Är det en momentväxel han monterar?

Tim Rasmusson skrev:
Är det en momentväxel han monterar?

Japp. Den ökar vridmomentet med ca 3x har jag för mig våran Metabosäljare sa..

Fiffigt, en smidig maskin som vid behov blir mindre smidig men råstark.

Tror jag kanske hittat en bra lösning:)

Köper en Makita 452/456 OCH en 230V maskin när jag behöver MERA power:)

MEN:

Har läst lite om 230V maskinerna och jag förbryllas av dom låga Nm siffrorna.. I min hjärna borde dessa maskiner vara starkare än 18V batterimaskinerna men siffrorna är bara 20-30% av batterimaskinerna (tex Makita 451).'

Misstänker att man inte kan jämföra så rakt över, men kan någon mer kunnig än mig lysa lite vishet över mig??

DVS om jag ska köpa en 230V maskin som ska vara stark som ex Makita 451/454, vad sk jag leta efter??

230 maskinerna snurrar i regel på rätt bra mycket mer än batterimaskinerna. Ska du ha en stark 230 maskin så leta efter en med lågt varvtal. De håller bättre i längden för ex. vis dosborr i stockar.

Sent from my PC med tangentbord

Redigerat:
stemor skrev:
Tror jag kanske hittat en bra lösning:)

Köper en Makita 452/456 OCH en 230V maskin när jag behöver MERA power:)

.....
Jag tror du gör rätt då, men uteslut inte möjligheten att köpa till en slagskruvdragare utan batterier och laddare, jag tror du kommer att inse att det är den bästa grej du köpt i skruvmaskinsväg för under tusenlappen, så ser då jag på min slagis.

Jag har följt denna tråd och ställer mig lite frågande.

Jag tror att vikten är den viktigaste parametern för verktyget.

Hur stora är de grövsta standardskruvarna? 6x100?

Franska träskruvar, kan man väl dra med hylsnyckelsatsen. Om man har många franska träskruvar, kan man väl skaffa sig en mutterknackare, det finns batteridrivna sådana.

Var tänker jag fel?

Men TS har ju redan en liten och lätt maskin och behöver en större och starkare.

Min åsikt om vad som är dom största standardskruvarna är nog 8x200, jag har kört upp massor med 8x170 t.ex.

Gilbert skrev:
Jag tror du gör rätt då, men uteslut inte möjligheten att köpa till en slagskruvdragare utan batterier och laddare, jag tror du kommer att inse att det är den bästa grej du köpt i skruvmaskinsväg för under tusenlappen, så ser då jag på min slagis.
Jag har tittat på ett set med 452 och en slagskruvdragared^_^b

Det jag dock skulle vilja ha svar på är va skillnaden på 452 och 456 är? Min gissning är att 456 är nyare.. Varför säljs båda? Borde inte 456 ersätta 452??

Samma med 451 och 454.. 451 har 3 växlar och 454 2.. Men utöver det samma maskin??

Känns konstigt att Makita har likadana maskiner på marknaden!?!?

Det var något nytt med skydd för djupurladdning i 456 enligt pressreleasen från makita

Batterierna skall tydligen hålla längre då

Kan medd att efter att han pratat med Makita har jag fått klart för mig följande:

452 - Äldre modell
456 - Helt ny modell, ersätter 452. Deras första borr/skruvdragare där alla rörliga delar och hela motorn är HELT i metall

451 - Äldre modell
454 . Helt ny modell,ersätter 451 med ny bättre 2-stegs-växellåda.

När använder man så stora och långa skruvar som 12*600mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.