Jag jobbar yrkesmässigt som snickare och ja upplever helt tvärtom det är ingen som kör med slagskruvdragaren förutom nån enstaka. Alla skruvar med vanlig dragare. Så jag förstår inte varför alla förespråkar "knackare" här. Personligen så pallar ja inte att höra på de där knackandet dagarna i ända. Jag tycker att Hitachi/Hikoki har gått ner sig rejält. Tvärtemot dewalt så var deras maskiner grymma för ett par år sen men nu känns dom som att dom inte riktigt har hängt med i utvecklingen. Men smaken är som baken. För att komma tillbaka till ämnet så ser man ju hur olika åsikter alla har om vad som är bäst. Så Qwertan har nog inte så mycket till val än att åka till nån handlare och klämma å känna själv vilken dragare han tror passar honom bäst. Ställer du en fråga vilken dragare som är bäst till 10 Pers så lär du få 10 olika svar här.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Jag tycker att Hitachi/Hikoki har gått ner sig rejält. Tvärtemot dewalt så var deras maskiner grymma för ett par år sen men nu känns dom som att dom inte riktigt har hängt med i utvecklingen.
Jag tycker Hikoki har höjt ribban de senaste åren sedan de introducerade Multivolt 18/36, många fantastiska batterimaskiner även vissa de är unika med. Men de har kanske dåliga maskiner i lågprissegmentet, inget jag har erfarenhet av dock?

Jo dom har blivit bättre när de kom men samtidigt så tycker ja dom inte är lika tåliga som motsvarande maskiner av andra märken. Vi har haft ett helt gäng som säckat ihop på diverse olika sätt. Men maskiner får ju utstå ganska så mycket misshandel på ett bygge. Lågprissegmenten har ja ingen aning om heller men om Qwerty skulle köpa en Hikoki skruvdragare eller slagskruvdragare så kommer han garanterat att bli nöjd. En maskin som sitter som gjutet i min hand och som jag upplever är perfekt balanserad och är jätte nöjd med kanske känns helt värdelös för någon annan.

nikasp
Läser att det kommit tysta(re) knackare men känns inte som att jag är så sugen på att ha kåpor på när man skruvar trall eller fixar något inne. Eller låter de så lite så det inte är en issue? Någon granne ett par tomter bort kör med knack och den låter så det är lite irriterande faktiskt.

Ja har då inte reflekterat över att det kommit tystare knackare. Men de kan va att dom låter lite mindre nu för tiden. Jag tycker iaf att det är drygt att lyssna på de där knackandet. På jobbet är det tillräckligt med oljud ifrån bilmaskiner, slagborrar, grävare, bultpistoler och annat. Sen finns det ju uppenbarligen folk som inte tycker det är jobbigt att lyssna på.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Rickard.
Den finns "slagskruvdragare" med hydraulik istället för en hammare. Vet inte om det bara är milwaukee som har dom eller ens hur dom funkar men ryktet går att dom är tystare och svagare så inget som intresserade mig men kan tänka mig att det finns en del som skulle gilla dom. Behöva dom tror jag inte någon gör ;)

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
nikasp
Enda orsaken att jag villhöver en är för att de är så jäkla kompakta. Ibland tycker jag att det är ett jäkla vingel med chuck och bitshållare på mina två Bosch. Ingen stor grej men ändå. Ska stå emot men smygkände på en Makita (!) igår då jag vann en kylbox och två 6Ah batterier i en tävling här. ”!” då jag är en Bosch-gubbe, ej hantverkare dock så varje köp av verktyg är en lång process :D

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Enda orsaken att jag villhöver en är för att de är så jäkla kompakta. Ibland tycker jag att det är ett jäkla vingel med chuck och bitshållare på mina två Bosch. Ingen stor grej men ändå. Ska stå emot men smygkände på en Makita (!) igår då jag vann en kylbox och två 6Ah batterier i en tävling här. ”!” då jag är en Bosch-gubbe, ej hantverkare dock så varje köp av verktyg är en lång process :D

Det där låter dyrt... En smidig knack, då funkar inte tunga 6Ah batterier, där måste du komplettera med nätta 2Ah. Jag har en gammal Ryobi slagdragare som tålt det mesta men förra sommaren köpte jag en liten Bosch 12v manick och den är underbar med 2Ah batterier, inte gick den bet på 8x180mm skruv heller.

Fast, när det kommer till trall föredrar jag en maskin med högre rpm, fort ska det gå.

nikasp
H Huzzbutt skrev:
Det där låter dyrt... En smidig knack, då funkar inte tunga 6Ah batterier, där måste du komplettera med nätta 2Ah. Jag har en gammal Ryobi slagdragare som tålt det mesta men förra sommaren köpte jag en liten Bosch 12v manick och den är underbar med 2Ah batterier, inte gick den bet på 8x180mm skruv heller.

