BigR
Hitachi/Hikoki har bra grejer. Greppet är underbart. DS18DJL med två batteri brukar gå för en tusenlapp på lokala Bolist. Den är lite stor, men enligt mig oslagbar för dom pengarna. DJL väl ungefär lika kraftig som den kompakta DD maskinen du tittar på. Min DJL får kämpa ordentligt om den ska dra grova och långa skruv i bärlinorna. Men den håller bra, inne på 5:e året med min. I år har den fått sällskap av en kraftig DS18DBSL för att jag ville komma upp i varvtal för borrning. Samma sköna grepp på båda.

A andersmc skrev:
Jag har en matchande slagskruvdragare. Den använder samma batteri som GSR 12V-15. Men jag måste säga att slagskruvdragaren går mindre än 1% av tiden jag använder en dragare.
Jag är tvärt om, jag har nog inte ens använt upp ett helt batteri med borrskruvdragaren på 3 år då allt görs med slagskruvdragaren.

Rickard.
P Prodigys skrev:
Jag är tvärt om, jag har nog inte ens använt upp ett helt batteri med borrskruvdragaren på 3 år då allt görs med slagskruvdragaren.
Jag använde en SID för första gången för 11-12 år sedan och tyckte direkt att det var ett fantastiskt verktyg. Använde den främst för grov betongskruv men den användes också som extra skruvdragare. Ungefär fem år senare såg jag till att jag fick en slagskruvdragare och den har följt med i jobbilen ända sen dess och används ungefär likadant trots att jag har ett helt annat jobb.

Privat har jag ingen egen och jag har aldrig vad jag kan minnas lånat jobbets då jag helt enkelt inte saknat den. Jag har pratat med en del andra och det finns såklart delade meningar men många likt mig föredrar en vanlig skruvdragare 9/10 gånger.

Slagskruvdragaren verkar dock verkligen ha blivit en favorit bland många hemmafixare/byggare vilket jag inte riktigt förstår och tycker är lite intressant. Det jag föredrar att använda den till på jobbet är inte sånt i alla fall jag sysslar med på fritiden tillräckligt mycket för att det skulle vara värt att köpa en.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
AXS
Gillar hikoki jag med. Kör med 1,5Ah och 3Ah batteri för det mesta, skönt med lägre vikt. Men har ett 5Ah som är bra när man ska såga tungt med cirkelsågen.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag använde en SID för första gången för 11-12 år sedan och tyckte direkt att det var ett fantastiskt verktyg. Använde den främst för grov betongskruv men den användes också som extra skruvdragare. Ungefär fem år senare såg jag till att jag fick en slagskruvdragare och den har följt med i jobbilen ända sen dess och används ungefär likadant trots att jag har ett helt annat jobb.

Privat har jag ingen egen och jag har aldrig vad jag kan minnas lånat jobbets då jag helt enkelt inte saknat den. Jag har pratat med en del andra och det finns såklart delade meningar men många likt mig föredrar en vanlig skruvdragare 9/10 gånger.

Slagskruvdragaren verkar dock verkligen ha blivit en favorit bland många hemmafixare/byggare vilket jag inte riktigt förstår och tycker är lite intressant. Det jag föredrar att använda den till på jobbet är inte sånt i alla fall jag sysslar med på fritiden tillräckligt mycket för att det skulle vara värt att köpa en.
Jag tycker det är guld värt med slagdragare i alla lägen som är aningen besvärliga, man står med dålig balans, på tak/stege/ställning, på gränsen av ens räckvidd osv. Bortsett oljudet, och fall där det krävs vinkel- eller off-centerchuck, skruvar väl en bra och känslig slagdragare både liten och stor skruv bättre enligt min erfarenhet. Högt varvtal på låg belastning och håller bitset i spåret bättre. Jag trodde först att det mest var för riktigt grov skruv, vilket de så klart gör bra, men jag tycker de glänser särskilt på småskruv som plåt- och farmarskruv.

Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Jag tycker det är guld värt med slagdragare i alla lägen som är aningen besvärliga, man står med dålig balans, på tak/stege/ställning, på gränsen av ens räckvidd osv. Bortsett oljudet, och fall där det krävs vinkel- eller off-centerchuck, skruvar väl en bra och känslig slagdragare både liten och stor skruv bättre enligt min erfarenhet. Högt varvtal på låg belastning och håller bitset i spåret bättre. Jag trodde först att det mest var för riktigt grov skruv, vilket de så klart gör bra, men jag tycker de glänser särskilt på småskruv som plåt- och farmarskruv.
Vissa saker här håller jag såklart med om men det finns mer nackdelar än oljudet. Dom är långsammare, förstör målade huvuden och är inte rekomenderade eller t o m inte tillåtna till en mängd skruvar då dom riskerar att försämra hållfastheten i skruvarna.

