...Men å andra sidan - ska man köpa en kapex ska man kanske se till att få med alla funktionerna...

http://www.festool.co.uk/artikel/artikel_weiterleiten.cfm?id=1190

Priset verkar vara ca 25% billigare än Kapex 120.

Redigerat:
Har du sett spekulationstråden om motorbromsen på FOG:en? ;)

Som vanligt vad gäller festool sparar man aldrig något på att välja deras snikpaket, köper man den där kommer man sannorlikt att stå och muttra vid vissa tillfällen varför man var så dumsnål.
Berorende på priset kanska man ska inhandla en och använda dom grovjobbare istället för min gamla dewalt.

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter. Jag köpte en KS120 strax efter att den kom ut på marknaden. Det senaste året har jag och min fru byggt nytt hus, vi har gjort väldigt mycket själva med hjälp av släkt och vänner. Kapexen har varit med hela tiden och fungerat suveränt bra. Alla som använt den tycker den är mycket bra, allt är genomtänkt med sågen, mycket bra precision, smidig att använda.

Då jag jämfört sågarna ser jag att KS88 saknas "laserlinjer". Denna funktion trodde inte jag skulle vara så användbar men tillsammans med ett måttband är det otroligt enkelt att mäta till och kapa en bit utan att använda t.ex. anhåll. Man kan ju också enkelt såga efter en blyertsrits. Man ser direkt var sågsnittet hamnar. Skulle faktiskt påstå att enbart "laserfunktionen" är värt prisskillnaden. Mitt råd skulle vara att gräva lite djupare så att pengarna räcker till en KS120.

MVH
Anders

Lite intressant argument då jag har träffat på många som anser att laser är helt onödigt och att de aldrig använder den.

Själv använder jag den när det går (linjen syns bra nog) men saknar den inte i t ex direkt solljus då det nar en tendes att försvinna...

Jag är med dig Bostrom, enbart lasern är värd de extra pengarna.

Jo, men det är skillnad på laser och laser. Festool har ju dessutom valt en "dubbel" laser som markerar snittet på båda sidor klingan.

P
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.