P
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu yrar du i ditt raljerande igen @electroluxaren

[bild]

Det är satta metoder, en pump som inte är klassad för kallt skulle jag inte köpa om jag bor mer norröver.
Men specen för kallt motsvarar Helsingfors.
Och du påstår att det är samma som Boden eller kvickjokk eller....

C
O OskarJ skrev:
De on/off-pumpar jag kollat på har SCOP 35 runt 4-5 och SCOP 55 kring 3-4, dvs en bit lägre.
Har förstått att grejen här är att COP för varvtalsstyrda pumpar inte räknas vid fullt effektuttag, till skillnad mot COP för on/off. Sen kan man diskutera om det är en återspegling av verkliga förhållanden eller ett fulknep.

Problemet om man ska kalla det så är att tillverkaren själv får välja p-design (dimensionerad effekt) .
Av Två likvärdiga modeller effektmässigt även när det är kallt ute gynnas då den modellen med uppgivet lägre p-design med bättre SCOP.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
C
C Comfort Thomas skrev:
Problemet om man ska kalla det så är att tillverkaren själv får välja p-design (dimensionerad effekt) .
Ja, egentligen är det väl inget större fel med det så länge p-design också motsvarar marknadsförd effekt.
Det är väl där det börjar kännas vilseledande.

Kan nog vara lite lockande att få trippelplus i marknadsföringen så man drar ner p-design.
Många som stirrar sig blinda på SCOP och/eller letar trippelplus på tex luft/luft, jaga små decimaler är helt meningslöst.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har förstått att grejen här är att COP för varvtalsstyrda pumpar inte räknas vid fullt effektuttag, till skillnad mot COP för on/off. Sen kan man diskutera om det är en återspegling av verkliga förhållanden eller ett fulknep.
Rätt dimensionerad borde en inverterpump inte gå med full effekt så stor del av tiden så på det viset borde det vara ett realistiskt sätt att räkna på.

Hur ser effektivitetskurvan ut egentligen? Är den någorlunda plan eller är det jättekass effektivitet nära 0 och nära 100?

O OskarJ skrev:
Rätt dimensionerad borde en inverterpump inte gå med full effekt så stor del av tiden så på det viset borde det vara ett realistiskt sätt att räkna på.

Hur ser effektivitetskurvan ut egentligen? Är den någorlunda plan eller är det jättekass effektivitet nära 0 och nära 100?
Hej Oskar
Jag tycker det är en lite udda att du uttalar dig om dimensionering av värmepumpar och samtidigt inte vet hur verkningsgraden förhåller sig på en inverter.

Men kort sagt är den väldigt brant och effektivast är maskinen på sitt lägsta varvtal.

electroluxaren skrev:
Och du påstår att det är samma som Boden eller kvickjokk eller....
Är Helsingfors den mest gynnsamma platsen i Europa för att beräkna en värmepump?

C cpalm skrev:
Som jag tolkar dokumentet från danska energimyndigheten så ska man använda Pdesign (där man väljer att specificera sitt COP/SCOP) på energietiketten.

Såhär ser den tekniska specen ut på pumpen jag har hemma:
Specifikationstabell för värmepumpar med modellnamn, värmekapacitet, COP-värden, samt SCOP och energieffektivitetsklasser.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
O OskarJ skrev:
Ja, det kan säkert resoneras så att varvtalsstyrda pumpar "ska" överdimensioneras lite jämfört med on/off.

Men jag har inte kunskapen att vidareutveckla det resonemanget på ett meningsfullt sätt. Ville mest flagga för att man får se upp med detta (P-design) när man jämför COP/SCOP mellan till synes likvärdiga pumpar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hej Oskar
Jag tycker det är en lite udda att du uttalar dig om dimensionering av värmepumpar och samtidigt inte vet hur verkningsgraden förhåller sig på en inverter.

Men kort sagt är den väldigt brant och effektivast är maskinen på sitt lägsta varvtal.
Vart finns det bra information att läsa vidare kring hur effektiviteten ser ut vid olika belastningsfall?

Tyvärr är det ibland ganska motstridiga uppgifter i forum som detta så svårt att veta vad som är rätt och vad som är nån tyckande.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det kan säkert resoneras så att varvtalsstyrda pumpar "ska" överdimensioneras lite jämfört med on/off.

Men jag har inte kunskapen att vidareutveckla det resonemanget på ett meningsfullt sätt. Ville mest flagga för att man får se upp med detta (P-design) när man jämför COP/SCOP mellan till synes likvärdiga pumpar.
Det är ungefär det jag har fått till mig också när jag hört mig för hos olika försäljare.

Har blivit offererad 8kw on/off och 12kw inverter hos samtliga.

12kw on/off i kombination med ett underdimensionerat borrhål är en dålig ide från början.

12kw inverter fungerar bättre men kanske inte lika bra som om vi haft ytterligare 30-50 meter hål. Tillskott kan behövas men förmodligen mindre än idag.

8kw on/off funkar som idag, dvs lite klen för huset men funkar med eltillskott.

O OskarJ skrev:
Det är ungefär det jag har fått till mig också när jag hört mig för hos olika försäljare.

Har blivit offererad 8kw on/off och 12kw inverter hos samtliga.

12kw on/off i kombination med ett underdimensionerat borrhål är en dålig ide från början.

12kw inverter fungerar bättre men kanske inte lika bra som om vi haft ytterligare 30-50 meter hål. Tillskott kan behövas men förmodligen mindre än idag.

8kw on/off funkar som idag, dvs lite klen för huset men funkar med eltillskott.
Lite lurigt varför man borrade 147m men satte in en 7kw på så pass stort hus.Var inte så vanligt med så djupt borhål på en 7kw på den tiden.Har huset genomgått någon ombyggnad under tiden och du har fått offerter så då måste du fått ett beräkningsounderlag på effekbehovt för ditt hus?

Redigerat:
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Är Helsingfors den mest gynnsamma platsen i Europa för att beräkna en värmepump?
Vet inte jag har aldrig varit där men du har väl koll på detta?

electroluxaren skrev:
Vet inte jag har aldrig varit där men du har väl koll på detta?
Det var du som påstod att tillverkarna använder den gynnsammaste platsen i europa, och de använder Helsingfors...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.