NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag tycker det är väldigt luddigt, speciellt med de tre olika klimatzonerna. Nä, jag vidhåller att COP är överlägset och SCOP är humbug!
Luddigt?
Jag tycker det är rätt tydligt hur man räknar ut det och det visar vilken genomsnittlig COP man får och är förhoppningsvis mer rättvisande för prestandan över ett år.

Här kan du se de olika klimatzonerna:
image008.jpg

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Luddigt?
Jag tycker det är rätt tydligt hur man räknar ut det och det visar vilken genomsnittlig COP man får och är förhoppningsvis mer rättvisande för prestandan över ett år.

Här kan du se de olika klimatzonerna:
[bild]
Ge den ettiketten till din fru och fråga om hon tycker den är tydlig eller luddig!

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men i Kalmar-området har vi inte många dagar/år med -8 eller kallare.😉
Kalmar var många år sedan nu inser jag. Bodde dessutom en bra bit in i landet när jag bodde där nere.

Nu är det Örebroområdet som gäller.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ge den ettiketten till din fru och fråga om hon tycker den är tydlig eller luddig!
Är man ointresserad så säger COP precis lika lite.

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Här var länken jag tänkte på:
[länk]

På sida två ser du driftsfallen.
Så det SCOP gör är att du räknar ut ett snitt över hela året.
För kallt är det 500h vid 0grader, 400h vid -1 osv, då tar man COP för det förhållandet och räknar ut snittet på ett år.
Egentligen så är det viktigaste att jämföra med lika villkor, och det är väl därför man har tagit fram denna standard?

En värmepump som har SCOP nära 6 borde vara effektivare än den som har SCOP under 4. Dvs ta ut mer energi ur berget.

Om man gör ett antagande
Husets värmebehov när det är som kallast är mer än 8kw, baserat på att kompressorn går nära 100% av tiden när det är riktigt kallt. Allt extra värmebehov löses genom tillskott (direkt-el). Därav är den enda anledningen att köpa en 8kw värmepump att den är marginellt billigare.

Om det total värmebehovet är 10kw när det är som kallast borde man då klara sig betydligt bättre på en 12kw värmepump som då kan hantera toppbehoven bättre. Resten av året tappar man lite då man inte utnyttjar den lika hårt. Om borrhålet blir en begränsande faktor vet man inte förrän åtminstone en vinter har gått och först då kan man ta ställning till om det är värt att borra mer hål eller acceptera att man får stötta med el under vissa förhållanden, exempelvis längre kalla perioder när man närmar sig 100% utnyttjandegrad av borrhålet en lång tid.

SCOP är inte humbug. Men det beräknas för olika klimat mm. Så det gäller ju att ha koll på vilket SCOP en siffra gäller för.

P
SCOP är ju ändå en standardiserad metod för att få ett vettig värde att jämföra pumpar med.
standarden är att tillverkarna själva får hitta på en standard som passar deras produkt

P
O OskarJ skrev:
Kalmar var många år sedan nu inser jag. Bodde dessutom en bra bit in i landet när jag bodde där nere.

Nu är det Örebroområdet som gäller.
där kan det vara kallt i synnerhet mogetorpsbacken

P
Är man ointresserad så säger COP precis lika lite.
åtminstone är det mätta värden under speciell cykel som är standard inte påhittade med kulram

P
D Daniel 109 skrev:
SCOP är inte humbug. Men det beräknas för olika klimat mm. Så det gäller ju att ha koll på vilket SCOP en siffra gäller för.
problemet är att Sverige ses som en klimatzon och då beräknar tillverkarna den på gynnsammaste platden i europa vilket inte nödvändigtvis behöver vara Boden arvidsjaur malmö eller fjöllträsk

• Gilla
OskarJ
  • Laddar…
Nu yrar du i ditt raljerande igen @electroluxaren

Graf som visar timfördelning för olika temperaturer i tre europeiska klimatzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är satta metoder, en pump som inte är klassad för kallt skulle jag inte köpa om jag bor mer norröver.
Men specen för kallt motsvarar Helsingfors.

Problemet är att klimatet i Helsingfors inte är särskilt kallt. Visst har dom vinter, men inte kallt nog för att få en siffra representativ för en större del av Sverige.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att klimatet i Helsingfors inte är särskilt kallt. Visst har dom vinter, men inte kallt nog för att få en siffra representativ för en större del av Sverige.
Större delen av befolkningen eller större delen av landets yta?
Borde väl motsvara Stockholm, för egen del är vi nog närmare A här nere.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Det viktiga är ju att man tittar på rätt SCOP. Annars blir det ju väldigt fel.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.