CuLa skrev:
Hej igen!
Dina priser verkar lite mysko...
Vedolux 37 =35.826,-
Calmarpannan V33 =32.228,-
Calmarpannan V65 =42.000,-

DinVVSbutik i Sverige AB

Ha de..
Hmmm. Jahaja. Då är väl helt plötsligt V33 med i matchen också. Jag hade sorterat bort den som "omotiverat dyr". Undrar hur det kommer sig...
 
ylven skrev:
Användningssynpunkter på Effectan:
Man sotar från ovansidan. 7 tuber. Jag drar viskan upp och ner tre gånger per tub, borstar rent i utrymmet som de mynnar ut i. Lite ansträngande är det för mig som är av det sk svagare könet iom att pannan är ca 1,5 meter hög.
Det låter svårsotat i o m att vi har takhöjd på 185 cm. 35 cm fritt utrymme är inte mycket.
 
Rodgeman skrev:
OrustFredrik: Vad räknar du med att det kommar att kosta?? Och då menar jag utan installation.. För det är ju svårt att säga innan..!
Jag räknar med ungefär 100' totalt, inklusive installation. Det verkar inte helt uppåt väggarna, eller? Gärna mindre, max 20' mer...

Jag hoppas bli klokare ikväll...:)

Jag skulle vilja säga - ge mig ett så bra pannrum som möjligt för 100 papp. Men det vågar man väl inte göra, väl?
 
Nähä, det blev inget idag. Håkan hade inte tid. Åh, jag blir sur, fastän jag vet att det är det som är haken med Håkan, s.a.s., att han aldrig kan lova något bestämt med tider.

Fast hellre en röris som man vet vilka problemen är med (och står ut med) än en som man inget vet om.
 
Fredrik:

Det skulle jag göra.. varför inte..

Varför är det ingen av er som är inne på Atmos??

Martin:

Jag resonerar nog inte riktigt som du..
Klart att jag gillar Kvalité och att det är bra beprövade saker.. Men när det gäller 10-20 000 mer på en stor kalkyl... Tänker jag som så.. För 10 000 Får men en ruggit bra dator om man bygger den själv.. För 20 000 får man en Bra Äkta HD TV med upplösning upp till 1900.. Och jag har svårt att tro för att man puttar in dom extra så känar man in det..

Hoppas du blir klokare i kväll då Fredrik..

Rodge
 
Såg ditt inlägg efteråt Fredrik.
 
Rodgeman skrev:
Såg ditt inlägg efteråt Fredrik.
Jag förstod det... :)

Rodgeman skrev:
Det skulle jag göra.. varför inte..
För att det blir åt fel håll, känns det som. Men det kanske är en bra idé. Skall fundera på saken.

Och Atmos, ja, du. Atmos. Jag vet inte riktigt. Lite sämre verkningsgrad, inte svensktillverkad. Fast den sämre verkningsgraden kanske man skall ha för att värma skorstenen ordentligt.
 
Ang. verkningsgrader!! Är det någon som har sett tester från Sp på Solo??

Rodge
 
Majgårdarna
Hittar inga verkninggrader där!!
 
Rodgeman skrev:
Hittar inga verkninggrader där!!
Följ länken, sen till höger, under rubriken "PDF-filer" klicka på "Provningsprotokoll Solo Innova 30, EN 303-5". Där finns den.
 
Hur man skall tänka vid köp?


Jag kan bara skriva om de erfarenheter jag har och se hur de förra ägarna som byggde vårt system tänkte fel. Det är alltid lätt att vara EFTERKLOK, det är sant.

Men i en kalkyl så bör fler parametrar finnas med än enbart vad som är billigast för tillfället. Som många skrivit redan så bör kvalité och livslängd finnas med i kalkylen. Ett dyrare alternativ initialt kan visa sig vara mer ekonomiskt på lite sikt (ingen regel utan undantag).

