20 316 läst ·
74 svar
20k läst
74 svar
Ny panna. Euronom? VB? Baxi?
Dagens fundering: Om man som jag har en murad skorsten och ett hus konstruerat enligt gamla principer - alltså att man vill ha en varm skorsten som drar runt luften på vinden - kanske man inte skall hänga upp sig så otroligt mycket på pannverkningsgraden, utan nöja sig med att förbränningen är bra, och släppa ut lite värme i skorstenen...?
Ylven,
Hur är den att sota från ovan?
Har en skorsten på 7,5 m / 125 i diameter, vet du något om pannans min krav?
//P
Hur är den att sota från ovan?
Har en skorsten på 7,5 m / 125 i diameter, vet du något om pannans min krav?
//P
Hej alla vedeldare!!storahuset skrev:
Jag måste få säga att det är stor synd att igen har hittat Calmarpannan.....
Har en mod:V33 sen fyra år, helt suverän.
Vad gäller sotning så gör sotaren den åt mig. (3:gr om året)
Lycka till!!
Jag har/håller på att välja panna. I denna process frågar jag så många som möjligt, läser här på forumet, kollar tillverkares hemsidor mm.
Men det finns svårigheten med att fråga folk. Har de haft en gammal panna utan acktankar som de fått elda hela dagen i och nu fått ny panna med acktankar där de bara behöver elda två gånger om dagen så är de ju så klart väldigt nöjda. Om de tidigara hade en verkningsgrad på 40% och nu ligger på 70% så är de ju så klart nöjda. Var sotningen på pannan kass innan och den är lättare nu så... osv.
Därför tycker jag inte der räcker med att fråga om folk är nöjda med sin panna. Det gäller att få koll på hur mycket de eldar, vilken temp i huset de har osv.
En kollega till mig sa att 500 liter i acktankarna räcker (Han hade 1000 men brukade stänga av den ena tanken). Jag eldar på morgonen och när jag kommer hem från jobbet börjar det bli lite kallt men det är ingen fara då eldar jag igen.
Ok, det funkar bra för dig och din familj, tänkte jag. Men jag vill ha högre komfort och inte behöva elda så ofta.
Så många kan vara nöjda med sin panna och sitt system utan att systemet är bra i mina ögon.
Martin
Men det finns svårigheten med att fråga folk. Har de haft en gammal panna utan acktankar som de fått elda hela dagen i och nu fått ny panna med acktankar där de bara behöver elda två gånger om dagen så är de ju så klart väldigt nöjda. Om de tidigara hade en verkningsgrad på 40% och nu ligger på 70% så är de ju så klart nöjda. Var sotningen på pannan kass innan och den är lättare nu så... osv.
Därför tycker jag inte der räcker med att fråga om folk är nöjda med sin panna. Det gäller att få koll på hur mycket de eldar, vilken temp i huset de har osv.
En kollega till mig sa att 500 liter i acktankarna räcker (Han hade 1000 men brukade stänga av den ena tanken). Jag eldar på morgonen och när jag kommer hem från jobbet börjar det bli lite kallt men det är ingen fara då eldar jag igen.
Ok, det funkar bra för dig och din familj, tänkte jag. Men jag vill ha högre komfort och inte behöva elda så ofta.
Så många kan vara nöjda med sin panna och sitt system utan att systemet är bra i mina ögon.
Martin
I instruktionerna till din panna står det om rengöring av tuber, och att det skall göras regelbundet. Sotar du inte dem så får du försämrad verkningsgrad, och det oavsett om du eldar med björkved eller annan ved.CuLa skrev:
Visst har jag hittat den, bara det att den är mycket dyrare än alla andra. Någon sade att de höjde 10' efter R&R-testet.CuLa skrev:
Efter att ha läst och funderat mycket (MYCKET!) tror jag att jag kommer att bli väldigt nöjd oavsett vilken panna jag väljer av dem jag funderar på.
Det verkar som om jag är i lilknande situation som du. Jag har också funderat MYCKET på vad jag skall välja. Skall för övrigt åka till en vvs:are i kväll och ev bestämma mig. Jag är lite nyfiken på vilken panna det lutar åt för din del?orustfredrik skrev:
Mvh Martin
Det väger jämt mellan Effecta Lambda, Vedolux 37 (l. 30), och Baxi S.I. 30. Nu är frågan om Håkan har några oförutsedda synpunkter alt. kan fixa en bra deal på någon av pannorna. Acktankar lutar åt Extuna. Deras rektangulära 800-liters isolerade tank verkar som klippt & skuren för min källare. 2 eller 3 stycken.storahuset skrev:
Om det inte visar sig att Håkan är en hejare på trycklösa system. Om det inte visar sig att Håkan har en superdeal med någon annan tillverkare. Om om om.
Jag återkommer när jag snackat med honom.
Hej är i samma situation som er andra.. *ler* Läst och funderat.. på Panna.. Tankar.. Storlek.. Modell..
