Hej
Jag köpte ett ofärdigt hus för 5,5mil och la nytt tak, VP, 2xBadrum och nytt kök plus markjobb. Nu kanske den är värd 6mil utgångspris.

Behöver nu pengar 550tkr för att betala av lite dyra krediter som jag använde för att göra färdigt huset.

Hur tar man ut ett nytt pantbrev på detta? tror ni banken beviljar ett pantbrev till och vad kostar det?

Tacksam för svar.

Hm, man går till banken och söker lån så fixar dom pantbreven om de behövs. Pantbrev kostar mer ju högre belopp man lånar, nån %-sats som jag inte minns men runt 5000 har jag för mej för vårt lån på 250 000 som vi nyss tog. Vad banken beviljar och inte är svårt att förutspå, det är bara att gå dit å fråga som ger svar på det. Och olika banker ger olika svar och tar olika mycket betalt så jämför nåra stycken om Du inte redan har en bankkontakt som är ok.

Var det så att banken från början inte godkände ett lån för dessa renoveringsarbeten (eftersom du skriver att du har tagit dyra krediter)? I så fall kanske de kan vara lite motsträviga. I alla fall utgår jag från att du kommer behöva en ny värdering där en oberoende bedömmare skriver att dina åtgärder faktiskt höjt husets värde från 5,5 till 6 milj. Därefter får du förhandla med banken om att utöka ditt lån.

Thomas59
Banken fixar pantbreven men du kan även göra det själv. Du kan i princip ta ut hur mycket pantbrev du vill. Pantbreven i sig har inget att göra med hur mycket du får låna. Banken värderar säkerheten (i pantbreven) och din ekonomi. Du kan ha pantbrev för miljonbelopp utan att få låna en krona.

Pantbrev kostar 2% av beloppet, dvs ett pantbrev på 500.000kr kostar 10.000kr i avgifter.

tack alla ! skall ring och höra med banken. När vi köpte huset togs en massa UC och sen när vi beställde kök och öppnade konto hos bauhaus togs flera UC. sen har jag några andra UC tagna innan husköpet. Kan detta skapar en hel del problem om jag vill ta ut pantbrev?
mvh

Pantbreven har ingenting att göra med dig som person. De hör till fastigheten. Om du sen får låna med pantbreven (alltså fastigheten) som säkerhet är en annan sak.
Att man tagit kreditupplysningar på dig påverkar inte heller din kreditvärdighet.
(Om det inte är extremt många på kort tid. Det har jag råkat ut för vid ett tillfälle, men det är en annan historia.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.