Ekonomin är det viktigaste, MEN vad gäller eldning med ved så anser jag nu efter 5 månader som glad vedeldare att SMIDIGHET är en mycket viktig faktor och då finns detta att tänka på:

Panna - är den tillräckligt stor för att ge så få ilägg som möjligt för att ladda acc.
Acc - är den så pass stor att den räcker för ett smidigt levnadssätt?


Båda dessa två hänger givetvis ihop och man måste fundera på hur ofta man vill elda samt göra ilägg.



Vi har en panna på 50kW och 3kubik Acc. Detta till ett gammalt hus på 290kvm.
Med det jag vet idag om jag skulle göra en ny installation är:

Acc - MINST 4,5 kubik troligtvis 6 kubik (för att få färre eldningstillfällen under vinterns kalla dagar).
Panna - Något kraftigare panna - framförallt med större vedmagasin = färre ilägg för att värma Acc.


Så man måste ställa sig frågan, vad får smidighet kosta?



Vänl,,,
 
Daytrader skrev:
Panna - är den tillräckligt stor för att ge så få ilägg som möjligt för att ladda acc.
Acc - är den så pass stor att den räcker för ett smidigt levnadssätt?
Personligen tycker jag att det är ROLIGT att elda. Jag har ingenting emot ett litet vedmagasin. Däremot vore stor ackvolym önskvärt. Tyvärr har jag så lite plats, så jag tror att mer än 3 kbm inte är att tänka på...
 
Sådär ja, nu har jag pratat med Håkan.

Han tyckte att det skulle vara ett utmärkt alternativ med Baxi Solo Innova 30, men att det skulle vara svårt att få in tillräckligt med ackvolym i min källare. Han föreslog att man beställer Extunatankar på maxmått anpassat efter källartrappan/dörren - så många som möjligt - lite drygt 2400 liter (fast han tyckte att det var i minsta laget). Platsbyggt tyckte han inte var någon idé - för hög arbetskostnad för för liten tank.

Ett bakslag är att jag måste ha ett nytt expansionskärl och ett nytt rör upp på vinden. Nu har jag ett öppet kärl på vinden kopplat på radiatorkretsen och ett slutet kärl i källaren kopplat på ackumulatorkretsen, och den lösningen underkändes...

Han skulle återkomma med offert på ett lämpligt system imorgon.

/F

PS

Han berättade en historia också - han hade slängt ut ett sånt system som jag har för en gubbe på Tjörn och intstallerat ett modernt system. Gubben ringer efter några veckor:

Gubben: Det måste vara något galet med pannan. Det går inte åt nån ved.
Håkan: Jaså. Blir det varmt då?
Gubben: Ja, jo då. Varmt blir det. Men det går inte åt ved tillräckligt.
 
Oj, vad det är svårt att bestämma sig.
Jag hade nästan helt bestämt mig för en Baxi Solo Innova 50. Men så läste jag här och då började jag fundera på att den var ganska dyr. Pengar som man kan ha roligare för osv.
Funderingarna slutade med att jag ringde Atmos. Deras nya GSE pannor (30 och 40 kW) har en verkningsgrad på 90%. Och 40 kW koster 39' jämfört med Baxi 52'. Men försäljaren rekomenderade inte den utan tyckte jag behövde en 50 kW och då var det deras "gamla" som var aktuell. Pris 40' men den har en verkningsgrad på 83-85%.
Försäljaren gjorde ett räkneexempel, 8 procentenheter lägre verkningsgrad, det ger en ökad vedförbrukning på ca 3,9 m3 per år (om man förbrukar 40 med 91% verkningsgrad). Köper man veden för 200 kr/m3 så blir det 770 kr dyrare per år vilket gör att man kan får elda i 16 år innan den dyrare vedkostanden har hunnit ifatt den dyrare pannkostnaden.

Det resonemanget fick motsatt effekt på mig. Det kostar lika mycket men jag slipper göra 65 m3 extra på 16 år.

Det blir en Baxi Solo Inova 50 kW

För övrigt så kommer de snart med en 50 kw GSE med 90% verkningsgrad men den kostar då 46'.
Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.