Och till syvene och sist kan jag bara konstatera att det är mycket penger.. vilket man inte har obegränsat med.. Och har man några över så känns det inte som man vill ELDA dom.. *ler*
VAD SKA MAN VÄLJA!!! Suck!!! Ena dagen e man insnöad på en modell nästa en annan..
Klart om man inte behövde bry sig om vad det kostade.. så kanske man skulle välja Baxi, calmar eller nån i den prisklassen.. Men nu är det ju inte så..
Tyckte att Orlan verkade bra till min plån bok.. Men så diskuterade jag den med några Rörisar.. och kom fram ill att Jag bara ger runt 3000:- mer för en Atmos.. och då Vet man lite mer vad man för (Tänker Jag).. Men..
Ja Jag står i dags läget och väljer på om jag ska satsa 10-15 000 mer på en 40 kw Atmos och lite mer tank..
Ja kan man nånsin bestämma sig??
Rodge
Och till syvene och sist kan jag bara konstatera att det är mycket penger.. vilket man inte har obegränsat med.. Och har man några över så känns det inte som man vill ELDA dom.. *ler*
VAD SKA MAN VÄLJA!!! Suck!!! Ena dagen e man insnöad på en modell nästa en annan..
Klart om man inte behövde bry sig om vad det kostade.. så kanske man skulle välja Baxi, calmar eller nån i den prisklassen.. Men nu är det ju inte så..
Tyckte att Orlan verkade bra till min plån bok.. Men så diskuterade jag den med några Rörisar.. och kom fram ill att Jag bara ger runt 3000:- mer för en Atmos.. och då Vet man lite mer vad man för (Tänker Jag).. Men..
Ja Jag står i dags läget och väljer på om jag ska satsa 10-15 000 mer på en 40 kw Atmos och lite mer tank..
Ja kan man nånsin bestämma sig??
Rodge
Jag tänker mig en 50kW Baxi. (men den står inte i pannrummet ännu så därför kan jag ändra mig). Den är lite dyrare än en del andra, ca 5000 - 15000 dyrare. 52000 istället för 45000 eller något liknande. Oj, vad mycket pengar!! ... kan jag tänka. Men sen har jag tänkt att om mitt system (med allt inräknat) kostar 110000 eller 120000 spelar inte så stor roll. Jag vet, det är helt fel att tänka så, men skillnaden känns inte så stor på totalbeloppet. Det jag menar är att kostanden för själv pannan är bara en del av det totala priset. Å varför snåla på utrustningen när veden är så billig.
Ja, man kan fudera i många banor. Mitt resonemang är kanske bara ett försvarstal för att jag tycker bäst om Baxi. Och jag hatar att köpa något och sen bli besviken på det.
Martin
Ja, man kan fudera i många banor. Mitt resonemang är kanske bara ett försvarstal för att jag tycker bäst om Baxi. Och jag hatar att köpa något och sen bli besviken på det.
Martin
Hej igen!orustfredrik skrev:
Dina priser verkar lite mysko...
Vedolux 37 =35.826,-
Calmarpannan V33 =32.228,-
Calmarpannan V65 =42.000,-
DinVVSbutik i Sverige AB
Ha de..
Användningssynpunkter på Effectan:
Rökevakueringen fungerar inte så värst, det kommer ut mer rök genom luckan än som sugs genom evakueringskanalen t.ex. vid inlägg. Inget stort problem.
Man sotar från ovansidan. 7 tuber. Jag drar viskan upp och ner tre gånger per tub, borstar rent i utrymmet som de mynnar ut i. Lite ansträngande är det för mig som är av det sk svagare könet iom att pannan är ca 1,5 meter hög.
Saker vi uppskattade med Effectan när vi tittade på andra pannor: Luckorna och handtagen är lätta att justera och stänga. Eldningsutrymmet är koniskt (vi har fått hängning på veden max 5 ggr på vårt första år). Pannan känns gedigen.
Vi var på en mässa där vi hade möjlighet att känna på de flesta pannor, det var då vi bestämde oss. Något som rekommenderas!
Rökevakueringen fungerar inte så värst, det kommer ut mer rök genom luckan än som sugs genom evakueringskanalen t.ex. vid inlägg. Inget stort problem.
Man sotar från ovansidan. 7 tuber. Jag drar viskan upp och ner tre gånger per tub, borstar rent i utrymmet som de mynnar ut i. Lite ansträngande är det för mig som är av det sk svagare könet iom att pannan är ca 1,5 meter hög.
Saker vi uppskattade med Effectan när vi tittade på andra pannor: Luckorna och handtagen är lätta att justera och stänga. Eldningsutrymmet är koniskt (vi har fått hängning på veden max 5 ggr på vårt första år). Pannan känns gedigen.
Vi var på en mässa där vi hade möjlighet att känna på de flesta pannor, det var då vi bestämde oss. Något som rekommenderas!