Någon som har koll på detaljerna i förordningen förutom de generella anvsiningarna som finns i nya PBL?

Claes Sörmland
Vad är det du letar efter för information?

Vad som nu gäller för tekniska installationer som el och vvs.

Claes Sörmland
N Norbo20 skrev:
Vad som nu gäller för tekniska installationer som el och vvs.
El omfattas inte av reglering i PBF.

Vad gäller VA finns ett ett anmälningskrav vid installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad.

D v s om du drar in VA i en byggnad som inte har det ska du anmäla det, alltså skicka in en VA-ritning till byggnadsnämnden och invänta startbesked före du gör det. Det kostar en avgift.

För flerbostadshus brukar man även bedömma att helt nya VA-stammar på andra platser i det stora huset är en väsentlig ändring och därmed anmälningspliktigt.

Underhåll är inte en väsentlig ändring eller installation och är därmed inte anmälningspliktigt.

Tack för det. Vad gäller då om jag flyttar badrummet till ett nytt rum i villan?

Claes Sörmland
N Norbo20 skrev:
Tack för det. Vad gäller då om jag flyttar badrummet till ett nytt rum i villan?
De flesta betraktar inte det som en väsentlig ändring, du ändrar ju inga VA-stammar utan drar bara om lite rör. Är du nojig och känner ett ovanligt stort behov av regelefterlevnad kan du ju anmäla det till kommunen, tar några veckor att få startbesked och det kostar ju en avgift. Det kostar ju också kanske 5-20 tkr att få fackman att upprätta VA-ritningarna till din anmälan.

Men gäller detta ett småhus så är ju sannolikheten att någon annan än du funderar på om detta är anmälningspliktigt extremt låg, det finns ju inga sura grannar som påverkas och kan anmäla till kommunen. Och kommunens möjlighet att ta ut en byggsanktionsavgift om deras personal mot förmodan skulle få kännedom om ditt VA och dessutom bedöma detta som en anmälningspliktig ändring preskriberas efter fem år.

Tack för hjälpen Claes. En återstående fundering - Jag tänker gräva utanför huset och koppla på vatten och avlopp där dessa går in/ut ur huset. Jag betalar schablonavgift. Ändrar detta förutsättningarna?

Claes Sörmland
N Norbo20 skrev:
Tack för hjälpen Claes. En återstående fundering - Jag tänker gräva utanför huset och koppla på vatten och avlopp där dessa går in/ut ur huset. Jag betalar schablonavgift. Ändrar detta förutsättningarna?
Det är väl en bedömningsfråga. Det låter ju som en mer väsentlig ändring än att dra om några rör inne i huset.

Men hur löser du det med vattenmätarplatsen? Du har ingen vattenmätare inne i huset?

Ingen vattenmätare utan jag betalar schablonavgift

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.