Gilbert skrev:
I USA ja, i europa heter den BDF456. Och jo, BDF456/BTD140 är också en tänkbar kombo, 456/452 fyller liksom ingen funktion då det är i princip likvärdiga maskiner. Jag har hålsågat mig genom en panelvägg med drygt 100mm hålsåg vilket gick bra förutom att man fick hålla i maskinen för allt man orkade, det hade inte varit fel med ett handtag till då, och 10mm stål är inga problem, jag har även borrat 13 mm stål utan problem.
Då får jag lägga till att jag kört med 145mm hålsåg genom mina timmerväggar (100m tjocka) utan problem, annat än att det blev rätt varmt, så jag stannade då och då och kylde ner hålsågen under rinnande vatten, och jag har borrat hål i stål som jag gängat till M24, (tror det var 22mm borr), det tog lite tid men lågt varv och lite skärolja så var det inga problem :)

(Med GSR 14,4Li)

Med risk för misstolkningar så måste jag tillägga att jag inte menade ett kit med en bdf 452 och en 456, utan med en av dom två maskinerna och en slagskruvdragare.
Vad gäller kraft så har jag aldrig provat större borr i 452:an än 10.2 mm i 20mm plåt, men det gick ganska smärtfritt. Dock hade jag plockat fram tryckluftsborren om jag hade skullat borra fler hål.

Utan att bli dumförklarad nu så undrar jag om det med slagskruvdragarna går att stänga av slaget som på en slagborr..?

Jag vet bara hur det är på makita, för övriga märken får någon annan svara. Det beror på vilken modell du har, tex på btd 140 som jag har går det inte, men på den nyare borstlösa modellen btd 145 går det.

Edit
Eller var det kanske så att slaget bara gick att reglera i tre nivåer men inte stänga av helt?

Tim Rasmusson skrev:
Jag vet bara hur det är på makita, för övriga märken får någon annan svara. Det beror på vilken modell du har, tex på btd 140 som jag har går det inte, men på den nyare borstlösa modellen btd 145 går det.

Edit
Eller var det kanske så att slaget bara gick att reglera i tre nivåer men inte stänga av helt?
Upplever du det som att det hindrar dig från att använda den om det inte behöver, alltså att det är störande att det slår när man inte behöver det..

Hade man kunnat stänga av hade det ju varit perfa! Köra utan och sätta på bara när det behövsd^_^b

Tittar på combi-set från england och ser att i Makita-seten finns ofta "BHP451Z". Hittar den inte på makita.se..? Någon som vet något om denna? Heter den nått annat i sverige??

Z i slutet betyder utan väska, laddare och accar, även kallat nakna maskiner. I paketen ingår dom separat / med dom andra enheterna.

Ok, tack. Men jag hittar inte "BHP451" själva maskinen alltså...

Är BHP451 möjligen den äldre modellen av BHP 454???

stemor skrev:
Ok, jag ska läsa på lite om combo-kit. Med ett combo-kit har man styrkan att skruva allt, men hur är det med att borra dos-hål, slanggenomföringar, 10mm hål i 10mm stål? Fixar borrmaskinen i kit:n det??
Har ett combo-kit med BHP 451 och BTD 140 köpa från utlandet, hade gärna haft en lättare borrmaskin utan slag (t.ex btd 4** som diskuteras) men jag VET att jag har ett stödhandtag tillgängligt den dagen jag behöver ett.

Hårdtestade maskineras styrka i sommras med en rostig fransk skruv som såg ut att vara handsmidd, ca 12x200 in i en hård stock. Slagskruvdraren hade fått den igenom stocken om jag inte hade släppt knappen medans borrmaskinen höll på döda min handled, fick ta stöd mot låret före den slutade dra, någon cm före kontakt med stocken).
Dubbelkollade med slagskruvdragaren så jag inte hittat ett hårdare ställe, inga problem att dra in den (varken för maskinen eller handleden).
Kör man mestadels bultar och liknande som använder hylsa har de även en smidig mutterdragare på 230Nm ! ;)

Det jag vill komplettera med just nu är en skruvautomat och cirkelsåg .

Nu blev det mycket annat, kort sagt, BHP'ns 80Nm dräper din handled om du inte är försiktig, och jag är nöjd med mina makitor !

Bhp 451 är i princip samma maskin som 454 fast med tre växlar i stället för två. Jag har själv 451:an, jag fick med den i lxt600 setet. Dock skulle jag rekomendera bdf 452 eller 456 pga dess smidighet. Behövs kraften så har man slagskruvdragaren. Och angående att slå av slaget så är det inget jag har saknat mer än när jag har skullat skruva efter min dotter somnat då den väsnas en hem del, men vid dom få tillfällena har jag tagit "klumpen" i stället (bhp 451).

Med det stödhandtaget som medföljer Hitachis DS##DBL maskiner så behöver man inte oroa sig för handlederna iaf. :)
Här är en bild på maskinen jag ägde:

Tim Rasmusson skrev:
Bhp 451 är i princip samma maskin som 454 fast med tre växlar i stället för två. Jag har själv 451:an, jag fick med den i lxt600 setet. Dock skulle jag rekomendera bdf 452 eller 456 pga dess smidighet. Behövs kraften så har man slagskruvdragaren. Och angående att slå av slaget så är det inget jag har saknat mer än när jag har skullat skruva efter min dotter somnat då den väsnas en hem del, men vid dom få tillfällena har jag tagit "klumpen" i stället (bhp 451).
Köper till fullt argumentet! Det ända jag undrar över är kraften när man borrar, då hjälper ju inte slagskruvdragaren.. Men 452/456 kanske klarar det man stöter på.. Jag har ju dock min AEG 12v för dom jobben som kräver smidighet..

Va är skillnaden mellan 452 och 456?

Är 451 en äldre maskin än 454? En försäljare sa till mig att makitas 454 var "gammal" om man jämför med andra märken som släppt nya modeller i år..

SVÅRT!! Vill nu köpa allt!!:P

Hur bdf 452 är att borra i trä med har jag ingen uppfattning om då jag använder den på jobbet. Där har jag som mest borrat 10.2 mm hål i 20mm plåt samt med en 102 mm hålsåg i 3mm plåt. Dock är så stora hålsågar i plåt jag rekomenderar med den, dels tog batteriet tvärslut efter lite mer än två hål, dels luktade den lite märkligt...
Huruvida 451/454 är gamla har jag ingen uppfattning om.

skalman1 skrev:
Med det stödhandtaget som medföljer Hitachis DS##DBL maskiner så behöver man inte oroa sig för handlederna iaf. :)
Lär behövas om det är 67Nm mjukt moment i den ;)
Min bhp451 tror jag har 40 eller 50 och det gör nog ont !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.