Andra vintern i nya huset är på intågande. Ena dotterns rum är kallt, varit så sedan vi flyttade in. Har kört den radiatorn utan termostat, motionerat "pinnen" osv, men rören till kopplet är i stort sett helt kalla. Denna radiator ska enligt en ritning vara först på den slingan, och övriga på den slingan blir varma, mest det som är längst bort. Börjar därför fundera på om det går fel håll? Radiatorn som är efter (eller innan om det går åt fel håll) blir lite varm men inte som övriga, är ett lite större i köket.
Kollade idag på anslutningen, sitter någon sorts strypning på den kalla sidan på bägge slingor.
Den andra slingan fungerar dock fint. Med värme på alla radiatorer på den kretsen.
Är det här rätt kopplat? På den kalla slingan så var vredet max vridet motsols, dvs öppet som jag ser det. Finns det någon teori på hur dessa ska vara ställda, kontra hur man kör circ-pumpen?
Den slingan som är kall är till vänster i bilden, returen på den är helt kall, medans den till höger är lite ljummen och stämmer nog bra överens med ca 30grader in nu när det är 36grader ut ur pumpen
Detta är kopplat till en Nibe 370 flp.
Kollade idag på anslutningen, sitter någon sorts strypning på den kalla sidan på bägge slingor.
Den andra slingan fungerar dock fint. Med värme på alla radiatorer på den kretsen.
Är det här rätt kopplat? På den kalla slingan så var vredet max vridet motsols, dvs öppet som jag ser det. Finns det någon teori på hur dessa ska vara ställda, kontra hur man kör circ-pumpen?
Den slingan som är kall är till vänster i bilden, returen på den är helt kall, medans den till höger är lite ljummen och stämmer nog bra överens med ca 30grader in nu när det är 36grader ut ur pumpen
Detta är kopplat till en Nibe 370 flp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Injusteringsventilerna bör/"ska" sitta på returen.
Flödet genom dina injusteringsventiler ska gå nerifrån och uppåt,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...reglering/injusteringsventiler/stk-4851416-14
Att sista radiatorn i ena slingan är kall kan bero på att slingorna är dåligt injusterade och/eller att de andra radiatorerna på den slingan är felaktigt injusterade.
Edit:
Det kan även bero på att flödet är för lågt.
Hur är cirkulationspumpen inställd?
Konstant varvtal, variabelt varvtal?
https://www.rskdatabasen.se/kategor...reglering/injusteringsventiler/stk-4851416-14
Att sista radiatorn i ena slingan är kall kan bero på att slingorna är dåligt injusterade och/eller att de andra radiatorerna på den slingan är felaktigt injusterade.
Edit:
Hej, som sagt, det här ska vara den första radiatorn (den som är kall) enligt byggritningen och även enligt filosofin med enrörs, den som bör vara sist är rejält stor, och blir varm. Den näst första enligt ritningen blir bara lite ljummen. Därför jag tror det går fel på något vis.Demmpa skrev:
[länk]
Edit:
Den aktuella, vänstra strypning var max urskruvad. Vet inte om det betyder max eller minst strypning. Borde vara minst. Provade att ställa den som den andra men ingen skillnad nu när pumpen bara skickar ut ca 34 grader på kretsen.
Pumpen är inställd så här, har för mig att jag gjorde det enligt en instruktion för enrörs. Har försökt köra lite olika varianter men inte märkt någon skillnad.
Logga in
Skapa konto
Jag har bygglovsritningar på papper, ifrån 87-88, ska se om jag kan hitta hos kommunen.Demmpa skrev:
Det jag hört innan ifrån rörmokare är att enrörssystem har ökande storlek på radiatorer just för att temperaturen i kretsen går ner för var radiator, och inte som i ett tvårörs-system där de går parallellt. Stämmer inte det?
Sedan, kan man göra något med bypassen i kopplet? Då jag har termostater så måste de ju kunna släppa förbi vatten om termostaten stänger.
