Det vita är ett effektmotstånd.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Den vita prylen är ett trådlindat keramiskt motstånd, inget avancerat. Jag kan läsa "20W" vilket är den effekt det tål, det gäller bara att veta resistansen. Tyvärr tror jag det stått där den spruckit, försök pussla ihop bitarna.
Fö, med tanke på vilka komponenter som farit, vill jag påstå att den där gått länge med fel spänning.

Här är bitarna ihoppusslade, lite svårt att läsa men kanske kan ge en ledtråd

N mnage_ask skrev:
Liten uppdatering efter att ha skrivat isär ugnen.
Först och främst tror jag definitionen om jordfelsbrytaren löste ut på en gång var att dra ut på sanningen lite
Behöver också lite hjälp med att identifiera ett par delar som behöver bytas ut.
Se bild ett som jag gissar är någon form av säkring eller vad är det för något? I alla fall var den upplöst i småbitar inne i ugnen.

Har konstaterat att yttre slingan på det övre värmeelementet är trasig så får byta den
Fläkten på bilden som sitter högst upp bak i spisen är den som gått sönder och kortsluttits varför enorma strömmar gått genom det jag tror är säkring som brunnit upp, Spolen till fläkten mäter 4 OHm så blir rätt hög strömsstyrka genom den och den sitter direkt kopplad mot den vita saken som jag tror är en säkring Sen har en av ledarna ramlat ner mot chassit när den brunnit av i ugnen som har utlöst jordfelsbrytaren och antgligen vissa säkringar.
Övriga värmeelement och varmluftsfläkten är hel.
Vad jag har kunnat mäta är också samltiga element till plattorna hela i alla fall rimliga Ohm värden.

Det jag inte har kunnat kolla ännu är kortet som siter till displayen om det också gått sönder. Den får jag nog prova när övriga komponenter är utbytta

Någon som kan hjälpa mig identifera denna vita sak som jag tror är en säkring som jag gissar är en standardkomponent och var den går att hitta

Fläkten har jag hittatt ett nummer på så bifogar det också. Har inte hunnit google ännu på det

Värmeelementet har jag inte skruvat ut ännu men det brukar gå hitta billigt på ebay.

Så lite hjälp tas gärna emot..

• Närbild av ihopsatta bitar med text, oskarp med synlig text "2OM" och "7UKJ".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Har du någon modell beteckning på spisen.
Dubbelzon element kan vara dyra.
Det vita är ett effektmotstånd används här som spänningsdelare till en last som bara klarar 230V oftast ugnslampan.
Att en det blivit avbrott i en zon betyder att den är använd länge ellet att det varit fabrikationsfel.

Modellen heter
smeg c6cmx8
Har hittat övre grill elementet för ca 800 kr via ebay tror jag, hittar du något modellnummer på elementet gr det nog hitta ännu billigare
Fläktmotorn finns som reservdel på reservex för 599 kr, den fanns också på ebay för ca 300 kr
Sen återstår att förstå viken resistans som effektmotståndet ska ha Har någon reserdelslista så borde man kunna lösa det . Motståndet sitter i serie med kylfläktmotorn som ser ut att ha blivit bränd i spolen. Samtliga komponeneter vad jag har hittat är uppbygda med 230v komponenter så tror inte spisen använder sig av 400v någonstans. Det är ju en spis som kan köras på 1 Fas, 2 Fas och 3 Fas.

electroluxaren skrev:
Har du någon modell beteckning på spisen.
Dubbelzon element kan vara dyra.
Det vita är ett effektmotstånd används här som spänningsdelare till en last som bara klarar 230V oftast ugnslampan.
Att en det blivit avbrott i en zon betyder att den är använd länge ellet att det varit fabrikationsfel.

Nu har jag gått igenom hela spisen och fått fram en komplett lista på de saker som är trasiga. Var några saker men bör ändå löna sig laga den. Någon här som har tilgång till reservdelslistor för SMEG som ev kan hjälpa till få fram original produktnummer eller annat så det med säkerhet går att googla fram rätt saker?

*Övre grill elementet . Den är märket 2700w 1700 /1000 w. HIttar ingen vettigt produktnummer på den men tror jag hittat den på nätet. Pris i så fall ca 800 kr

*Högra översta plattan ( Elementet) märkt EGO 10.57413.642 2200/1400 W 28 x 19 cm 230V. HIttade inte exakt denna men flera som var vända åt samma håll oc samma anslutningar och mått dock med lite annat modellnummer. I så fall pris ca 800-900 kr

*Motorn till kylfläkten ( den fläkten som är monterad på en stor "rulle" som roterar och sitter högst upp, längst bak i ugnen. Den jag tidigare tog bild på. Hittar inte just denna men hittar flera som heter replacement cooling fan Smeg som kostar ca 600 kr

*Effektmotståndet som sitter i serie med denna fläkten . Den jag är mest konfunderad över då jag tror halva märkningen har försvunnit, det jag ser tror jag bara är halva märkningen Pris ??

