16 222 läst ·
80 svar
16k läst
80 svar
Ny Skruvdragare Blå bosch.. tror jag:)
Dewalt har väl precis kommit med en ny serie, minde maskiner, lättare och nytt "side-in" batterier. Dock vågar jag inte satsa på dewalt.. kan faktiskt inte riktigt motivera varför, har ju som sagt kapsåg från dawalt jag är jättenöjd med, men det känns inte 100% när det gäller skruvdragare..
Bosch kostar runt 5500kr i sverige, GSR 18 VE-2, såg att det undrades ovan..
Stora anledningen att jag känner för blå bosch är ju att jag vill kunna använda batterierna till fler maskiner.. JAG vet inte hur makita, milwaukee m.m. är när det gäller cirkelsågar, sticksågar, tigersågar.. m.m. :S
Tycker ni att GSR 18 VE-2 är overkill?? Finns det betydligt smidigare maskiner med NÄSTAN samma prestanda?
Bosch kostar runt 5500kr i sverige, GSR 18 VE-2, såg att det undrades ovan..
Stora anledningen att jag känner för blå bosch är ju att jag vill kunna använda batterierna till fler maskiner.. JAG vet inte hur makita, milwaukee m.m. är när det gäller cirkelsågar, sticksågar, tigersågar.. m.m. :S
Tycker ni att GSR 18 VE-2 är overkill?? Finns det betydligt smidigare maskiner med NÄSTAN samma prestanda?
Jag tycker du ska provköra en sån bosch modell så du får höra om du upplever ljudet i den som jobbigt.
Jag har provgasat ett flertal bosch modeller av den nya korta generationen i butik och tänkte faktiskt köpa en för ett tag sedan men dom låter högt och vasst.
Extremt jobbig ljud enligt mig så jag sket i det.
Jag vet inte om även VE-modellen låter så men antagligen.
Jag har provgasat ett flertal bosch modeller av den nya korta generationen i butik och tänkte faktiskt köpa en för ett tag sedan men dom låter högt och vasst.
Extremt jobbig ljud enligt mig så jag sket i det.
Jag vet inte om även VE-modellen låter så men antagligen.
Skulle gissa på runt 10 ggr så många som köper blå Bosch? + en o annan rationell tänkare som inser att de inte använder maskinen tillräckligt mkt för att det ska löna sig att lägga flera tusen mer på en proffsmaskin, sällsynt art på det här forumet kansketank77 skrev:
Skämt åsido men det jag ville få fram är att de som påstår att Dewalt är en förklädd Black & Decker, så kan ju en blå Bosch likagärna vara en förklädd grön.
Som jag skrev i början så är det tänkt att denna maskin ska ersätta min gamla Bosch GRS 24 VE-2.. Har varit underbart att ha en maskin jag vet aldrig sviker!Nimajneb skrev:
MEN anl till att jag bad om inputt här var ju att jag inte skulle snöa in mig.. Tänker så här:
Betala 4500kr för en bra 18v maskin som väger 1,7-2,0kg
Eller
Betala 5500kr för den starkaste som väger 2,0-2,4kg
Ingen av maskinerna springer du ju runt med en hel dag, och båda är en stor kostnad.. Ska det vara någon märkbar skillnad måste du ner på 1,3-1,7kg och då undrar jag om du får en maskin som är stark nog att skruva karmskuv, franskingar m.m.
Detta klarar säkert en hel del maskiner som är mindre än Bosch VE-2 serien eller en motsv maskin från annat märke, men är dom SÅ mycket smidigare att det är värt att inte gå från 4500kr till 5500kr och få den starkast??
Jag klarar allt det där med min lätta 18v-makitakombo, en BDF452 och en slagskruvdragare BTD140. Karmskruv är jag allergisk för och kör uteslutande karmhylsor, då kör jag skruvandet av hylsan med borrskruvdragaren och själva skruven med slagskruvdragaren, Franskor har jag inte kört grövre än 8mm men det går som hejsan svejsan med slagskruvdragaren. Det är även suveränt när man ska både förborra och skruva så har man en maskin för vardera momentet. Prismässigt från utlandet hamnar man på ca 3500 för dessa med 2 batterier och 1 laddare.stemor skrev:
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag skulle också satsat på ett makita combokit med borr+slagskruvdragare. Dock skulle jag satsa på en bdf 452/456, jag har själv en bhp 451 privat, men jag har aldrig haft någon glädje verken av slaget eller den extra styrkan gämfört med bdf 452:an jag använder på jobb. Möjligtvis hade jag tänkt annorlunda om jag inte haft slagskruvdragaren, men det vill jag inte ens tänka på 
Ok, jag ska läsa på lite om combo-kit. Med ett combo-kit har man styrkan att skruva allt, men hur är det med att borra dos-hål, slanggenomföringar, 10mm hål i 10mm stål? Fixar borrmaskinen i kit:n det??Tim Rasmusson skrev:Jag skulle också satsat på ett makita combokit med borr+slagskruvdragare. Dock skulle jag satsa på en bdf 452/456, jag har själv en bhp 451 privat, men jag har aldrig haft någon glädje verken av slaget eller den extra styrkan gämfört med bdf 452:an jag använder på jobb. Möjligtvis hade jag tänkt annorlunda om jag inte haft slagskruvdragaren, men det vill jag inte ens tänka på![]()
Eller varför inte LXFD01 som är efterträdaren till BDF452?Tim Rasmusson skrev:Jag skulle också satsat på ett makita combokit med borr+slagskruvdragare. Dock skulle jag satsa på en bdf 452/456, jag har själv en bhp 451 privat, men jag har aldrig haft någon glädje verken av slaget eller den extra styrkan gämfört med bdf 452:an jag använder på jobb. Möjligtvis hade jag tänkt annorlunda om jag inte haft slagskruvdragaren, men det vill jag inte ens tänka på![]()
Jag drar lätt i 6*180mm skruv på lågväxel med mina GSR 14,4Li maskiner, upp till 6*120 går fint på högväxel.
Drog i 230st 5*100 skruv i taket i helgen (underifrån på stege) och blev inte ens trött i armen.
Karmskruv är inga problem alls.
Jag kan inte komma på någon anledning till att ha en större maskin.
Och pris med dubbla batterier och snabbladdare ligger på under 3000:-
Drog i 230st 5*100 skruv i taket i helgen (underifrån på stege) och blev inte ens trött i armen.
Karmskruv är inga problem alls.
Jag kan inte komma på någon anledning till att ha en större maskin.
Och pris med dubbla batterier och snabbladdare ligger på under 3000:-
I USA ja, i europa heter den BDF456. Och jo, BDF456/BTD140 är också en tänkbar kombo, 456/452 fyller liksom ingen funktion då det är i princip likvärdiga maskiner. Jag har hålsågat mig genom en panelvägg med drygt 100mm hålsåg vilket gick bra förutom att man fick hålla i maskinen för allt man orkade, det hade inte varit fel med ett handtag till då, och 10mm stål är inga problem, jag har även borrat 13 mm stål utan problem.ThomasLindgren skrev: