6 440 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Ny reservdel på bil trasig, kan jag kräva pengarna tillbaka eller bara ny del?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/
Paragraf 32 reglerar vad man kan få ersättning för.
Paragraf 32 reglerar vad man kan få ersättning för.
Kan uppdatera med att jag nu äntligen fått svar om att jag kommer få ersättning för bytet från skruvat.se. Tack för bra svar här i tråden, hänvisade till konsumentlagstiftningen som Sandhall informerade om och fick då äntligen svar om ersättning. Innan det så fick jag bara en massa nonsenssvar där de frågade om jag behövde hjälp med att skriva ut frakthandlingar och liknande och aldrig några svar på själva frågan.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Spinner vidare på denna tråd kring mina rättigheter. Ska reklamera en reservdel jag köpt på nätbutik. Kort summering:
1.Motorlampan lös. Avläsning obd indikerade vvt solenoid. (intermittent avbrott i signal)
2. Köpte vvt solenoid på nätbutik.
3. Monterade solenoid, fick ny annan felkod.
4. Fick åka till verkstad för djupare diagnostik. Fel på solenoid sa de. Möjligtvis fel på kamdrev. (långsam reglering)
5. Reklamerade solenoiden och fick en ny. Fortfarande samma fel. Bilen gick kass.
6. Verkstad fick byta kamdrev (dyyrt, 6000 spänn).
7. Ny felkod, dock nästan samma som ursprungliga. (vvt låg signal.)
8. Åker till skroten och köper begagnad solenoid. Bilen fungerar och inga felkoder.
Nu ska jag reklamera solenoiden (igen). Vilken rätt har jag till ersättning för merkostnad? Har lagt 600 på felkodsläsning, 6000 på att byta kamdrev som nog inte behövde bytas, åkt 6*3=18 mil till verkstad, lagt typ 5h på skruvande, felsökning av solenoid, kablage etc. på de två felaktiga reservdelarna.. Är lite smått pissed nu och vill få tillbaka så mycket som möjligt..
1.Motorlampan lös. Avläsning obd indikerade vvt solenoid. (intermittent avbrott i signal)
4. Fick åka till verkstad för djupare diagnostik. Fel på solenoid sa de. Möjligtvis fel på kamdrev. (långsam reglering)
5. Reklamerade solenoiden och fick en ny. Fortfarande samma fel. Bilen gick kass.
8. Åker till skroten och köper begagnad solenoid. Bilen fungerar och inga felkoder.
Nu ska jag reklamera solenoiden (igen). Vilken rätt har jag till ersättning för merkostnad? Har lagt 600 på felkodsläsning, 6000 på att byta kamdrev som nog inte behövde bytas, åkt 6*3=18 mil till verkstad, lagt typ 5h på skruvande, felsökning av solenoid, kablage etc. på de två felaktiga reservdelarna.. Är lite smått pissed nu och vill få tillbaka så mycket som möjligt..
Det lär du inte få något för.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Tja, milersättning och diagnosen lär inte vara omöjligt då det är direkta kostnader pga felaktig reservdel. Kamdrevet som indirekt kostnad är mer osäkert, men känns ändå jävligt sura pengar.
Ska ringa konsumentvägledning och se vad de säger...
Ska ringa konsumentvägledning och se vad de säger...
Om solenoiden verkligen är trasig kan du aldrig få annat än en ny solenoid eller pengar tillbaka.
Felkoden kan likagärna bero på kablagefel, och att du får andra felkoder när du byter nåt indikerar att det finns fler (intermittenta) fel.
En dag av att äga en gammal bil, i Sverige, i Verkligheten.
Felkoden kan likagärna bero på kablagefel, och att du får andra felkoder när du byter nåt indikerar att det finns fler (intermittenta) fel.
En dag av att äga en gammal bil, i Sverige, i Verkligheten.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Köpte ju en solenoid på skroten som fungerar. Byter jag till den nya (som ska reklameras) får jag felkod, bilen misständer satan på tomgång.
Läs konsumentlagstiftningen så har man ju rätt till ersättning för merkostnader, milersättning, ersättning för förlorad inkomst etc..
Lite googlande ger att vissa fått ersättning för bärgare och verkstadskostnad till följd av felaktig reservdel.
Är van att äga gamla bilar, och fixa. Dock inte van att nya reservdelar inte funkar. (2 st dessutom, har ju redan reklamerat solenoiden en gång och fått en ny)
Läs konsumentlagstiftningen så har man ju rätt till ersättning för merkostnader, milersättning, ersättning för förlorad inkomst etc..
Lite googlande ger att vissa fått ersättning för bärgare och verkstadskostnad till följd av felaktig reservdel.
Är van att äga gamla bilar, och fixa. Dock inte van att nya reservdelar inte funkar. (2 st dessutom, har ju redan reklamerat solenoiden en gång och fått en ny)
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Mja, det är är bara 2 mån sen första solenoiden köptes. Då ligger bevisbördan på säljaren.
Felkoderna kommer direkt vid byte så de är rätt tydligt att det är nåt fel. Hur det nu kan va det, är inte direkt nån avancerad del..
Felkoderna kommer direkt vid byte så de är rätt tydligt att det är nåt fel. Hur det nu kan va det, är inte direkt nån avancerad del..
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Nä, så resonerade jag också och gick vidare med byte av drevet. Men fel kvarstod efter drevbytet. Köpte beggad del på skroten och felet försvann. Vad är fel om inte solenoidventilen?
Kan ju vara en kass batch?
Kan ju vara en kass batch?
Redigerat:
Nätbutiken kan ju knappast lastas för din/verkstadens felsökning och utbyten av andra komponenter än den du beställt?S swirve skrev:Spinner vidare på denna tråd kring mina rättigheter. Ska reklamera en reservdel jag köpt på nätbutik. Kort summering:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Ehm, hur tänker du nu? En solenoidventil är ingen avancerad komponent.
Fungerar vvt regleringen så fungerar solenoidventilen och inga felkoder tänds. (solenoidventilen från skroten)
Rapporterar bilen långsam reglering eller låg signal är något fel. (solenoidventilen från nätbutik).
Aja, kan återkomma efter samtal med hallå konsument och nät shoppen det berör får vi se.
Fungerar vvt regleringen så fungerar solenoidventilen och inga felkoder tänds. (solenoidventilen från skroten)
Rapporterar bilen långsam reglering eller låg signal är något fel. (solenoidventilen från nätbutik).
Aja, kan återkomma efter samtal med hallå konsument och nät shoppen det berör får vi se.
Redigerat:
Nej, en solenoid är en utdragen spole.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Solenoid
Den används i allmänhet för att ge ett magnetfält för att flytta något. I bilar brukar det vara kontakten till startmotorn. Men det kan även vara centrallås, hydraulventiler eller andra ventiler. Men solenoiden är spolen, inte ventilen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Solenoid
Den används i allmänhet för att ge ett magnetfält för att flytta något. I bilar brukar det vara kontakten till startmotorn. Men det kan även vara centrallås, hydraulventiler eller andra ventiler. Men solenoiden är spolen, inte ventilen.
Klicka här för att svara