richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Är inte det där en 1 fas värmepump?Nobbe_1 skrev:
Delvis att kompressorn går på 1 fas med snedbelastning på ditt elnät som följd.
Titta på en Vaillant i stället om du vill ha en bra värmepump med högt cop
Nä en 3-fas med mjukstart
H H-Thomasson skrev:
R134a skrev:
Vilka shoppar kommer priserna från?MathiasS skrev:
Min nuvarande IVT från -07 mår inge vidare och jag misstänker att reparation kostar mer än det smakar på en såpass gammal pump.
Kan inte heller motivera en inverter, har inga utbyggnadsplaner och har redan en 200L arbetstank för att göra livet på en on/off enklare.
Vad kan 1245 som inte 1226 kan? Vad motiverar 16K mellan dom?
1245 lanserades 2009, modellen börjar bli till åren.. Kanske inte funnits något att förbättra på on/off sen dess iof, att det är invertern som är den naturliga förbättringsprocessen inom värmepumpsteknik?
Lite osäker på var dessa priser kom ifrån, det är ett par veckor sedan jag sökte. Sök på prisjakt. Här är ett exempel:
https://varmepumpshopen.se/bergvarmepump/nibe-f1245-8-kw
Det vore bra att reda ut skillnaderna lite mer exakt, har inte skitbra koll. 1226 har egentligen inga finesser alls. Ingen uppkoppling, ingen styrning mot elpris osv. Vissa modeller har ju också stöd för fler värmekretsar inbyggt.
https://varmepumpshopen.se/bergvarmepump/nibe-f1245-8-kw
Det vore bra att reda ut skillnaderna lite mer exakt, har inte skitbra koll. 1226 har egentligen inga finesser alls. Ingen uppkoppling, ingen styrning mot elpris osv. Vissa modeller har ju också stöd för fler värmekretsar inbyggt.
jag tror inte heller att tillverkare inte spelar så stor roll det verkar som att effektiviteten är typ den samma för olika märken. De använder kanske samma kompressor m.m. Den biten har jag inte studerat.mexitegel skrev:
Med så få timmar med elpatron är ju pumpen rätt dimensionerad för huset. En nyare pump med högre effektivitet kommer sannolikt minska det till noll.
Helt rätt att skaffa en pump som optimerar energiuttaget ur borrhålet, alla varvtalsstyrda pumpar kan det idag, i alla fall av de större märkena.
Det skiljer så lite mellan tillverkarna idag att det som fäller avgörandet är att du hittar en installatör med bra referenser. Sen spelar det mindre roll om det står Nibe, IVT eller Thermia på den.
Det är självfallet viktigt att hitta en bra installatör, men det är minst lika viktigt att ha tillgång till en bra service organisation. För när pumpen stannar kostar det mycket pengar och det är bråttom att få igång den igen. Det sker förhoppningsvis inte så ofta men ändå. Jag personligen vill helst köpa en värmepump av någon som även är auktoriserad på servicen. Jag tror att det ökar förutsättningarna för en bra installation.
Tyvärr är det inte så för alla märken. Vi har en CTC pump om man tittar på hur det ser ut i Skåne så finns det typ 30-40 installatörer, men bara 3 st som utför auktoriserad service. Och jag tror att det finns fler märken där det ser ut på liknande sätt. Så jag tycker att det är relevant att undersöka båda delarna.mexitegel skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Jag kör som du, en arbetstank till in on/off IVT HQ C8. Verkar fungera bra än så länge men då borrade jag även till 180m för att ha lite att hämta av. Kan tänkas om man byter ut en gammal pump till en ny med för grunt hål så är det väl bättre med en inverter då den håller ner effekten.K KjellTimell skrev:Vilka shoppar kommer priserna från?
Min nuvarande IVT från -07 mår inge vidare och jag misstänker att reparation kostar mer än det smakar på en såpass gammal pump.
Kan inte heller motivera en inverter, har inga utbyggnadsplaner och har redan en 200L arbetstank för att göra livet på en on/off enklare.
Vad kan 1245 som inte 1226 kan? Vad motiverar 16K mellan dom?
1245 lanserades 2009, modellen börjar bli till åren.. Kanske inte funnits något att förbättra på on/off sen dess iof, att det är invertern som är den naturliga förbättringsprocessen inom värmepumpsteknik?