Fast, när det kommer till trall föredrar jag en maskin med högre rpm, fort ska det gå.
Jag ska inte köpa nån, var mer sugen förut. Inte sugen på att jobba med kåpor i onödan men man vet aldrig. Jag har hittills aldrig dragit något min 18V inte orkat med men nån gång kanske jag ska bygga nåt paraddäck.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Den finns "slagskruvdragare" med hydraulik istället för en hammare. Vet inte om det bara är milwaukee som har dom eller ens hur dom funkar men ryktet går att dom är tystare och svagare så inget som intresserade mig men kan tänka mig att det finns en del som skulle gilla dom. Behöva dom tror jag inte någon gör ;)
Både Makita och Hi…. har, kan vara svårare att få tag på här dock. AEG har väl också.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tycker inte min Hikoki WH18DBSL låter särskilt mycket, absolut inte så man behöver kåpor iaf. Intressant hur alla har egna uppfattningar och stör sig på olika grejer! Jag kan tycka att ”avfyrningsknappen” är slapp på den, det kan jag irritera mig på. Tycker den känns ganska mycket Biltema. Min borrmaskin är dock likadan.

Rickard.
G Gurgel skrev:
Tycker inte min Hikoki WH18DBSL låter särskilt mycket, absolut inte så man behöver kåpor iaf.
Det finns många som inte tycker dom behöver hörselskydd när dom jagar älg också så vad man själv upplever är inte så betydande. Jag är 27år och har haft tinnitus i 2-3år nu trots att jag i princip har hörselskydd på huvudet 40 timmar i veckan som jag alltid viker ner när jag tycker det behövs. Jag skyller såklart inte ensamt på slagskruvdragaren för mig men jag tycker det är en trist "rekommendation". Mäter du ljudnivån på normalt avstånd och kollar mot arbetsmiljlverkets regler så tror jag inte du klarar dig utan hörselskydd.

• Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det finns många som inte tycker dom behöver hörselskydd när dom jagar älg också så vad man själv upplever är inte så betydande. Jag är 27år och har haft tinnitus i 2-3år nu trots att jag i princip har hörselskydd på huvudet 40 timmar i veckan som jag alltid viker ner när jag tycker det behövs. Jag skyller såklart inte ensamt på slagskruvdragaren för mig men jag tycker det är en trist "rekommendation". Mäter du ljudnivån på normalt avstånd och kollar mot arbetsmiljlverkets regler så tror jag inte du klarar dig utan hörselskydd.
Oj då, det var en kraftig reaktion. Jag försökte bara ge en annan bild av ljudvolymen än den jag tyckte presenterats tidigare i tråden. Jag har väldigt svårt att tro att någon väljer att strunta i hörselskydden bara för att de läst att någon random snubbe på ett internetforum anser att han inte störs av ljudet. Du har ju helt rätt i att vi alla upplever ljud olika, jag känner starkt obehag av ”isande” ljud såsom taskiga fläktremmar men inte alls av dova ljud såsom en mutterknack. Andra upplever det säkerligen annorlunda. Beklagar tinnitusen. Jag är inne på mitt 22 år med tinnitus nu, även om det inte försvinner så upplever iaf jag att det efter ett antal år blev betydligt lättare att leva med det. Hoppas du får samma upplevelse!

Rickard.
Jag får nog hålla med om att det blev en överreaktion, det jag skrev blev också starkare än vad jag faktiskt menade.

Jag använder inte alltid hörselskydd när jag skruvar 19mm montageskruv med min men skulle inte ens tänka mig att det skruva grov betongskruv utan så det spelar stor roll vad man gör. Det luriga för mig är att jag inte störs av höga smällar men blir helt lamslagen av skrikande ljud. Jag kan t ex inte arbeta med cirkelsåg eller vinkelslip utan hörselskydd då min hjärna helt slutar att fungera.

Jag tror dock att amatörer är extremt känsliga över att ta influenser från youtube och forum över vad dom ska och inte ska göra för det värsta som finns för en amatör är ju just att se ut som en amatör ;)

• Gilla
Gurgel
  • Laddar…
nikasp
Jag som fyller 50 och inte är hantverkare börjar vara lite mer mån om att behålla hörsel och syn m.m. Var mer vårdslös förut men nu kör jag nästan alltid med proppar eller kåpor när jag kör byggsåg, ger, gräsklippare, vinkelslip, dremel osv. Lackar saker väldigt sällan men blev fan helt snurrig en hel kväll efter att jag andats in sprayfärg när jag lackade lite prylar i stängt garage i vintras = filter även för sånt lär inhandlas inför nästa sån grej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.