Hej. Har jag tänkt rätt om jag tänkt koppla in mina personskyddsautomater såhär? Elektriskt schema som visar anslutning av personskyddsautomater med jord-, noll- och fasskenor.

Nej
Ström genom en av dina PSA återleds också till nollan genom två andra PSA.
Är strömmen olika i PA'ns nolla och fas så löser den ju ut!

blackarrow blackarrow skrev:
Nej
Ström genom en av dina PSA återleds också till nollan genom två andra PSA.
Är strömmen olika i PA'ns nolla och fas så löser den ju ut!

ok. Hur gör jag då ?

R Revoman skrev:
ok. Hur gör jag då ?
Jag vet inte riktigt vad du vill åstadkomma?
Spontant ser det mer ut som du skulle använda en jordfelsbrytare och en trippel-dvärgbrytare till dina 3 faser.

Men om du tänkt till och bestämt dig för 3 olika grupper som skall ha PSA så får du ut en ny skyddad nolla+fas och dessa går direkt till respektive förbrukaren.

Jag vet inte riktigt vad du vill åstadkomma?
Spontant ser det mer ut som du skulle använda en jordfelsbrytare och en trippel-dvärgbrytare till dina 3 faser.

Men om du tänkt till och bestämt dig för 3 olika grupper som skall ha PSA så får du ut en ny skyddad nolla+fas och dessa går direkt till respektive förbrukaren.
Lite dåligt o grovt ritat men det är inget trefas jag ska driva utan det är flera psa på dom tre faserna ist för en jordfelsbrytare som bryter allt. Har värme på både element och i vattenledning i fjäll stuga så vill inte att allt ska lösa ur.

Rita gärna på min bild och visa hur du menar

Nollskena har du efter jordfelsbrytaren.

Har du tex våtrum eller uteutag/utebelysning som du vill lägga på separata PSA så lämnar de en egen "skyddad nolla" och säkrad fas som du drar i eget vp-rör till respektive förbrukare.

• Gilla
iMicke
  • Laddar…
Jag tänker mig en typisk installation med först en JFB till lite av varje, ljus, eluttag, spis etc.
Hur många förbrukare kommer du att ha som du vill separera?
Till och med lägga olika element på olika PSA för att inte bli av med all värme vid ev fel?

• Gilla
Rikarddahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Screenshot_2018-09-17-03-34-01.jpg
Du måste separera nollorna, vilket du kanske inte ville...?
(Ber om ursäkt för röda ledare och kladdigt)

Blir det inte väldigt dyrt att bara ha PSA i hela centralen? Billigare med typ tre JFB med var sin nollskena och dvärgbrytare till grupperna?

[bild]
Du måste separera nollorna, vilket du kanske inte ville...?
(Ber om ursäkt för röda ledare och kladdigt)
Ok. så tre separata noll skenor till varje fasgrupp. Då är jag med vad du menar. Tack

Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Blir det inte väldigt dyrt att bara ha PSA i hela centralen? Billigare med typ tre JFB med var sin nollskena och dvärgbrytare till grupperna?
Får gratis såna på jobbet. dyra men va gör det när dom inte kostar nåt

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Ok. så tre separata noll skenor till varje fasgrupp. Då är jag med vad du menar. Tack
Har du tänkt använda några dvärgbrytare?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag tänker mig en typisk installation med först en JFB till lite av varje, ljus, eluttag, spis etc.
Hur många förbrukare kommer du att ha som du vill separera?
Till och med lägga olika element på olika PSA för att inte bli av med all värme vid ev fel?
Blir nog iaf 5 psa i lilla stugan.

I stora stugan blir det nog 3 jfb och sen dvärgbrytare. Så kör man elementen på varsin jfb.

• Gilla
andersda
  • Laddar…
Har du tänkt använda några dvärgbrytare?
nej. Har ju psa gratis så jag kör allt via såna

Aha, många psa'er.
Men nollskenor behöver du väl inte efter psa'erna? Där har du ju en säkringsgrupp till någon förbrukare.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.