• Gilla
scanmar
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vissa saker här håller jag såklart med om men det finns mer nackdelar än oljudet. Dom är långsammare, förstör målade huvuden och är inte rekomenderade eller t o m inte tillåtna till en mängd skruvar då dom riskerar att försämra hållfastheten i skruvarna.
Det sista kan jag tänka mig ja, har brutit några 5x90 eller 6x120 när jag demonterat dem. Målade huvuden använder jag inte men kan se att det också kan vara en viktig faktor. Men det är väl bara på grövre skruv den är långsammare, i praktiken, och särskilt för mindre skruv, är den oftast snabbare för mig.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Glöm inte att det är skillnad på slagskruvdragare och slagskruvdragare.
Bosch fick 1 i betyg där Makita och Hikoki fick 5 resp 4 i betyg för finlir/känsla.
Jag jobbade förra veckan med kollegor som hade Devalt "Köp riktiga grejer isf de här leksaksmaskinerna" sa jag efter ha använt deras maskiner.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bosch fick 1 i betyg där Makita och Hikoki fick 5 resp 4 i betyg för finlir/känsla.
Jag jobbade förra veckan med kollegor som hade Devalt "Köp riktiga grejer isf de här leksaksmaskinerna" sa jag efter ha använt deras maskiner.
Den första slagskruvdragaren jag testade var en hilti 14v. Gillade den starkt så när det var dags att slaffa egna verktyg så var slagskruvdragaren en självklarhet. Blev en makita och är nöjd.

Men ska erkänna att jag inte testat fler märken, har fått fatt i en 22v hilti också som jag inte gillade.

Isakare Isakare skrev:
Va e de för fel på dewalt? Förr ett par år sen va dewalt inte mycket att hänga i granen men nu har ju deras dragare och många andra verktyg blivit riktigt bra. Men sen fattar ja inte varför alla insisterar på att man ska ha slagskruvdragare. Visst är det bra att ha i visa lägen men ja föredrar en skruvdragare i 9 av 10 fall.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Nu blir man väl idiotförklarad men jag trivs väldigt bra med Bosch gröna 18-voltsverktyg. Billiga och bra batteriverktyg i mitt tycke.

Skruvdragaren har fungerat bra till allehanda jobb här hemma, från att skruva trall och reglar till ett trädäck till att gipsa väggar.

Började med en grön Bosch skruvdragare av en slump för ett par år sen, blev nöjd och när Clas Ohlson haft 20% rea har jag utökat maskinparken allteftersom.

Cirkelsåg, slipmaskin och sticksåg, allihopa för 6-800:- styck. Är egentligen bara slagborr jag saknar.

Att batterierna även passar till grästrimmern och en Bluetoothradio, jag köpt billigt begagnat, gör att jag har fastnat djupt i det gröna träsket :D

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag skruvar det mesta med Bosch 12V, har några 18V men det är 12V som används mest.
Kläm och känn vilken som känns bäst i handen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Va e de för fel på dewalt? Förr ett par år sen va dewalt inte mycket att hänga i granen men nu har ju deras dragare och många andra verktyg blivit riktigt bra. Men sen fattar ja inte varför alla insisterar på att man ska ha slagskruvdragare. Visst är det bra att ha i visa lägen men ja föredrar en skruvdragare i 9 av 10 fall.
Nä, det är inget större fel, men det finns bättre grejer.
Mina kollegors Devalter är några år, inget fel på hållbarheten, å andra sidan är en del av mina maskiner ännu äldre. Men känslan, balansen, finliret är inte i klass med mina Hitachi/Hikoki.
Gillade dock att skruvdragaren hade 3 led lampor så det inte blir några skuggor, det ska den ha högt betyg för.

Jag som jobbar yrkesmässigt förstår inte motståndet mot slagskruvdagaren.
Nu är inte jag snickare, utan montör, men på alla byggen jag är på finns det ingen yrkesgrupp som skruvar med borrmaskinen.....ingen. Man skruvar med den maskin som är till för att skruva med, den andra tar man fram när man ska borra.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Den första slagskruvdragaren jag testade var en hilti 14v. Gillade den starkt så när det var dags att slaffa egna verktyg så var slagskruvdragaren en självklarhet. Blev en makita och är nöjd.

Men ska erkänna att jag inte testat fler märken, har fått fatt i en 22v hilti också som jag inte gillade.
Hilti är lite för klumpiga för mig, men är man stor och stark är det grymma grejer (jag är inte stor o stark)
Har äldre äkta Japanska Makita privat, älskar de maskinerna.

Isakare Isakare skrev:
Hilti är lite för klumpiga för mig, men är man stor och stark är det grymma grejer (jag är inte stor o stark)
Har äldre äkta Japanska Makita privat, älskar de maskinerna.
14v var inte klumpig men 22v kändes onödigt stor och skrymmande. Den blev också ganska bottentung med batteriet i trots sina blyga 2-nånting Ah.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.