Hej

Jag är på jakt efter en ny smidig skruvdragare som till en början kommer användas när jag börjar lägga trall om ett par veckor.
Idag har jag en Ryobi modell tyngre och med obehagligt grepp. Jag skulle därför vilja ha tips på skruvdragare med följande egenskaper:

* Lätt och smidig
* Bra grepp
* Batteri som funkar till flera maskiner typ som Ryobi+
* Såndär metallhängare som gör att man ser lite extra cool ut när dragaren hänger vid midjan. (Absolut inget krav)

Jag har kikat lite på Hikoki DS18DD men jag tycker det är väldigt sällan folk pratar om dom sedan dom bytte namn från Hitachi. Kanske är dom skit nu mer?

Kom gärna med tips eller säg vad ni tycker om Hikoki.

Tack på förhand.

Ryobi har väll slagskruvdragare också så kan du använda samma batteri. Smidigare att skruva med sån.
Men jag har inga egna erfarenheter av Ryobis sådana utan bara Bosch som jag tycker är bra.

MrJay
Hikoki är fortfarande lika bra, trots namnbytet ;) Ryobi är amatörgrejer.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Smaken är som baken :) Du kommer få många förslag på en sån här trådstart, men du råkar nämna den maskin som jag precis köpt,! Köpet skedde visserligen i panik då jag skulle skruva altan på landet och min gamla Bosch la av och det enda alternativ min lokala Xlbygg hade var Hikokin, jag fick den dessutom med två 5Ah batterier för 1990:-
Hittills, efter att ha skruvat en altan + div annat de senaste två veckorna så måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Maskinen känns väldigt vällbyggd, är liten till formatet dock inte den lättaste (kanske även beror på 5Ah batteriet). Det enda jag kan sakna är någon indikator på hur mycket ström som finns kvar i batteriet.
Du kommer inte bli missnöjd med den.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Riktigt bra grejer.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag skulle dock köpa en slagskruvdragare för att skruva, Roybin kan du ju ha och borra med.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
DeWalt 887, makalöst fin maskin som tål allt

Q Qwertan skrev:
Batteri som funkar till flera maskiner typ som Ryobi+
Just det har väl ”alla” numera. Det gäller att hitta en prisnivå som passar en bara.

Själv körde jag grästrimmer igår och skruvdragare och vinkelslip idag, allt i samma serie. I mitt fall samma billiga Ryobi som du har. Men jag förstår viljan att ha något bättre, särskilt om man ska göra ett stort jobb. Men då skulle jag sikta på något med små, lätta batterier. Ska man ha en smidig maskin ska man förstås inte förstöra den med 5 Ah-batterier, utan hellre unna sig några fler små.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Q Qwertan skrev:
Hej

Jag är på jakt efter en ny smidig skruvdragare som till en början kommer användas när jag börjar lägga trall om ett par veckor.
Idag har jag en Ryobi modell tyngre och med obehagligt grepp. Jag skulle därför vilja ha tips på skruvdragare med följande egenskaper:

* Lätt och smidig
* Bra grepp
* Batteri som funkar till flera maskiner typ som Ryobi+
* Såndär metallhängare som gör att man ser lite extra cool ut när dragaren hänger vid midjan. (Absolut inget krav)

Jag har kikat lite på Hikoki DS18DD men jag tycker det är väldigt sällan folk pratar om dom sedan dom bytte namn från Hitachi. Kanske är dom skit nu mer?

Kom gärna med tips eller säg vad ni tycker om Hikoki.

Tack på förhand.
Jag är väldigt nöjd med min Bosch GSR 12V-15. Den har jag byggt flera trädäck med. Och några friggebodar, och ett hus. Den har visserligen ingen bälteskrok, men å andra sidan är den så liten så du kan stoppa den i fickan.

• Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Om en Ryobi 18V upplevs som tung så lär du nog kännas samma sak om Hikoki, Bosch, Makita etc med samma typ av batteri. Kanske ska du istället titta på en 12V, eller kanske 2, en skruvdragare och en slagskruvdragare?

Sen gillade du inte greppet och där måste du nog känna dig fram. Jag väl länge inne på att köpa en blå Bosch 12V, men greppet är rätt tjockt och med mina små händer kändes det inte bra så jag köpte en Hitachi (medan de fortfarande hette så) och jag är grymt nöjd med det. Den levererades med 2 stycker 3 Ah-batterier så kör ja slut på ett (vilket jag normalt inte gör) så hinner jag ladda det utan några som helst problem innan det andra batteriet är slut.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om en Ryobi 18V upplevs som tung så lär du nog kännas samma sak om Hikoki, Bosch, Makita etc med samma typ av batteri. Kanske ska du istället titta på en 12V, eller kanske 2, en skruvdragare och en slagskruvdragare?

Sen gillade du inte greppet och där måste du nog känna dig fram. Jag väl länge inne på att köpa en blå Bosch 12V, men greppet är rätt tjockt och med mina små händer kändes det inte bra så jag köpte en Hitachi (medan de fortfarande hette så) och jag är grymt nöjd med det. Den levererades med 2 stycker 3 Ah-batterier så kör ja slut på ett (vilket jag normalt inte gör) så hinner jag ladda det utan några som helst problem innan det andra batteriet är slut.
Jag har en matchande slagskruvdragare. Den använder samma batteri som GSR 12V-15. Men jag måste säga att slagskruvdragaren går mindre än 1% av tiden jag använder en dragare.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Åk ner till typ Bauhaus eller hornbach och känn på grejerna. Hade jag köpt en idag hade jag köpt blå Bosch rakt igenom. Har en 14,4V Panasonic och den är jag sjukt nöjd med. 12V är lite klent ibland då tycker man ska satsa på 18V.

• Gilla
Mrkekko
  • Laddar…
Jag har rätt korta fingrar, av den anledningen har jag svårt att hålla de 12v-maskiner med batterier i skaftet bekvämt (testat Bosch och Milwaukee). Köpte en Fein ascm 12 (håll dig borta från den 2-växlade absu, den byggs i Kina kontra Ascm som byggs i Tyskland. Du märker skillnad), den har ett mkt bekvämare grepp än de andra jag testat, dessutom sanslöst bra känsla i den. De har en slagskruvdragare i 12v också. Slagskruvdragare har jag Hikoki, av samma anledning, den har ett för mig bra grepp. Jag tycker inte den är tung med ett 5ah batteri på, skulle säga att den är välbalanserad. Ska man skruva mkt upplever jag att 12v är lite för dåligt med kräm kontra 18v, men det är ju fantastiskt när man ska skruva i konstiga vinklar, över huvudet etc.

nikasp
Jag har föregångare till den här och en 12v också från Bosch. Måste säga att jag för det mesta föredrar den större dragaren. Jag har bara strl 8 händer och den sitter riktigt bra i handen. Sen när man skruvat klart kan man ställa den på batteriet istället för att lägga ner den hela tiden, som när man skruvar trall till exempel. Har hölster till den lilla så klättrar jag på och kring tak blir det oftast den så man inte tappar 18V fyra meter i backen.

ProductImage28833781.jpg

https://www.proffsmagasinet.se/mask...sHigwmL5hVdKLp6iGuFh0iOBEJ_h9Eh0aAn65EALw_wcB

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.