Hittade en pdf som jag fått tidigare i samband med köpet. Och ja, nu när jag ser det så är den kalla radiatorn sist på kretsen. Den andra kretsen har badrummet först även om det ligger lite i mitten, gjorde mig lite konfunderad.
Men då bör jag strypa ner den varmare slingan lite mera, och låta den kallare vara ostrypt?
Jag har även numera en luftvärmepump i entren, så de stora radiatorerna i vardagsrummet (först och näst först på slingan) har stängda termostater. Även radiatorn vid entren stänger på termostaten. Bör jag öppna upp bypanssen mera för att underlätta för pumpen? (Om det är görbart)
Det kalla sovrummet är det nere till vänster vägg i vägg med tvättstugan/värmepumpen
Men då bör jag strypa ner den varmare slingan lite mera, och låta den kallare vara ostrypt?
Jag har även numera en luftvärmepump i entren, så de stora radiatorerna i vardagsrummet (först och näst först på slingan) har stängda termostater. Även radiatorn vid entren stänger på termostaten. Bör jag öppna upp bypanssen mera för att underlätta för pumpen? (Om det är görbart)
Logga in
Skapa konto
Det kalla sovrummet är det nere till vänster vägg i vägg med tvättstugan/värmepumpen
Både ja och nej. När man började använda justerbar strypning så blev man mindre beroende av storleksändring efter slingan.J johan_paz skrev:
Det beror på vad det är för koppel, äldre koppel (tex 70-talet) var det fast strypning av bypassen i kopplet, senare kom det koppel med justerbar strypning/bypass.J johan_paz skrev:
Nedre slingan: framledning panna -> vardagsrum -> sovrum -> entré -> kök -> sovrum -> returen panna.
Övre slingan: framledning panna -> bad -> vardagsrum -> sovrum -> sovrum returen panna.
Edit: pilarna ">" på rörledningarna på ritningen visar flödesriktningen.
Övre slingan: framledning panna -> bad -> vardagsrum -> sovrum -> sovrum returen panna.
Edit: pilarna ">" på rörledningarna på ritningen visar flödesriktningen.
Japp, det kan jag avläsa medDemmpa skrev:
Hittar dock inget alls om de här donen som är på min första bild. Sökningar på strypningar osv ger bara info om strypning på radiatorerna
Nu såg jag att länken till rsk-databasen var till just de strypningarna jag undrar över.Demmpa skrev:
[länk]
Edit:
Utgår man ifrån flödesschemat så ska det vara minst 0,1 stängt vid DN15.
På ritningen till husetså är KV 1.91 och 2.0 på respektive slinga. Är detta inklusive alla radiatorer? Och blir kv samma över en radiator som har termostaten i stängt läge? Eller är det beräknat på öppen termostat? Är detta något man bör justera upp bypass för att minska KV på den slingan med sämst flöde?
Vet nu inte hur den stryparen/baypassen är. Men en tumregel, det går att ställa med 5 varv på en sådan. Tex 5 ellemnet, så öppnas första med 1 varv, nästa 2 varv o.s.v. Det sista helt öppen. Har fungerat hos andra och värt att prova.
Jag har haft ett hus med enrörssystem som vi kopplade en luft-vattenpump till och då fick jag lära mig att inget ska strypas i slingan utan allt ska vara max öppet. Det fungerade bra för oss. Enrörssystem är väl gamla saker så om det skulle vara felkopplat borde det väl ha upptäckts tidigare.
Givetvis är det så om man bara har en slinga. Jag har dock två slingor och mest varmt vattnet går den enklaste vägen, om jag förstått det rätt, därför måste slingorna vara balanserade, vilket de inte är nu.ollgla skrev:
Det är husets tredje flvp som installerades strax innan vi tog över huset, så hur det fungerat med tidigare pumpar är inte lätt att veta
Fel, alla värmesystem ska injusteras rätt för att fungera optimalt.ollgla skrev:
Genom injusteringen så säkerställer man att varje radiator, etc får den värmeenergi den behöver för att hålla rätt temperatur i rummet.