I så fall är det delar för ca 2500-3000 kr

Jag såg nu också vilka skruvar på anlsutningsplinten som de hade lossat. Uppenbarligen har de anslutit något på L1 och L2. L2 var byglad till L3. Sen var N och jord också lossade

På kopplingsschemat bak så var fanns bilder på några alternativa inkopplingar
Dels de klassiska för 1_fas, 2-Fas och 3 Fas men Nolla och jord ansluten Sen fanns en koppling beskriven där den fas byglas på L1, L2 och L3 den andra fasen sätts på N och så fanns ytterligare en där L1 ansluts till fas och L2 och L3 byglas samt att sista fasen ansluts till N. Vet inte om detta kan vara en ledtråd till vad de har gjort i sin inkoppling..

Nu när jag provat igenom den isloerade jag bort de trasiga delarna och så kopplade jag in spsisen på 1-Fas bara för att prova igenom och allt annat fungerar.

Sen återstår väl bara den vädigt långsökta om spisen är felkopplat invändigt men den känns ju vädigt osannolikt och då borde det ju funnits saker som inte fungerade när jag körde spisen på 1-Fas.

Långt mail men tar gärna lite hjälp beträffande reservdelarna om någon kan bidra

N mnage_ask skrev:
Modellen heter
smeg c6cmx8
Har hittat övre grill elementet för ca 800 kr via ebay tror jag, hittar du något modellnummer på elementet gr det nog hitta ännu billigare
Fläktmotorn finns som reservdel på reservex för 599 kr, den fanns också på ebay för ca 300 kr
Sen återstår att förstå viken resistans som effektmotståndet ska ha Har någon reserdelslista så borde man kunna lösa det . Motståndet sitter i serie med kylfläktmotorn som ser ut att ha blivit bränd i spolen. Samtliga komponeneter vad jag har hittat är uppbygda med 230v komponenter så tror inte spisen använder sig av 400v någonstans. Det är ju en spis som kan köras på 1 Fas, 2 Fas och 3 Fas.

P
806890661 Övre element
795210954 Fläktmotor
816291317 timer/klocka
effektmotståndet kan jag inte hitta med det går nog att räkna ut
troligen är det till för att få ner varvtalet på fläkt motorn

de flesta delarna är kompatibla med Bosch vilket får mig att tro att det är en Bosch i grunden

P
kan inte lägga upp pdf
men motorn jag hänvisade till är till varmluften
ventilator fläkten är komplett.
695210762
du kan gå in på fergas.se och se om du hittar en

övre högra värmezonen den ovala har artnr
805690629

spisen är från 2011

Redigerat av moderator:
P
sprängskiss??

Tackar för sprängskissen, nu förstod jag vad du menade med 2011. Designen gjordes då .
Tack så väldigt för hjälpen...

Jag är lite nyfiken på hur det ser ut vid inkopplingspunkt på en dylik spis? Framgår det med tydlighet hur det är eller är det generellt väldigt luddigt och lätt att missförstå?

Så här ser kopplingsschemat ut på denna spis. Kopplingsschema för spis med flera konfigurationer för 230V och 400V inklusive beskrivningar på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att de som kopplade in spisen har använt bilden som är längst ner med 3 st faser.
Det jag inte förstår som någon kanske kan förklara är att om man använder faserna på det sättet så borde det ju innebära att det blir 400 v på samtliga komponenter och inte 230 V. Vad jag kan förstå byter man ju ut Nollan mot en Fas, eller är jag helt ute och cyklar??

Jag har inte helelr lyckas lösa hur stort motståndet som är på 20w skall vara. Sprängskissen jag fick hade ju inte med den och de företag som säljer reservdelar känner inte heller igen det. Kan det vara att man tillfälligt har använt en annan fläktmotor som behövt ett motstånd och monterat det så jag inte behöver motståndet när jag byter motorn. Motståndet är väl bara för att reglera varvtalet på fläkten..

S Stefan1972 skrev:
Jag är lite nyfiken på hur det ser ut vid inkopplingspunkt på en dylik spis? Framgår det med tydlighet hur det är eller är det generellt väldigt luddigt och lätt att missförstå?

P
den nedre står ju klart och tydligt att det är trefas 230V inte trefas o 400V
för då använder man tvåan uppifrån som man förväntas göra i sverige

• Gilla
dwd
  • Laddar…
De två undre inkopplingarna är tänkta för t.ex Norge som har 230V huvudspänning

Nej, den tredje är mer lämplig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.